2012-01-20, 15:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Hej

Jag planerar att inte ta med något CV till mönstringen då jag inte gått ut gymnasiet och känner att jag kan berätta om min arbetslivserfarenhet istället för att skriva ner det. Är det ett problem, eller ska jag skriva att jag sommarjobbat en gång? Har inte heller några bevis på att jag sommarjobbat.

Ett CV innehåller inte enbart arbetslivserfarenheter, du ska skriva ner (om du är smart) alla dina utbildningar, sommarjobb kan även skrivas ner. ALLT som är en utbildning eller en arbetslivserfarenhet (Jobb) ska med där. Är du inte klar med en utbildning/jobb så skriver man när man påbörjade och i ditt fall kanske t.o.m när den avslutas eller bara ett streck efter påbörjat år tex.
2012-01-20, 16:34
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Ett CV innehåller inte enbart arbetslivserfarenheter, du ska skriva ner (om du är smart) alla dina utbildningar, sommarjobb kan även skrivas ner. ALLT som är en utbildning eller en arbetslivserfarenhet (Jobb) ska med där. Är du inte klar med en utbildning/jobb så skriver man när man påbörjade och i ditt fall kanske t.o.m när den avslutas eller bara ett streck efter påbörjat år tex.

Jag har sommarjobbat, men har inga bevis, dvs intyg eller något sådant som kan bekräfta detta. Ska jag andå skriva ett?
2012-01-20, 16:38
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked

Passar det att inkludera praktik som arbetslivserfarenhet om man tex går en yrkesinriktad gymnasielinje? Vad säger du?
2012-01-20, 16:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Jag har sommarjobbat, men har inga bevis, dvs intyg eller något sådant som kan bekräfta detta. Ska jag andå skriva ett?

Skriv det ändå, jag skrev var jag jobbade och pluggade men hade inte med mig någon form av bevis och det gick ändå. Lite tilltro måste FM ha ändå. Eftersom du har någon form av arbetslivserfarenhet i form av praktik/sommarjobb så tycker jag att du ska skriva ner det. Skriv även vad du pluggar på gymnasiet och hur det har utvecklat dig. Allting är bättre än att komma tomhänt.

Bättre än min kompis som skrev en rad på sitt cv:

"hej! jag har inte kommit ut i arbetslivet än men hoppas på att få kunna göra det snart. mvh"

Förstår du vart jag vill komma? :P
2012-01-20, 17:07
Medlem
zyltburks avatar
Angående kraven på fullgod syn, vet någon hur FM motiverar det kravet? I USA kan man bli operatör i Special Forces trots att man har glajjor. Man kan även bli stridspilot om man har opererat ögonen för att få perfekt syn, något som inte går i Sverige...

Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
"hej! jag har inte kommit ut i arbetslivet än men hoppas på att få kunna göra det snart. mvh"

2012-01-20, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zyltburk
Angående kraven på fullgod syn, vet någon hur FM motiverar det kravet? I USA kan man bli operatör i Special Forces trots att man har glajjor. Man kan även bli stridspilot om man har opererat ögonen för att få perfekt syn, något som inte går i Sverige...

Hej. Dom godkänner bara fullgod syn av det jag läst. Om du opererar ögonen så är dom mer sköra.
2012-01-20, 18:23
Medlem
doffdavid2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iamsvensson
Hej. Dom godkänner bara fullgod syn av det jag läst. Om du opererar ögonen så är dom mer sköra.

För pilot är det riktigt ja.
2012-01-20, 18:45
Medlem
Ni andra som gjort antagningsprovet, hur var inställningen från er yrkesvägledare? Min sade något i stil med "med dina resultat borde du bli antagen", men när man läser hur andra här presterat så känns det ju nästan omöjligt. Jag fick ju upp förhoppningarna rejält efter det och skulle ju minst sagt vara tråkigt om man fick beskedet att man inte blivit antagen nu.
2012-01-20, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realwille
Ni andra som gjort antagningsprovet, hur var inställningen från er yrkesvägledare? Min sade något i stil med "med dina resultat borde du bli antagen", men när man läser hur andra här presterat så känns det ju nästan omöjligt. Jag fick ju upp förhoppningarna rejält efter det och skulle ju minst sagt vara tråkigt om man fick beskedet att man inte blivit antagen nu.

Det är väldigt blandat bland resultaten, och de som postar sina resultat här tror jag snarare ligger bättre till än sämre. Är man missnöjd med resultaten vill man nog inte stoltsera med dem genom att visa upp dem här. Yrkesvägledarna vet hur det ligger till, jag hade lyssnat på dem. Men i slutändan är det konkurrensen som spelar roll. Ingen kan veta hur exakt den kommande omgången kommer att se ut. Det är bara att prestera och hoppas på det bästa. Går det inte, sök igen.
2012-01-20, 19:19
Medlem
Citat:

Min YI försökte hålla mig nere på jorden. Frågade gång på gång om han tror att jag blir antagen med mina resultat men han sa "alla har lika stor chans" och ville verkligen inte svara ja eller nej :P

Fast man fick ju se minimikraven för befattningen och då kan man skapa sig en egen uppfattning, och han sa ju att jag är långt över kraven så jag är inte ute ur leken än. Kom in till sist och rycker in 30 jan så jag är nöjd med att han inte gav mig allt för stora förhoppningar, annars hade jag nog blivit besviken ifall jag inte kom in :P
2012-01-20, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Min YI försökte hålla mig nere på jorden. Frågade gång på gång om han tror att jag blir antagen med mina resultat men han sa "alla har lika stor chans" och ville verkligen inte svara ja eller nej :P

Fast man fick ju se minimikraven för befattningen och då kan man skapa sig en egen uppfattning, och han sa ju att jag är långt över kraven så jag är inte ute ur leken än. Kom in till sist och rycker in 30 jan så jag är nöjd med att han inte gav mig allt för stora förhoppningar, annars hade jag nog blivit besviken ifall jag inte kom in :P

Jag fick aldrig se några minimikrav. Antar dock att jag uppfyllde dom eftersom de bedömde mig lämplig för dom platserna jag sökt (ledning- och logistiksoldat). Känns lite bättre nu, verkar som man ska lita på sin yrkesvägledare. Hur lång tid tog det för dig från att du gjorde antagningsprovet tills du fick besked om att du blivit antagen?
2012-01-20, 20:17
Medlem
Citat:
Jag fick aldrig se några minimikrav. Antar dock att jag uppfyllde dom eftersom de bedömde mig lämplig för dom platserna jag sökt (ledning- och logistiksoldat). Känns lite bättre nu, verkar som man ska lita på sin yrkesvägledare. Hur lång tid tog det för dig från att du gjorde antagningsprovet tills du fick besked om att du blivit antagen?

Min YI vände iofs skärmen så jag kunde se vad han höll på med, därför jag såg minimikraven. Gjorde testerna 25e nov och fick reda på att jag blivit antagen den 9e dec kort tid men känns som hundra år, tro mig :P säger han att du borde komma in så skulle jag lita på det ja bjuder på stavfel, skriver från iphone :P

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in