2012-01-09, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aralyon
Kan vi sluta diskutera åsikter om Sveriges militär och hålla oss till fakta om GMU istället? Blir så jävla jobbigt ifall folk skall börja käfta emot dig i tre sidor till så man måste skrolla igenom massa onödigt skit för att hitta det man letar efter. Tack!

Nu till saken dock, är det någon som vet hur många RPM man skall ligga på när man cyklar? Skall mönstra snart och tänkte börja träna mer på det verkliga momentet hellre än de intervaller jag kört innan. Såvitt jag förstått så är det mer mjölksyretålighet som testas snarare än egentligt flås. Så som jag gör nu så ligger jag på 60 RPM och kör en trappa där cykeln automatiskt höjer motståndet efter en och en halv minut.

Om jag minns rätt så körde jag ca 80-85 rpm som högst och när det jobbiga kom slank jag ner på ca 70 rpm. Detta var när jag själv tränade hemma. Vet inte exakta siffror på mönstringen eftersom man går efter en mätare som sitter på ramen. Men jag tror att om du kör ett snitt på 75 rpm så ska det nog gå bra, men ta det med en nypa salt eftersom jag inte vet exakt rpm-antal på mönstringen Dock tyckte jag att alla nivåer upp till 6 var en baggis, och sen började det bli jobbigt i benen. Ställ dig aldrig upp när du tränar heller, eftersom du inte får göra det när du cyklar där
2012-01-09, 19:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jorgel
Om jag minns rätt så körde jag ca 80-85 rpm som högst och när det jobbiga kom slank jag ner på ca 70 rpm. Detta var när jag själv tränade hemma. Vet inte exakta siffror på mönstringen eftersom man går efter en mätare som sitter på ramen. Men jag tror att om du kör ett snitt på 75 rpm så ska det nog gå bra, men ta det med en nypa salt eftersom jag inte vet exakt rpm-antal på mönstringen Dock tyckte jag att alla nivåer upp till 6 var en baggis, och sen började det bli jobbigt i benen. Ställ dig aldrig upp när du tränar heller, eftersom du inte får göra det när du cyklar där

Vad exakt är RPM? När jag kör cykel på gymmet så är grundinställning 80.
2012-01-09, 20:11
Medlem
Zelogaths avatar
Citat:
Som en annan måttstock kan jag säga att jag var helt otränad då jag mönstrade och jag gav upp precis innan det slog om till fem.

Citat:
Ursprungligen postat av Brevor
Vad exakt är RPM? När jag kör cykel på gymmet så är grundinställning 80.
Tror det är rounds per minute men jag är inte säker.
Alltså hur många varv man trampar i minuten
2012-01-09, 20:38
Medlem
Kolagubbens avatar
Citat:
Kan vi sluta diskutera åsikter om Sveriges militär och hålla oss till fakta om GMU istället? Blir så jävla jobbigt ifall folk skall börja käfta emot dig i tre sidor till så man måste skrolla igenom massa onödigt skit för att hitta det man letar efter. Tack!

Nu till saken dock, är det någon som vet hur många RPM man skall ligga på när man cyklar? Skall mönstra snart och tänkte börja träna mer på det verkliga momentet hellre än de intervaller jag kört innan. Såvitt jag förstått så är det mer mjölksyretålighet som testas snarare än egentligt flås. Så som jag gör nu så ligger jag på 60 RPM och kör en trappa där cykeln automatiskt höjer motståndet efter en och en halv minut.

Det är 60 RPM på mönstringen som gäller
2012-01-09, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben

Bara?! :O

Ligger på 75rpm nu och cyklar 20 min, uppvärmning på nivå 10 till 5min, då slår jag direkt om till 11 och sen ökar jag 1 nivå varannan minut. Funderar på om man ska cykla lite intervall också kanske.

Men jag tycker ju tvärtemot vad den andra killen postade, dvs. blir extra jobbigt för mig ju segare man trampar med tungt motstånd än att snabba på lite och få skönt flow.

Såg också att någon fick 4 nästan 5 som otränad innan. När jag mönstrade som 18 åring (21 (22 i april)) så var jag ett par sekunder ifrån nivå 7. Vägde ca 65 då och nu ligger jag väl på 68-69 (muskler nu däremot). Det är ju viktbaserat vilket är värt att minnas = jobbigare att trampa om man väger mer och ens vikt inte består av värst mycket muskler eller kond träning.
Senast redigerad av Sajked 2012-01-09 kl. 22:54.
2012-01-09, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Bara?! :O

Ligger på 75rpm nu och cyklar 20 min, uppvärmning på nivå 10 till 5min, då slår jag direkt om till 11 och sen ökar jag 1 nivå varannan minut. Funderar på om man ska cykla lite intervall också kanske.

Men jag tycker ju tvärtemot vad den andra killen postade, dvs. blir extra jobbigt för mig ju segare man trampar med tungt motstånd än att snabba på lite och få skönt flow.

Såg också att någon fick 4 nästan 5 som otränad innan. När jag mönstrade som 18 åring (21 (22 i april)) så var jag ett par sekunder ifrån nivå 7. Vägde ca 65 då och nu ligger jag väl på 68-69 (muskler nu däremot). Det är ju viktbaserat vilket är värt att minnas = jobbigare att trampa om man väger mer och ens vikt inte består av värst mycket muskler eller kond träning.

Styrkan stegrar gradvis. Vid nivå 7-8 börjar 60 rpm inte vara så "bara", det kan jag själv intyga.
2012-01-10, 04:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kolagubben

Tack! Då var jag ju inte helt (förlåt, men jag måste) ute och cyklade.

Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Alltså hur många varv man trampar i minuten

Helt korrekt uppfattat! Rotations per minute eller rotationer per minut på svenska.

Citat:
Dock tyckte jag att alla nivåer upp till 6 var en baggis, och sen började det bli jobbigt i benen. Ställ dig aldrig upp när du tränar heller, eftersom du inte får göra det när du cyklar där

Tackar! Skall tänka på det där. Fan, man borde kanske skriva någon form av FAQ efter man mönstrat.

Skall bli spännande att se hur jag klarar det där arbetstestet. Konditionen är åt helvete, men jag har tränat styrka i snart åtta år och tar väl 210 kg i knäböj på en bra dag, så det är väl en fördel antar jag. Jag räknar i alla fall kallt med en nia på styrketestet.
2012-01-10, 04:58
Medlem
kortets avatar
Citat:
... Rotations per minute...
Revolutions per minute.

Har börjat med spinningpassen på Friskis&Svettis. Tror ni det ger något? Och varför får man inte stå upp när man cyklar?
2012-01-10, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Styrkan stegrar gradvis. Vid nivå 7-8 börjar 60 rpm inte vara så "bara", det kan jag själv intyga.

Och om du läser om mitt inlägg en gång kanske du denna gången ser vad jag menar med uttrycket "bara". Eller jag känner mig så snäll faktiskt att jag svarar på det här och nu!

Jag personligen tycker att det är jobbigare att cykla med lägre RPM när det är ett tungt/tyngre motstånd än ett högre. Du kan faktiskt till och med läsa att jag mönstrat tidigare och var nästintill nivå 7, så jag vet att 60 rpm inte är så "bara" om man inte är tränad.

Jag själv cyklar på 75rpm nu och var orolig över att det i sig kanske var för sakta, därav min häpnad när jag läste 60 rpm. Sådär... två inlägg med samma info.

Hoppas du lyckas ta åt dig av vad det står denna gång.
2012-01-10, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XleonZ
HJÄÄLP!!
Gmu 30jan LSS!!!!
Tappat bort mina papper, vilken tid och vart ska man ses i LSS Uppsala????!!!!

den 30e januari ska du vara mellan 8-10 på lss uppsala, du ser väl vart du ska när du kommer till regementet och kan väll bara fråga någon där så får man hjälp. Mer står det inte, men du får ju kolla med bussar från tågstationen och så så du kommer i tid. Jag ska också dit men måste åka upp dagen innan.
står på papperna att man ska ringa dit om det är frågor !
2012-01-10, 11:51
Medlem
krillepilles avatar
Jag kom till nivå 7 på cykeln, hade tränat lite cykling innan så var väl lite redo på det i alla fall. Det blir jävligt tungt vid 7an tyckte då jag, trampade på ganska bra och allt flöt på ända till nivå 7 där jag typ dog. Vägde 71 kg när jag mönstrade, kom inte in den gången men ska dit igen nu i februari. tur att man slipper den där cykeln i alla fall för nu väger jag dessutom 78kg så det hade ju inte blivit lättare precis .

edit: tips till er som tänkt träna på cykeln, dom höjer nivån efter ca 1.30 så tänk på det. Folk sa till mig att man bara ska cykla 1 min på varje nivå så det var det jag var inställd på, sen så när jag tränade cykling körde jag alltid på 75-80 rpm vilket var för högt, det ger nog mer att köra på 60-65 då det är det som gäller på mönstringen.
Senast redigerad av krillepille 2012-01-10 kl. 11:54.
2012-01-10, 13:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zelogath
Jag tycker det är bra att du är så ambitiös, och jag uppmuntrar verkligen din strävan efter en plats bland jägarna!
Med det sagt så kom ihåg dock att det ska till tester du ännu inte genomfört samt prata med han som sköter befattningarna- skulle det nu vara så att du inte blir tillämpad en jägarbefattning så gör ditt bästa bland någon av de befattningarna du har tillstånd att välja mellan!
Ibland går det ju inte riktigt som man tänkt sig menar jag.
Har dock hört folk som har skött sig så bra på skjutövningar att de har erbjudits en plats i SÄK (tror jag) för att de var så bra på att skjuta prick.

Men oavsett så hoppas jag att du håller dig till militären även fast du kanske inte får den befattningen du ville, Försvarsmakten behöver människor som brinner för detta och inte bara söker för att "det är kul"
Har drömt om att göra militärtjänst sen jag var 4 år, 19 nu ^^. Jägartjänsten har jag också drömt om ett bra tag. Är dock lite besviken att jag inte hinner rycka in i år utan måste vänta till GMU 2 då AJB anställer...

Om jag nu inte kommer in som jägare vilka tjänster finns det som är snarlika? Mycket fältdygn och små effektiva grupper?
Har också funderat på ingengörsregementet, men verkar som att man bara sitter i fordon då, rätta mig om jag har fel?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in