2012-01-20, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Min YI vände iofs skärmen så jag kunde se vad han höll på med, därför jag såg minimikraven. Gjorde testerna 25e nov och fick reda på att jag blivit antagen den 9e dec kort tid men känns som hundra år, tro mig :P säger han att du borde komma in så skulle jag lita på det ja bjuder på stavfel, skriver från iphone :P

Jo jag såg också skärmen men fattade inte riktigt vad som stod på den annat än att det var en tabell med kanske 5-6 rader där det stod olika namn varav en av dem var tom. Då hoppas jag på att få besked om ca 9 dagar då :P
2012-01-20, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Passar det att inkludera praktik som arbetslivserfarenhet om man tex går en yrkesinriktad gymnasielinje? Vad säger du?

Läs om min text, ska försöka förtydliga mig om jag var otydlig.

Skriv ner ALLT som kan räknas som arbetslivserfarenhet. Din praktik är till viss del en arbetslivserfarenhet, men den går under din utbildning. Alltså skriver du vad det är för jävla utbildning du går. Ett CV ska innehålla utbildningar och inte bara vart du har jobbat.

Jag är säker på att din morsa eller farsa har skrivit ett eller flera under sina dar så varför passar du inte på att fråga dem istället för oss på FB?

För att vara OERHÖRT tydlig; Ditt CV kommer INTE vara blankt. Det SKA innehålla dina avslutade SAMT pågående utbildningar/jobb. Förstår du vad jag försöker få fram nu?
2012-01-21, 07:41
Medlem
Någon som har något tips på hur man ska äta dagarna innan mönstring för så bra resultat som möjligt och hur många dagar innan bör man börja vila?
2012-01-21, 14:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Ni andra som gjort antagningsprovet, hur var inställningen från er yrkesvägledare? Min sade något i stil med "med dina resultat borde du bli antagen", men när man läser hur andra här presterat så känns det ju nästan omöjligt. Jag fick ju upp förhoppningarna rejält efter det och skulle ju minst sagt vara tråkigt om man fick beskedet att man inte blivit antagen nu.

Min erfarenhet säger att man inte ska lita en sekund på vad de anställda hos RM säger. Min vägledare svor att äta upp sin egna mössa ifall jag inte kom in förra omgången...
Antingen har dom ingen aning eller så ljuger dom, hursomhelst tycker jag att det är jäkligt taskigt att ge falska förhoppningar.
2012-01-21, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh
Min erfarenhet säger att man inte ska lita en sekund på vad de anställda hos RM säger. Min vägledare svor att äta upp sin egna mössa ifall jag inte kom in förra omgången...
Antingen har dom ingen aning eller så ljuger dom, hursomhelst tycker jag att det är jäkligt taskigt att ge falska förhoppningar.

Det här med GMU är väl relativt nytt också, du kanske även mönstrade i ett tidigt skede? Vilket resulterade i att han missbedömde det jävligt hårt och att du "tidigare" kommit in utan problem.
2012-01-21, 17:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Det här med GMU är väl relativt nytt också, du kanske även mönstrade i ett tidigt skede? Vilket resulterade i att han missbedömde det jävligt hårt och att du "tidigare" kommit in utan problem.

En yrkesvägledare är en rekryteringsofficer. Hans jobb är att övertyga dig att söka. Ta allt dessa personer säger med en två nävar salt.
2012-01-21, 18:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
En yrkesvägledare är en rekryteringsofficer. Hans jobb är att övertyga dig att söka. Ta allt dessa personer säger med en två nävar salt.

Jag har redan mönstrat tidigare (överklagade och "slapp" lumpen pga andra utbildningar) så jag är VÄL medveten om att de höjer upp varenda befattning till skyarna. Jag tycker bara att det låter VÄLDIGT kontraproduktivt att få folk till att söka befattningar de inte tror personen i fråga kommer in på, det måste väl även du tycka är lite konstigt?

Klart de vill att en kille med toppresultat ska söka till krävande utbildningar trots att han kommer få konkurrera, men jag tror knappast en yrkesvägledare garanterar en plats på ett jägarkompani med 4-5 i styrka och max testet. När denna kanske är perfekt anpassad till en tekniskutbildning, eller?
2012-01-21, 18:06
Medlem
Citat:
Jo jag såg också skärmen men fattade inte riktigt vad som stod på den annat än att det var en tabell med kanske 5-6 rader där det stod olika namn varav en av dem var tom. Då hoppas jag på att få besked om ca 9 dagar då :P

Eller inte. Mönstringen pågår fram till 10:e februari(?) så känns väl lite konstigt om du får besked innan de vet hur stor konkurrensen är
2012-01-21, 18:22
Medlem
Citat:
Eller inte. Mönstringen pågår fram till 10:e februari(?) så känns väl lite konstigt om du får besked innan de vet hur stor konkurrensen är

I broschyren jag fick av YI så står det att antagningsprovningen pågår under dag 63-105 och besked skickas ut dag 90-125, m.a.o. folk får besked innan alla är klara med antagningsprovet.
Senast redigerad av Realwille 2012-01-21 kl. 18:27.
2012-01-21, 19:44
Medlem
kortets avatar
Citat:
I broschyren jag fick av YI så står det att antagningsprovningen pågår under dag 63-105 och besked skickas ut dag 90-125, m.a.o. folk får besked innan alla är klara med antagningsprovet.
Hur går det till? Tänk om en massa duktiga killar mönstrar de sista dagarna och alla söker till en utbildning där de har bättre resultat än de som redan är antagna till den specifika utbildningen.
2012-01-21, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kortet
Hur går det till? Tänk om en massa duktiga killar mönstrar de sista dagarna och alla söker till en utbildning där de har bättre resultat än de som redan är antagna till den specifika utbildningen.

Jag vet inte men om du kollar på sida 24-25 i det här dokumentet så ser du att tiden då antagningsprovet sker överlappar tiden då besked skickas ut. Jag kan ha misstolkat det men det är så det ser ut för mig iallafall.
2012-01-21, 20:47
Medlem
Citat:
Jag har redan mönstrat tidigare (överklagade och "slapp" lumpen pga andra utbildningar) så jag är VÄL medveten om att de höjer upp varenda befattning till skyarna. Jag tycker bara att det låter VÄLDIGT kontraproduktivt att få folk till att söka befattningar de inte tror personen i fråga kommer in på, det måste väl även du tycka är lite konstigt?

Klart de vill att en kille med toppresultat ska söka till krävande utbildningar trots att han kommer få konkurrera, men jag tror knappast en yrkesvägledare garanterar en plats på ett jägarkompani med 4-5 i styrka och max testet. När denna kanske är perfekt anpassad till en tekniskutbildning, eller?

Du förutsätter att denna skrivbordsnisse till officer faktiskt bryr sig om dina kvalifikationer. Nu påstår jag inte att alla yrkesvägledare är av samma virke, men jag kan tänka mig att dom inte lägger någon större vikt på vad dom säger till folk när dom frågar en fråga som med största sannolikhet nästan alla frågar när dom är där inne. Så länge du söker så får dom betalt, lite så har jag uppfattat attityden.

Om en yrkesvägledare garanterar något överhuvudtaget så förlorar han sin trovärdighet i mina ögon. Sen så skulle inte en med 4-5 i snitt på testerna kvalificera sig till någon jägartjänst överhuvudtaget så det är inte ens ett giltigt argument.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in