2012-05-02, 16:52
Medlem
emmarrs avatar
Hej!

Min pojkvän åkte på GMU idag till Karlsborg och ska vara där i 3 månader framåt.
Jag undrar just nu om någon har någon erfarenhet som varit där? Alltså, finns det tid till att smsa/ringa? Eller måste jag vänta tills han får komma hem under en helg? Jag mår verkligen dåligt över att inte kunna höra av honom.. Lite kontakt måste man väl få ha med anhöriga? Berätta gärna för mycket än för lite..

Tacksam för svar!
2012-05-02, 18:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av emmarr
Hej!

Min pojkvän åkte på GMU idag till Karlsborg och ska vara där i 3 månader framåt.
Jag undrar just nu om någon har någon erfarenhet som varit där? Alltså, finns det tid till att smsa/ringa? Eller måste jag vänta tills han får komma hem under en helg? Jag mår verkligen dåligt över att inte kunna höra av honom.. Lite kontakt måste man väl få ha med anhöriga? Berätta gärna för mycket än för lite..

Tacksam för svar!

Under värnpliktstiden var det dåligt med ledig tid under de första månaderna i tjänst. Uppstigning/revelj ca 05:30 och tjänst inpå nätterna. Därefter var folk så trötta att de oftast inte orkade ringa hem.

Hur som helst bör du göra dig själv en tjänst och vara väldigt öppen när det gäller er kontakt närmaste månaderna. Hör han inte av sig eller svarar finns det säkert goda skäl. Se det som en plus i kanten varje gång du hör av honom. Stötta honom. Det sista han behöver är en flickvän som gnäller och är sur för att han hör av sig för lite.

ps. Vill poängtera att detta var "på min tid"=värnplikt. Inte säker på hur mycket ledig tid GMUare har idag. Förmodligen mer.
2012-05-02, 19:20
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

I början är det ett ganska högt tempo med rätt mycket kvällstjänst och det kan komma att han prioriterar sömn före ett telefonsamtal men ju längre in i utbildningen man kommer desto mer tid har man att ringa hem. På mitt förband hade vi 2 kvällstjänster i veckan och då slutade vi ca 21. En "vanlig dag" slutade vi mellan 16-18. Så du behöver nog inte oroa dig i längden, men ha förståelse för att det kan vara svårt att höra av sig nu i början

Alla som hade flickvän i mitt kompani hittade ändå tid att ringa mer eller mindre varje dag så det kommer inte vara knäpptyst från honom i 3 månader, förhoppningsvis :P
2012-05-03, 10:44
Medlem
FarbrorFarbrors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piznisse
Perfekt att man nu börjar bli förkyld och få feber när man ska på antagningsprövning den 7:de maj.. :/ har man någon möjlighet att ringa och få en ny tid??

Japp, bara ringa och ändra.
2012-05-03, 21:57
Bannlyst
Syns vi i Stockholm 29 Maj någon?
2012-05-05, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jojjanojj
Okej tack för svaret. Men jag har för mig att det var en på P7 som gjorde Vpl och GMU men det var då ett undantag?
det var nog inget undantag, jag hade en fd fjälljägare i min pluton på amf1, det var tydligen lättare för han att få anställning om han gjorde gmu där än om han skulle söka på sina äldre muck betyg.
2012-05-05, 19:32
Medlem
Citat:
Hej!

Tacksam för svar!

GMU:s första veckor är riktigt pressade. Revelj är 06.00 men vanligtvis går man upp 05.30 för att hinna med morgonbestyren i början (städningen).

Vi (jag har precis avslutat min GMU) hade tjänst till 23.00 nästintill varje kväll, 7 dagar i veckan de första 5-6 veckorna. Telefon är tekniskt sett förbjudet att ha på sig i tjänsten men det går att smyga ner den ändå. Ett par SMS är inga problem men längre samtal kan bero på hur trött han är och hur pass hårda befäl han har, man är ganska slut både psykiskt och fysiskt i början. Mycket ska in i huvudet och det är mycket rörelse!
2012-05-05, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMonster
GMU:s första veckor är riktigt pressade. Revelj är 06.00 men vanligtvis går man upp 05.30 för att hinna med morgonbestyren i början (städningen).

Vi (jag har precis avslutat min GMU) hade tjänst till 23.00 nästintill varje kväll, 7 dagar i veckan de första 5-6 veckorna. Telefon är tekniskt sett förbjudet att ha på sig i tjänsten men det går att smyga ner den ändå. Ett par SMS är inga problem men längre samtal kan bero på hur trött han är och hur pass hårda befäl han har, man är ganska slut både psykiskt och fysiskt i början. Mycket ska in i huvudet och det är mycket rörelse!

Så ni hade helgtjänst varje helg, halva GMU, samt kvällstjänst nästan varenda kväll under samma period? Skulle gärna vilja veta var du gjorde din GMU, PMa ifall du inte vill säga här i tråden.
2012-05-06, 12:14
Medlem
Sigrid80s avatar
Jag såg precis alla videor angående GMU och dess rekrytering, men jag måste säga att de inte var helt tydliga med vilka tester som faktiskt genomförs. De säger "styrke- och konditionstest", men vad är det det faktiskt innebär?
2012-05-06, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sigrid80
Jag såg precis alla videor angående GMU och dess rekrytering, men jag måste säga att de inte var helt tydliga med vilka tester som faktiskt genomförs. De säger "styrke- och konditionstest", men vad är det det faktiskt innebär?

Styrketestet är ett isokai-test där man ska dra en stång från marken upp till hakan med så mycket kraft som möjligt (stången har en max hastighet men det man mäter är kraften du genererar och trycker dig själv ner med. If that makes sense)

Konditionstestet är ett cykeltest där man mäter kondition/mjölksyretålighet i benen. Man ska cykla i ett visst tempo genom hela testet. (finns dioder på cykeln som lyser grönt när du håller rätt tempo och rött när du håller för högt/lågt) Efter en uppvärmning på 5 min så börjar man öka motståndet och beroende på sin egen vikt måste man cykla olika länge för att uppnå samma resultat.
2012-05-06, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Så ni hade helgtjänst varje helg, halva GMU, samt kvällstjänst nästan varenda kväll under samma period? Skulle gärna vilja veta var du gjorde din GMU, PMa ifall du inte vill säga här i tråden.

Hade helgtjänst samtliga helger utom en, som vi inte hade hemresa på, och första 6 veckorna hade vi kvällstjänst alla veckodagar förutom 2-3, och en hel del helgdagar, förutom hemresedagarna då.

I19 Boden.
2012-05-06, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoffelMonster
Hade helgtjänst samtliga helger utom en, som vi inte hade hemresa på, och första 6 veckorna hade vi kvällstjänst alla veckodagar förutom 2-3, och en hel del helgdagar, förutom hemresedagarna då.

I19 Boden.

Haha, det där låter mer som värnplikten. Säker att det var GMU du gjorde?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in