Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Det verkar inte vara några större problem med att byta befattning i FM idag. Så länge det söks folk och du har bra vitsord ifrån ditt/dina befäl. Känns som att vitsord är allt när man väl tagit sig in.
Ganska tråkigt för er som valt att "ta en genväg" in i FM bara för att. Ni måste göra något ni anser sjukt tråkigt och den ena av er dessutom är emot för att vänta på en öppning då något förband ni är intresserade av söker. Då hade jag nog hellre jobbat, tjänat pengar/rest och sökt vid ett senare tillfälle. Finns inget värre i min mening än att stå och göra något dagarna i ända som jag hatar/finner ytterst tråkigt/ointressant.
Och innan ni andra börjar flamea om att ibland måste man faktiskt göra tråkiga saker. Ja, jag tror varenda kotte här är införstådd i det och jag är jävligt less på dessa kommentarer som oftast kommer från äldre som ska läxa upp yngre. Men man behöver inte välja något där det inte dyker upp något solsken efter regn för den sakens skull.
Saken är den att när du väl kommer in i försvarsmakten så är det betydlig mycket lättare att byta förband och befattning. Så blir man anställd på en inte så attraktiv plats(enligt en själv) så kan man bita ihop första året, eller söka vidare direkt efter GMU. Du förlorar inte din plats för det, finns andra som sökt sig från ett förband till ett annat direkt efter GMU.
Sen så ska man inte ta allt för stora slutsatser om vissa befattningar. Bevakning och dylikt tjänar en jävla massa pengar har jag hört. Just för att det är skarp tjänst och oftast OB.