2011-10-23, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aloh
Minns att FM gjorde något uttalande om att kvoten för kontinuerligt anställda soldater var så gott som uppfylld och att de under 2012 i första hand skulle rekrytera till GSS/T, hemvärnet och vakanser.

Okey, jag har hört och sett att förband nyligen rekryterat personer för tidvis tjänstgöring. De som hade gjort värnplikt hade förtur till dessa platser vill jag minnas, eller FM de vände sig helt enkelt till personer som gjort värnplikten.

Efter GMU 1, 2 och 3 år 2012 har jag inte sett eller hört något om att att det är GSS/T som i första hand gäller vid anställning.
2011-10-24, 07:40
Medlem
Om man styrketränar och äter kreatin. kommer det upp negativt på nåt pisstest då?
2011-10-24, 12:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
Okey, jag har hört och sett att förband nyligen rekryterat personer för tidvis tjänstgöring. De som hade gjort värnplikt hade förtur till dessa platser vill jag minnas, eller FM de vände sig helt enkelt till personer som gjort värnplikten.

Efter GMU 1, 2 och 3 år 2012 har jag inte sett eller hört något om att att det är GSS/T som i första hand gäller vid anställning.

Enligt personer jag känner på Amf1, så letar i alla fall de efter fasta soldater fortfarande. De har inte klarat att nyanställa efter tidigare gmu omgångar p.g.a. sämre kvalitet, GMU mot Värnplikt. De håller sina platser i väntan på rätt personer.
2011-10-24, 14:25
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilleskutt88
Enligt personer jag känner på Amf1, så letar i alla fall de efter fasta soldater fortfarande. De har inte klarat att nyanställa efter tidigare gmu omgångar p.g.a. sämre kvalitet, GMU mot Värnplikt. De håller sina platser i väntan på rätt personer.

Det blir sannolikt så att man tvingas acceptera verkligheten och sänka kraven, dvs anträda den resa som samtliga övergångsorganisationer från VPL till yrkesförsvar har gjort oavsett nationalitet.

Och fortsätter göra även framledes, Holland ligger närmast om man vill ha en rättvisande bild av en eventuell framtid.

Nu är det FM´s/Sveriges tur. Frågan är bara hur lång tid det tar att inse att man måste bita i det sura äpplet. Lisa 19 år och 60 kilo ska också kunna bli amfibiesoldat.
2011-10-24, 15:47
Medlem
Kolagubbens avatar
Tjenare, Någon som sitter på vilka startdatum som gäller för gmu 1? Tror jag läste nåt i tråden tidigare om 30 januari?

Edit, hittade på hemsidan att det börjar den 30 januari
Senast redigerad av Kolagubben 2011-10-24 kl. 15:58.
2011-10-24, 19:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Det blir sannolikt så att man tvingas acceptera verkligheten och sänka kraven, dvs anträda den resa som samtliga övergångsorganisationer från VPL till yrkesförsvar har gjort oavsett nationalitet.

Och fortsätter göra även framledes, Holland ligger närmast om man vill ha en rättvisande bild av en eventuell framtid.

Nu är det FM´s/Sveriges tur. Frågan är bara hur lång tid det tar att inse att man måste bita i det sura äpplet. Lisa 19 år och 60 kilo ska också kunna bli amfibiesoldat.

Värt att tänka på är att oavsett vilken tjänst man får efter GMU så väntar det en utbildning mot den specifika tjänsten, man blir inte ''en i gänget'' omgående, likväl blir man inte skickad utomlands omgående.

Men visst, Värnpliktige Carl, 19, elitidrottare, höga slutbetyg, studerar på kth eller dylikt är förmodligen inte en av dom personerna som kommer att vilja jobba inom FM.
De personer som nu gör, och kommer göra sin GMU vill förmodligen:

1. Göra skillnad och hjälpa andra människor.
2. Få utmana sig själv och göra något annorlunda.
3. Stå till förfogande om Sverige skulle bli hotat/värna om svenskt territorium.

Konkurrensen är hård. De som slutligen blir anställda kommer att ha hög kvalitet och motivation. Jag söker mig nu till försvarsmakten och tror att jag har en chans men vet att det finns personer som har betydligt bättre chanser. Jag är extremt motiverad, har ''sunda värderingar'' och vill tjänstegöra inom FM en längre tid om jag får chansen. Om de personer som jag tror har bättre chanser än mig blir antagna så kan inte kvaliteten på de ''nya'' soldaterna, sjömännen och officerarna bli något annat en utmärkt. Försvarsmaktens erfarenhet av att utbilda personal har inte försunnit!

När du skriver om de sänkta kraven från FMs sida så antar jag att du syftar på kvaliteten på de personer som slutligen blir antagna och eventuellt anställda senare.

Dessutom tror jag tror mycket väl att ''Lisa'' blir amfibiesoldat om hon får chansen. Låt oss säga att hon får en provanställning på amf1 som amfibiesoldat, under de 6 månaderna så kommer hon, om hon har viljan, anpassa sig till förhållandena och prestera minst lika väl som en man.

Kalla kriget är över och behovet har förändrats - Värnplikten kändes överflödig i mitt tycke. Därför valde jag att inte göra min värnplikt men blev mycket intresserad av att jobba inom FM när förändringen kom. Jag kan tänka mig att många delar min uppfattning?

För övrigt är inte detta ett påhopp mot dina åsikter, som delvis är befogade.
2011-10-24, 20:41
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
Värt att tänka på är att oavsett vilken tjänst man får efter GMU så väntar det en utbildning mot den specifika tjänsten, man blir inte ''en i gänget'' omgående, likväl blir man inte skickad utomlands omgående.

Men visst, Värnpliktige Carl, 19, elitidrottare, höga slutbetyg, studerar på kth eller dylikt är förmodligen inte en av dom personerna som kommer att vilja jobba inom FM.
De personer som nu gör, och kommer göra sin GMU vill förmodligen:

1. Göra skillnad och hjälpa andra människor.
2. Få utmana sig själv och göra något annorlunda.
3. Stå till förfogande om Sverige skulle bli hotat/värna om svenskt territorium.

Konkurrensen är hård. De som slutligen blir anställda kommer att ha hög kvalitet och motivation. Jag söker mig nu till försvarsmakten och tror att jag har en chans men vet att det finns personer som har betydligt bättre chanser. Jag är extremt motiverad, har ''sunda värderingar'' och vill tjänstegöra inom FM en längre tid om jag får chansen. Om de personer som jag tror har bättre chanser än mig blir antagna så kan inte kvaliteten på de ''nya'' soldaterna, sjömännen och officerarna bli något annat en utmärkt. Försvarsmaktens erfarenhet av att utbilda personal har inte försunnit!

När du skriver om de sänkta kraven från FMs sida så antar jag att du syftar på kvaliteten på de personer som slutligen blir antagna och eventuellt anställda senare.

Dessutom tror jag tror mycket väl att ''Lisa'' blir amfibiesoldat om hon får chansen. Låt oss säga att hon får en provanställning på amf1 som amfibiesoldat, under de 6 månaderna så kommer hon, om hon har viljan, anpassa sig till förhållandena och prestera minst lika väl som en man.

Kalla kriget är över och behovet har förändrats - Värnplikten kändes överflödig i mitt tycke. Därför valde jag att inte göra min värnplikt men blev mycket intresserad av att jobba inom FM när förändringen kom. Jag kan tänka mig att många delar min uppfattning?

För övrigt är inte detta ett påhopp mot dina åsikter, som delvis är befogade.

För all del, du har tydliga poänger i det du skriver och du uttrycker dig balanserat. Däremot så misstänker jag att officerskåren ute på Amf1 har en bild av sitt tillgängliga soldatmaterial som fortfarande är förankrat i VPL-romantik dvs inte längre aktuell.

Någon skrev att de (Amf1) "håller sina platser för rätt personer" - vilka då? Newsflash: fotbolls/hockeysnubbarna som i lagom dvs kompanistora grupper kom fix och färdiga till en 10-månaders genomkörare av guds nåde försvann med värnplikten. Och dom kommer inte tillbaka.

Det blir ett smärtsamt och utdraget uppvaknande för många före detta pannbensförband framöver törs jag lova För övrigt så tycker jag Amf1 kan titta mer på AJB som verkar ha klarat övergången bättre i stället för att drömma sig kvar i svunna VPL-tider.
2011-10-24, 21:32
Medlem
Citat:
För all del, du har tydliga poänger i det du skriver och du uttrycker dig balanserat. Däremot så misstänker jag att officerskåren ute på Amf1 har en bild av sitt tillgängliga soldatmaterial som fortfarande är förankrat i VPL-romantik dvs inte längre aktuell.

Någon skrev att de (Amf1) "håller sina platser för rätt personer" - vilka då? Newsflash: fotbolls/hockeysnubbarna som i lagom dvs kompanistora grupper kom fix och färdiga till en 10-månaders genomkörare av guds nåde försvann med värnplikten. Och dom kommer inte tillbaka.

Det blir ett smärtsamt och utdraget uppvaknande för många före detta pannbensförband framöver törs jag lova För övrigt så tycker jag Amf1 kan titta mer på AJB som verkar ha klarat övergången bättre i stället för att drömma sig kvar i svunna VPL-tider.

Jag sa bara vad jag har hört. Det innebär inte att jag håller med och tycker deras sätt är "up to date".
2011-10-24, 22:19
Medlem
LågOchLångsams avatar
Citat:

Tyvärr är det många officerare på pannbensförbanden som kommer få det riktigt svårt under en tid framöver. Det bästa hade nog varit ett generationsskifte bland de truppförande officerarna. Man ska givetvis inte förringa de kunskaper och erfarenheter de äldre officerarna besitter men när det gäller att motivera soldater som befinner sig där av egen fri vilja funkar det inte med bestraffningar á bajsgropen.
Att byta ut hela officerskåren på Amf och dylika pannbensförband vore givetvis direkt hjärndött men att blanda upp med yngre officerare tror jag skulle minska både lidandet som uppvaknande kommer innebära och personalbristen.
2011-10-25, 00:37
Medlem
Citat:

När du nämner exempelvis ''pannbensförband'' så kan jag förstå officerskårens sätt att se på saken eller sättet de inte ser det på. Mentaliteten finns kvar och är det på just dessa pannbensförband som det uppstår mest problem på? Menar du på att det kommer uppstå en viss slapphet eller oengagemang hos de personer som utbildar när det klarnar upp för dem hur de måste förhålla sig? Vad tror du om övriga marinen och flygvapnet?

Men jag antar att vi kan vara överens om en viss typ av soldats tid är förbi till följd av denna ommöblering? Tråkigt eller nyttigt, frågan är vad man vill ha för typ av soldat i framtiden och vilka uppgifter som skall lösas. Dock är en eldstrid, eller annan militär sammandrabbning fortfarande den samma.

Jag är givetvis ''stolt'' över vänner, familj och de andra som gjort lumpen genom åren, och kommer vid en eventuell anställning säkerligen sakna en viss mentalitet och kunskap de fått, även på längre sikt. Men på det hela taget tror jag inte att en soldat/sjöman kommer ha sämre förutsättningar för att lösa uppgiften.
2011-10-25, 11:07
Medlem
har en fråga ang. bokning av tågbiljett:

när jag försöker boka billjett måste jag trycka i "kan återbetalas 91:-" för att komma vidare, kommer dessa 91 :- debiteras till pliktverket? är det bara att klicka i och köra på med andra ord?
2011-10-25, 14:57
Bannlyst
svenska försvaret kan suga min kuk ska gå med i den riktiga militären i usa istället inte den svenska bög homo försvaret

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in