2013-03-13, 22:48
Medlem
skogspromenads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dramatisten
Ja det stämmer. Antagningsproven genomförs från och med den 25 mars 2013 till och med den 20 juni. Så du kanske får göra det den 20 Juni. Dem skickades idag så du får den imorgon eller fredag, kanske måndag Lycka till!

Säker på att alla skickas idag, på RM's hemsida står att utskick från och med 13:e?
2013-03-13, 22:56
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skogspromenad
Säker på att alla skickas idag, på RM's hemsida står att utskick från och med 13:e?
Alla kanske inte skickas idag Men om du ska testas de kommande veckorna så bör du ju få bland de första. Det va så jag tänkte. sorry!
2013-03-13, 23:13
Medlem
Marschträningen i full gång! Tog en liten tur till att börja med, inte mer än en dryg halvmil. men med 30kg packning så kändes det kan jag säga... Hur kör ni andra, mer packning, mindre packning, längre eller kortare sträckor? Jag har som mål att kunna gå, eventuellt även springa, hyfsat obehindrat med kanske 50% mer packning än vad jag någonsin kan komma att behöva bära i det militära. Känns som att det är en bra grund att stå på inför inryck så borde ingenting bli alldeles för jobbigt menar jag. Hur tänker ni andra?
2013-03-13, 23:59
Medlem
Little.Geezers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGriffinPiper
Marschträningen i full gång! Tog en liten tur till att börja med, inte mer än en dryg halvmil. men med 30kg packning så kändes det kan jag säga... Hur kör ni andra, mer packning, mindre packning, längre eller kortare sträckor? Jag har som mål att kunna gå, eventuellt även springa, hyfsat obehindrat med kanske 50% mer packning än vad jag någonsin kan komma att behöva bära i det militära. Känns som att det är en bra grund att stå på inför inryck så borde ingenting bli alldeles för jobbigt menar jag. Hur tänker ni andra?

Mycket fokus på uthålligheten satsar jag på. Distanslöpning, intervallträning, intensiv löpning. Varierande styrkepass också. Tyvärr har det inte blivit marschträning vilket kommer bli lite utav en chock gissar jag på. Rycker in på måndag nästa vecka!

Jägare visar vägen...
2013-03-14, 00:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Little.Geezer
Mycket fokus på uthålligheten satsar jag på. Distanslöpning, intervallträning, intensiv löpning. Varierande styrkepass också. Tyvärr har det inte blivit marschträning vilket kommer bli lite utav en chock gissar jag på. Rycker in på måndag nästa vecka!

Jägare visar vägen...
Jag kör också på uthållighet, cykling, löpträning etc. Men jag tror faktiskt att marschträningen kan bidra till konditionen ganska rejält då man får upp pulsen ganska bra om man bara knatar på med lite tempo, och jag tänker att kroppen borde anpassa sig till den tyngre belastningen vilket leder till att man rör sig friare och lättare när man inte har all extra packning. Ska bli spännande att se var man står om tre månader
2013-03-14, 01:04
Avslutad
Om man gör GMU - är man för all framtid skyldig att försvara Sverige i ett krig, om ett sådant skulle inträffa?

Tolkskolan - är det efter GMU eller söker man in till den för att göra GMU där?

Möjligtvis något dumma frågor, men likväl tacksam för svar.
2013-03-14, 09:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig
Om man gör GMU - är man för all framtid skyldig att försvara Sverige i ett krig, om ett sådant skulle inträffa?

Fråga 1. Du blir krigsplacerad efter genomförd GMU.

Fråga 2. För att söka till tolkskolan skall du ha genomfört GMU och KMU (kompletterande militär utbildning)
2013-03-14, 10:26
Medlem
Vad/vilket är lättaste respektive svårast att komma in på?? Någon som har koll??
2013-03-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrHigginsen
Vad/vilket är lättaste respektive svårast att komma in på?? Någon som har koll??

Beror ju helt på vad du tycker är svårt, är du stark och snabb men trög så kommer ju tolk vara svårt för just dig, är du smart men klen så kommer ju jägare vara svårt.. Men i de flestas ögon så anses väl jägare vara "tuffaste" utbildningen. Men det är som sagt en smaksak, personligen så skulle tolk nog vara svårare för mig än en jägarutbildning!
2013-03-14, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomkossan
Tack så mycket för peppet det hjälpte faktiskt! Frisk är jag till 90 % idag iallafall, så blir löpning varje dag fram till inryck. Får man fråga var du ska? Och lycka till! Tillsammans ska vi segra!

Härligt Det bär till Ume' nästa vecka! Oja, det ska vi
2013-03-14, 15:25
Medlem
Fick mina nya mönstringstider idag. Det blir den 11 april 07:30 i Göteborg! Någon mer som fått samma datum?

Har ju dock sökt GMU 3 men ändå säkrat upp ifall jag inte skulle komma in, känns ju som att chansen är avsevärt mycket större att komma in i höst istället
2013-03-14, 15:32
Medlem
Mr.Sparriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av U-Fig

Ifall det skulle bli krig som Sverige skulle vara involverad i så kommer totalförsvarplikten att inträda. Alla medborgare mellan 16 och 70 kommer att tillämpas tjänstgöringsplikt dvs krigsplacerad på olika sätt. Skulle man inte vilja på något sätt så blir det 4 år på kåken. läs http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19941809.htm

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in