2012-02-26, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag
Det ligger väl lite i det du säger. Fördelen är väl att det blir bättre kommunikation om det nu är så tvunget att alla ska ha likadan utbildning.

Nu är vi där igen, om det är tänkt att de som gör GMU på I19 också ska bli anställda på I19 är det enbart dåligt att GMUn är i det närmaste exakt likadan över hela landet eftersom det endast innebär att folk är dåligt förberedda på vad som komma skall. Tar ju för fan dubbelt så länge att få fram en soldat som värnplikten fixade på 3 månader i form av vad man klarar för belastning och hur, ursäkta uttrycket, "härdad" man är psykiskt.

Jag var förövrigt i Boden en vända förra året. Jag blev lite nedstämd av hur sjukt dött I19 var jämfört med hur jag minns det. Släckta, tomt gapande kaserner och inte en levande själ så långt ögat nådde. Såg helt övergivet ut. Eller var jag bara där en dålig dag?

Det känns bara som att du snöat in dig på resonemanget "det var bättre förr..." och försöker så gott du kan hitta fel överallt.

Och nej, I19 är fortfarande igång.
2012-02-26, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Det känns bara som att du snöat in dig på resonemanget "det var bättre förr..." och försöker så gott du kan hitta fel överallt.

Och nej, I19 är fortfarande igång.

Visst är jag väl lite nostalgisk och så, men dagens system har många brister och JA, vissa saker fungerade bättre förut.

I know for a fact, enligt källor på insidan, att Försvarsmakten tappar bra folk som varit med ett tag för att de inte gillar hur det blivit.

Knappa PRIO istället för att leda trupp.
Folk som inte platsar men man måste behålla för att fylla kvot.
Svårare att utbilda då man inte kan köra på som man alltid gjort.
Med mera...
2012-02-26, 23:13
Medlem
traedets avatar
Citat:
Har inte försvaret lika mycket, eller mer, deg idag som under vpls sista år? Då funkade det ju. Bara avsätta två kaserner och ha dem som de alltid varit för GMUare.

Jag vet att man är mycket schysstare mot rekryter idag än förut, men detta har ju ingen inverkan på om alla är på samma plats eller inte.

"Degen" är omprioriterad till löner och utbildning av anställda, det kostade ungefär 1 mkr per värnpliktig när det var 11 månaders utbildning för samtliga och då är inte övningskostnaderna inräknade.
En GMU rekryt idag kostar ungefär 200 000 kr att utbilda.
Problemet är också personalförsörjningen, det är inte så många som söker till GMU att man kan genomföra utbildning mer än dom omgångar som det utbildas idag. Då kan inte kasernerna stå tomma för det kostar pengar det också.
2012-02-27, 08:16
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Det ligger väl lite i det du säger. Fördelen är väl att det blir bättre kommunikation om det nu är så tvunget att alla ska ha likadan utbildning.

Nu är vi där igen, om det är tänkt att de som gör GMU på I19 också ska bli anställda på I19 är det enbart dåligt att GMUn är i det närmaste exakt likadan över hela landet eftersom det endast innebär att folk är dåligt förberedda på vad som komma skall. Tar ju för fan dubbelt så länge att få fram en soldat som värnplikten fixade på 3 månader i form av vad man klarar för belastning och hur, ursäkta uttrycket, "härdad" man är psykiskt.

Jag var förövrigt i Boden en vända förra året. Jag blev lite nedstämd av hur sjukt dött I19 var jämfört med hur jag minns det. Släckta, tomt gapande kaserner och inte en levande själ så långt ögat nådde. Såg helt övergivet ut. Eller var jag bara där en dålig dag?

Ja det brukar vara ganska dött i vanliga fall. Det är bara stor verksamhet några gånger per år då hemvärnet har KFÖ/SÖF och när det är större övningar som just nu inför Cold Response 2012. Just nu övar dom en hel bataljon + delar av artbat som ska till Norge nästa månad.

Edit: Bataljonen är inte bara från I 19 utan sammansatt med olika förband.

Läs mer på http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Ovningar/Cold-Response/Deltagande-forband/
2012-02-27, 12:20
Bannlyst
Har gjort rekryttestet på internet förra veckan för GMU under augusti 2012, hur lång tid tar det innan man blir kallad till mönstring? Vill bara dubbelkolla så att de inte redan skickat ut det.
2012-02-27, 14:13
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ubunto
Har gjort rekryttestet på internet förra veckan för GMU under augusti 2012, hur lång tid tar det innan man blir kallad till mönstring? Vill bara dubbelkolla så att de inte redan skickat ut det.

http://rekryteringsmyndigheten.se/malgruppsnavigering/om-du-skall-testas/tester-for-forsvarsmakten/datum-for-ansokan-tester-och-utbildningar/
2012-02-27, 14:49
Medlem
man är ju så jävla nervös...
2012-02-27, 15:57
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brevor
man är ju så jävla nervös...

haha ja jag med, har kollat brevlådan ett par dagar nu och blir lika lättad varje gång det inte är något brev från rekryteringsmyndigheten i. Är det någon som fått sitt brev än?
2012-02-27, 16:08
Medlem
Har i första hand sökt till Livgardet, GA817 Markstrid. Det blir isf Bevakningsgruppbefäl Beriden Högvakt. Sökte just den tjänsten för att det var sista dagen för tester och 29 preliminärt antagna till 40 platser. Har blivit nekad 3 gånger tidigare, en gång nerlagd utb. och två gånger har det varit ca 200 prel. antagna till 80 platser och jag kom inte med (båda gångerna Amf1). Så man börjar ju bli lite less.

Är rätt säker på ett positivt besked nästa vecka.

Jag vet att GMU skall vara i princip likadan oavsett vart man gör den. Och att man sedan är behörig att söka sig vidare till nästan vilket förband som helst. Men att man har störst chans på förbandet där man gjort GMU då det finns ett ansikte bakom ansökan.

Är det mindre chans att få göra utlandstjänst om jag går denna väg?
Är jag låst till att jobba som bevakningssoldat på livgardet?
Till er med insyn, hur realistiskt är det att göra min utb. på LG om jag inte kan tänka mig stå på slottet/drottningholm någon längre period?(år)

Har tankar på att stanna i FM ett par år men jag vill inte lägga halva året på att mocka stall och öva excercis till absurdum då jag inte har nytta av någotdera i fält.

Ser mig själv f.ö som insatssoldat inte bevakning.

Edit: Kan tillägga mönstringsresultat:
Styrka: 9
Cykel: 7
I-prov: 6
Psyk: 6
Befälsskattning: 5
Tjänstbarhet: A
Senast redigerad av Mindfcuk 2012-02-27 kl. 16:12.
2012-02-27, 16:53
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindfcuk
Har i första hand sökt till Livgardet, GA817 Markstrid. Det blir isf Bevakningsgruppbefäl Beriden Högvakt. Sökte just den tjänsten för att det var sista dagen för tester och 29 preliminärt antagna till 40 platser. Har blivit nekad 3 gånger tidigare, en gång nerlagd utb. och två gånger har det varit ca 200 prel. antagna till 80 platser och jag kom inte med (båda gångerna Amf1). Så man börjar ju bli lite less.

Är rätt säker på ett positivt besked nästa vecka.

Jag vet att GMU skall vara i princip likadan oavsett vart man gör den. Och att man sedan är behörig att söka sig vidare till nästan vilket förband som helst. Men att man har störst chans på förbandet där man gjort GMU då det finns ett ansikte bakom ansökan.

Är det mindre chans att få göra utlandstjänst om jag går denna väg?
Är jag låst till att jobba som bevakningssoldat på livgardet?
Till er med insyn, hur realistiskt är det att göra min utb. på LG om jag inte kan tänka mig stå på slottet/drottningholm någon längre period?(år)

Har tankar på att stanna i FM ett par år men jag vill inte lägga halva året på att mocka stall och öva excercis till absurdum då jag inte har nytta av någotdera i fält.

Ser mig själv f.ö som insatssoldat inte bevakning.

Edit: Kan tillägga mönstringsresultat:
Styrka: 9
Cykel: 7
I-prov: 6
Psyk: 6
Befälsskattning: 5
Tjänstbarhet: A

Bra att du frågade så slapp jag
Har nämligen precis samma ambition som du.

Skulle aldrig kunna tänka mig att stå högvakt då jag starkt är emot monarkin och allt dylikt hyckleri.
2012-02-27, 16:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
Bra att du frågade så slapp jag
Har nämligen precis samma ambition som du.

Skulle aldrig kunna tänka mig att stå högvakt då jag starkt är emot monarkin och allt dylikt hyckleri.

Du skulle aldrig kunna tänka dig att stå högvakt, ändå har du sökt dit? Hur tänkte du?
2012-02-27, 17:09
Medlem
Det verkar inte vara några större problem med att byta befattning i FM idag. Så länge det söks folk och du har bra vitsord ifrån ditt/dina befäl. Känns som att vitsord är allt när man väl tagit sig in.

Ganska tråkigt för er som valt att "ta en genväg" in i FM bara för att. Ni måste göra något ni anser sjukt tråkigt och den ena av er dessutom är emot för att vänta på en öppning då något förband ni är intresserade av söker. Då hade jag nog hellre jobbat, tjänat pengar/rest och sökt vid ett senare tillfälle. Finns inget värre i min mening än att stå och göra något dagarna i ända som jag hatar/finner ytterst tråkigt/ointressant.

Och innan ni andra börjar flamea om att ibland måste man faktiskt göra tråkiga saker. Ja, jag tror varenda kotte här är införstådd i det och jag är jävligt less på dessa kommentarer som oftast kommer från äldre som ska läxa upp yngre. Men man behöver inte välja något där det inte dyker upp något solsken efter regn för den sakens skull.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in