Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Positiv särbehandling har med statistik och feminister att göra, finns egentligen ingen rimlig anledning till att det existerar. Det finns ju tjejer som klarar av att konkurrera också, även fast dom är få. Det är helt enkelt politiker som har lagt sig i den militära verksamheten för att snygga till siffrorna. Och det pågår såväl i polisen som i militären. Det har varit snack om att sänka kraven för kvinnor inom brandkåren också.. Fast nu är jag långt ifrån topic.
On topic: Det var det jag menade.

Rätt person på rätt plats är inte längre en prioritet i FM och det i sin tur leder till att YV inte lägger någon större vikt på vad du söker så länge du gör det.
Nu missförstod du mig. Tjejerna som kvalificerar sig in är ju enligt FM själva rätt person på rätt plats. Det är ju ett val de har gjort som baseras på faktorer som gynnar den svenska försvarsmakten vid utlandstjänst. Annars skulle de aldrig ha denna positiva särbehandling (tycka vad man vill om den

). Det är ju bara sorgligt att "minimikraven" tydligen (sett till många fall) inte räcker för att klara av de mer krävande utbildningarna och det är väl en sak i sig FM får ta och se över.
Känns som att vi driver iväg här. Min uppfattning är och består att YV (självklart vill ha in folk till FM) försöker i den mån han/hon kan (vissa personer är ju låsta och SKA in på den befattning de är intresserade av trots resultat) försöker trycka på utbildningar man har chans/är garanterad att komma in på. Det var så jag vart bemött (fick även kika på skärmen osv) och även mina polare som varit och mönstrat. Sen kan jag ju inte sitta och säga att så är det 100 av 100 gånger. Men utifrån min och faktiskt alla mina polares erfarenheter så har vi bemötts så.