Citat:
Ursprungligen postat av machomachoman
Helt sant, min glutenintolerans har satt stopp för mig vid två tillfällen. Nog kan jag förstå beslutet, det är ju ändå ett medicinskt problem - som de sade själv till mig kan de inte garantera att vid en krissituation få fram glutenfri kost. Å andra sidan tycker jag att glutenintolerans är så utbrett och välkänt idag att det inte borde vara några problem att byta ut vetemjöl mot potatismjöl/glutenfri mjölmix, maizenaredning och liknande. Kanske man får se det i framtiden, allmän "awareness" om gluten kommer ju mer varje år.
Om inte annat borde man väl själv kunna få ta på sig ansvaret att inte få i sig gluten? :/
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Allt åt helvete.
6/9 styrke
A i hörsel
Ok i blodtryck och EKG
Godkänd syn, var nästan på gränsen.
Färgseende perfekt
Sedan nu läkaren, underkänd pga Gluten.
Sett fram emot psykologen samt cykeltestet, som jag inte kommer få göra.
Jag har inga kännbara symptomer och osäker om det växt bort, men spelar tydligen ingen roll.
Skulle fan bara hållit käft om min allergi.
Enligt vissa i denna tråd så kan man bli godkänd med gluten, och det är ju inte sant.
Fan vad surt, sitter i exakt samma sits. Gjorde antagningsprövningarna för några månader sen men fick reda på innan jag ens var klar att jag inte skulle bli godkänd och att jag aldrig skulle kunna bli dit pga. min glutenallergi. Att göra GMU och sen fortsätta inom försvaret är det enda jag någonsin varit säker på att jag velat göra i mitt liv.
Citat:
Ursprungligen postat av MrOtippad
Det är sant. Gjorde själv GMU med en kille vars mage var åt helvete var och varannan dag pga det. Han fick glutenfri av FM.
Han måste ju ha ljugit sig förbi RM och sen avslöjat det när han kom in?
Citat:
Ursprungligen postat av Mukkler
Jo, fick det svaret av läkaren att kocken inte kan göra flera olika maträtter osv.
Men vad äter dom egentligen under GMU samt Försvarsmakten? Hemma äter jag sällan något som ens kan innehålla gluten. Kyckling, ris, potatis, kött (hamburgare, köttbullar osv), linser och ärtor samt en massa annan mat tål jag ju så jag ser inte riktigt problemet. Men antar väl att dom gör en massa mat med mjöl i då.
Ja, men saken är att jag inte alls ens får ont i magen eller känner symptomer när jag äter något med gluten.
Hur kunde han fått glutenfritt av Försvarsmakten? och framförallt ens komma in? då dom knappt låter de med glutenallergi få komma in alls.
----------------
Många skriver att gluten är för resten av livet. Även då om jag hört någon påstå sig varit gluten allergiker som liten (precis som jag) men senare i livet efter ett test kunnat se att han inte är gluten allergiker längre.
Jag funderar på att testa mig mot gluten. Läkaren sa att för att jag ska komma in måste jag söka igen samt ha intyg på att jag inte är glutenallergiker.
Det jag undrar är om hur länge uppgifter sparas om mig? är det 1 år? eller kommer försvarsmakten hela tiden veta att jag nu är gluten? För jag antar om jag aldrig hade skrivit det på hälsodeklarationen och sagt det, så skulle dom väl knappast ens veta.
Men då jag hade läst så mycket om att man bör säga sanningen och vara lojal åt försvarsmakten och då jag även läst vissa som påstår sig att vara glutenallergiker är inga problem i försvarsmakten, så tog jag chansen och drog sanning över det hela.
Vet hur det är! Så farligt borde det väl egentligen inte vara, om inte annat borde man väl själv kunna få ta på sig ansvaret att inte få i sig något gluten (även om jag egentligen tror att det inte borde vara några problem för FM)? Funderar också på att testa mig för att se om jag har växt ifrån min intolerans (fick diagnosen när jag var typ 1-2 år gammal), den enda gången jag egentligen har ont i magen längre är dagen efter jag har festat, men "bakismage" är ett ganska vanligt förekommande fenomen bland min icke allergiska vänner också

antar att man knappast förlorar något på att testa sig i alla fall.
Blev så jävla ledsen när jag blev nekad. Korsade halva Sverige för att komma till Stockholm och göra testerna. Mådde bra och blev glad bara av att vara i den miljön, kände att det verkligen var något för mig. Började med testerna och blev bara mer och mer glad för varje test. Hade inte fyllt i att jag var gluten på att rekryttesterna bara för att se om jag kom in (hade nämligen sökt ett par gånger innan dess men blivit nekad båda gångerna), men när jag väl var hos RM kändes det bara naturligt att säga som det var, så sa det till sköterskan jag pratade med. Sen efter det fick jag komma till doktorn som sa "Jag ser här att du är glutenintolerant?" (och det var ju ingen idé att neka till det, för det är jag onekligen), så jag svarade typ "jaa, joo, det är jag ju" och då sa han "Jag kan tyvärr säga redan nu att du inte kommer bli godkänd och att du aldrig kommer kunna bli det". Blev så jävla besviken så jag packade bara ihop och åkte hem igen.
Ställde en fråga ett par sidor tillbaka som inte fått något svar, så passar på att ställa den igen: hur länge sparas det man sagt till sköterskan om allergier osv. (antar att det är samma för alla resultat) och har de tillgång till läkarjournaler?