2012-02-27, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Det verkar inte vara några större problem med att byta befattning i FM idag. Så länge det söks folk och du har bra vitsord ifrån ditt/dina befäl. Känns som att vitsord är allt när man väl tagit sig in.

Ganska tråkigt för er som valt att "ta en genväg" in i FM bara för att. Ni måste göra något ni anser sjukt tråkigt och den ena av er dessutom är emot för att vänta på en öppning då något förband ni är intresserade av söker. Då hade jag nog hellre jobbat, tjänat pengar/rest och sökt vid ett senare tillfälle. Finns inget värre i min mening än att stå och göra något dagarna i ända som jag hatar/finner ytterst tråkigt/ointressant.

Och innan ni andra börjar flamea om att ibland måste man faktiskt göra tråkiga saker. Ja, jag tror varenda kotte här är införstådd i det och jag är jävligt less på dessa kommentarer som oftast kommer från äldre som ska läxa upp yngre. Men man behöver inte välja något där det inte dyker upp något solsken efter regn för den sakens skull.

Det handlar inte om att jag anser Högvakten vara sjukt tråkig. Utan mer att det de facto blir tradigt att vakta samma objekt vecka ut vecka in. Karriärmöjligheter.
2012-02-27, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfcuk
Det handlar inte om att jag anser Högvakten vara sjukt tråkig. Utan mer att det de facto blir tradigt att vakta samma objekt vecka ut vecka in. Karriärmöjligheter.

Kan du utveckla det där med karriärmöjligheter?
2012-02-27, 17:58
Medlem
Citat:
Det verkar inte vara några större problem med att byta befattning i FM idag. Så länge det söks folk och du har bra vitsord ifrån ditt/dina befäl. Känns som att vitsord är allt när man väl tagit sig in.

Ganska tråkigt för er som valt att "ta en genväg" in i FM bara för att. Ni måste göra något ni anser sjukt tråkigt och den ena av er dessutom är emot för att vänta på en öppning då något förband ni är intresserade av söker. Då hade jag nog hellre jobbat, tjänat pengar/rest och sökt vid ett senare tillfälle. Finns inget värre i min mening än att stå och göra något dagarna i ända som jag hatar/finner ytterst tråkigt/ointressant.

Och innan ni andra börjar flamea om att ibland måste man faktiskt göra tråkiga saker. Ja, jag tror varenda kotte här är införstådd i det och jag är jävligt less på dessa kommentarer som oftast kommer från äldre som ska läxa upp yngre. Men man behöver inte välja något där det inte dyker upp något solsken efter regn för den sakens skull.

Saken är den att när du väl kommer in i försvarsmakten så är det betydlig mycket lättare att byta förband och befattning. Så blir man anställd på en inte så attraktiv plats(enligt en själv) så kan man bita ihop första året, eller söka vidare direkt efter GMU. Du förlorar inte din plats för det, finns andra som sökt sig från ett förband till ett annat direkt efter GMU.

Sen så ska man inte ta allt för stora slutsatser om vissa befattningar. Bevakning och dylikt tjänar en jävla massa pengar har jag hört. Just för att det är skarp tjänst och oftast OB.
2012-02-27, 18:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Saken är den att när du väl kommer in i försvarsmakten så är det betydlig mycket lättare att byta förband och befattning. Så blir man anställd på en inte så attraktiv plats(enligt en själv) så kan man bita ihop första året, eller söka vidare direkt efter GMU. Du förlorar inte din plats för det, finns andra som sökt sig från ett förband till ett annat direkt efter GMU.

Sen så ska man inte ta allt för stora slutsatser om vissa befattningar. Bevakning och dylikt tjänar en jävla massa pengar har jag hört. Just för att det är skarp tjänst och oftast OB.

Läs om mitt inlägg igen så ser du att du besvarar mitt svar med ett i stort sett likadant svar, dock samma budskap.
2012-02-27, 19:23
Medlem
Citat:

Det var detta jag reagerade på, men okej.
2012-02-27, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Det var detta jag reagerade på, men okej.

Jag skriver vad -jag- anser om att göra något som jag inte har något intresse för. Vill de gå den vägen så är väl det helt upp till dem, vad är det som är så off med texten?
2012-02-27, 20:04
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Du skulle aldrig kunna tänka dig att stå högvakt, ändå har du sökt dit? Hur tänkte du?

My bad... läste lite fel
Har också sökt Livgardet GA917, Markstrid. Missade det där med Bevakningsgruppbefäl Beriden Högvakt....

Det är väl för övrigt något man väljer senare efter GMUn när det blir mer individuellt eller är jag helt ute och cyklar?
2012-02-27, 20:07
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Bra att du frågade så slapp jag
Har nämligen precis samma ambition som du.

Skulle aldrig kunna tänka mig att stå högvakt då jag starkt är emot monarkin och allt dylikt hyckleri.

Du kommer få göra högvakt oavsett förband. Ska du sjukskriva dig dom veckorna högvakts utbildning och genomförande pågår?
2012-02-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
My bad... läste lite fel
Har också sökt Livgardet GA917, Markstrid. Missade det där med Bevakningsgruppbefäl Beriden Högvakt....

Det är väl för övrigt något man väljer senare efter GMUn när det blir mer individuellt eller är jag helt ute och cyklar?

Frågade om det där när jag satt med YV och det lät som att man får lämna in ett önskemål på vart man vill hamna efter GMU på förbandet. Sen är det ju upp till dem om de tycker att du har förutsättningarna för det befattningen eller om de anser att du gjort bra ifrån dig på något som gör dig mer lämplig till en annan.

T ex. jag lämnar in ansökan om att få fortsätta inom 32.Und.Bat men mina befäl anser att jag har bättre kvalifikationer för 31.LBB och placerar mig där istället.
2012-02-27, 20:10
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfcuk

Högvaktssoldater vaktar inte bara slottet utan övar även mycket strid i bebyggelse för att kunna skydda riksdag/regering/högkvarteret vid behov. Man kan även tjäna en rejäl slant eftersom man har många högvakts dygn. Läste om någon som lyckades dra in hela 50k en månad men det var självklart ett stort undantag. Just saying. Beriden högvakt kan jag dock förstå ifall man inte ens är intresserad av hästar men går säkert utmärkta att byta till vanlig högvakts tjänst.

Edit: Som tex Qendrim säger brukar bevakningsjobben ge rätt mycket mer pengar.
Senast redigerad av REALIN 2012-02-27 kl. 20:15.
2012-02-27, 20:24
Medlem
paecmakers avatar
Jag ser bara den pågående rekryteringen till GMU på försvarsmaktens hemsida och undrar finns det någonstans man kan kolla när rekryteringen börjar igen efter(GMU 6, eller vad det nu heter).

Sen så undrar jag hur allvarligt de tycker att migrän är, jag har migrän ibland, när det var som värst så hade jag en gång per månad men nu var det tre månader sen senaste gången?
2012-02-27, 20:27
Medlem
Nej, nej pojkar. Våga vägra högvakt!

Det är den absolut tråkigaste, segaste jävla dynga jag gjort i hela mitt liv. Ingenting kommer ens i närheten. Tiden får en helt ny dimension när man står där. 2 timmar känns lätt som 10. Roade mig med att studera förbipasserande pundare på nätterna.

Stod på slottet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in