Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det blir sannolikt så att man tvingas acceptera verkligheten och sänka kraven, dvs anträda den resa som samtliga övergångsorganisationer från VPL till yrkesförsvar har gjort oavsett nationalitet.
Och fortsätter göra även framledes, Holland ligger närmast om man vill ha en rättvisande bild av en eventuell framtid.
Nu är det FM´s/Sveriges tur. Frågan är bara hur lång tid det tar att inse att man måste bita i det sura äpplet. Lisa 19 år och 60 kilo ska också kunna bli amfibiesoldat.
Värt att tänka på är att oavsett vilken tjänst man får efter GMU så väntar det en utbildning mot den specifika tjänsten, man blir inte ''en i gänget'' omgående, likväl blir man inte skickad utomlands omgående.
Men visst, Värnpliktige Carl, 19, elitidrottare, höga slutbetyg, studerar på kth eller dylikt är förmodligen inte en av dom personerna som kommer att vilja jobba inom FM.
De personer som nu gör, och kommer göra sin GMU vill förmodligen:
1. Göra skillnad och hjälpa andra människor.
2. Få utmana sig själv och göra något annorlunda.
3. Stå till förfogande om Sverige skulle bli hotat/värna om svenskt territorium.
Konkurrensen är hård. De som slutligen blir anställda kommer att ha hög kvalitet och motivation. Jag söker mig nu till försvarsmakten och tror att jag har en chans men vet att det finns personer som har betydligt bättre chanser. Jag är extremt motiverad, har ''sunda värderingar'' och vill tjänstegöra inom FM en längre tid om jag får chansen. Om de personer som jag tror har bättre chanser än mig blir antagna så kan inte kvaliteten på de ''nya'' soldaterna, sjömännen och officerarna bli något annat en utmärkt. Försvarsmaktens erfarenhet av att utbilda personal har inte försunnit!
När du skriver om de sänkta kraven från FMs sida så antar jag att du syftar på kvaliteten på de personer som slutligen blir antagna och eventuellt anställda senare.
Dessutom tror jag tror mycket väl att ''Lisa'' blir amfibiesoldat om hon får chansen. Låt oss säga att hon får en provanställning på amf1 som amfibiesoldat, under de 6 månaderna så kommer hon,
om hon har viljan, anpassa sig till förhållandena och prestera minst lika väl som en man.
Kalla kriget är över

och behovet har förändrats - Värnplikten kändes överflödig i mitt tycke. Därför valde jag att inte göra min värnplikt men blev mycket intresserad av att jobba inom FM när förändringen kom. Jag kan tänka mig att många delar min uppfattning?
För övrigt är inte detta ett påhopp mot dina åsikter, som delvis är befogade.