2011-12-02, 21:27
Medlem
HermesSalibas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erico21
Jag är helt säker. Förstahand går ALLTID före andrahand.

Så det betyder att om just den tjänsten jag söker som förstahand hade 20 sökande på 10 platser varav 7 av dom ansökningarna var folks andrahand, så hade jag egentligen bara behövt vara fjärde sämst av 13st för att vara garanterad plats? Förutsatt att registerkontrollerna går igenom.

Rätt eller fel?
2011-12-02, 21:44
Medlem
Av vissa anledningar var jag tvungen att tacka nej till att göra GMU 3/4 2011, men jag kom in på mitt andrahandsval då mitt förstahandsval valde att ej utbilda. Fick dock informationen innan att vi andrahandsvalsväljare skulle få stå åt sidan, men trots det fick jag ett positivt besked. Kan dock bero på att jag hade idel 8or och 9or på antagningsprövningen, yrkesvägledaren var nöjd över det.

Jag kan tillägga att det var ytterst högt tryck på varje utbildning då de kraftigt reducerade platserna. Tror mitt andrahandsval hade 3 gånger så många sökande som platser.
Senast redigerad av nisseg1 2011-12-02 kl. 21:48.
2011-12-02, 22:07
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HermesSaliba
Så det betyder att om just den tjänsten jag söker som förstahand hade 20 sökande på 10 platser varav 7 av dom ansökningarna var folks andrahand, så hade jag egentligen bara behövt vara fjärde sämst av 13st för att vara garanterad plats? Förutsatt att registerkontrollerna går igenom.

Rätt eller fel?

Ganska säker att du tänker fel.

Du söker på samma villkor som alla andra. Du söker helt enkelt en plats på 2st olika förband samtidigt och ser ifall du kommer in på någon av dom. Ifall du kommer in på första så behövs inte den andra. Kommer du inte in på första har du till chans på något annat regemente i landet men det betyder inte att du har ska ha sämre möjlighet än någon som har valt det som första. Alla har ju två val, vissa verkar även ha fått en tredje av yrkesvägledaren ifall man valt två väldigt tuffa och ändå vill ha en chans att ta sig in på något normalt.

Någon annan får gärna bekräfta.
2011-12-02, 22:13
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN

Du söker på samma villkor som alla andra. Du söker helt enkelt en plats på 2st olika förband samtidigt och ser ifall du kommer in på någon av dom. Ifall du kommer in på första så behövs inte den andra. Kommer du inte in på första har du till chans på något annat regemente i landet men det betyder inte att du har ska ha sämre möjlighet än någon som har valt det som första. Alla har ju två val, vissa verkar även ha fått en tredje av yrkesvägledaren ifall man valt två väldigt tuffa och ändå vill ha en chans att ta sig in på något normalt.

Ja det var då så jag fick det berättat för mig, jag valde även ett tredje alternativ men fick sedan bara 2 hemskickade på pappret sm dom valt ut.
2011-12-02, 22:27
Medlem
Det känns rätt orimligt att förstahandsväljare går före andrahands-, för man tycker ju att det borde ligga i FMs intresse att de med bäst resultat får göra GMU?
2011-12-02, 23:13
Medlem
HermesSalibas avatar
Citat:

Jag tänker likadant som du, jag var bara tydlig i mitt exempel

Däremot verkar det ju som att de som blivit nekade har fått brev, medans de som gick vidare inte har hört nått och kommer inte göra det förens den 16de då kontrollerna är klara, typ.
2011-12-02, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HermesSaliba
Jag tänker likadant som du, jag var bara tydlig i mitt exempel

Däremot verkar det ju som att de som blivit nekade har fått brev, medans de som gick vidare inte har hört nått och kommer inte göra det förens den 16de då kontrollerna är klara, typ.

Det stämmer rätt så bra, har nämligen varit så de föregående GMU-omgångarna om du läser längre bak i tråden. Vilket jag gjorde - snacka om att inte ha något liv.

Men de kan om du har riktigt otur komma ett brev nästa vecka också. Dessutom får vi reserver ännu senare.
2011-12-02, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anton92
Det känns rätt orimligt att förstahandsväljare går före andrahands-, för man tycker ju att det borde ligga i FMs intresse att de med bäst resultat får göra GMU?

Jo precis det skulle vara mycket mer logiskt. Jag frågade YV just denna fråga och då sa han att det var precis tvärtom(anledningen till mitt tidigare inlägg). Men han kanske inte visste vad han pratade om? Skulle i och för sig inte förvåna mig då jag var betydligt mer påläst än båda mina olika YV som jag fick träffa.
2011-12-02, 23:51
Medlem
Citat:

Det var så jag trodde,

Men jag frågade yrkesvägledaren om just det här och jag citerar "självklart att det blir svårare att komma in på sitt andrahandsval" dessutom sa han att om man ville ha en rimlig chans på SOU skulle man nog ha det som förstahandsval
2011-12-03, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlAleander
Det var så jag trodde,

Men jag frågade yrkesvägledaren om just det här och jag citerar "självklart att det blir svårare att komma in på sitt andrahandsval" dessutom sa han att om man ville ha en rimlig chans på SOU skulle man nog ha det som förstahandsval
Jag tror att det har och gör med att dom försöker få dig till den utbildningen du är bäst lämpad för och inte dit du helst vill.
2011-12-03, 00:19
Medlem
Är det någon som vet vem det är som bestämmer vilka som får gå GMU efter att man blivit preliminärt intagen? Alltså är det RM eller är det det utbildande förbandet som väljer bland de preliminärt intagna?
2011-12-03, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Falcken
Är det någon som vet vem det är som bestämmer vilka som får gå GMU efter att man blivit preliminärt intagen? Alltså är det RM eller är det det utbildande förbandet som väljer bland de preliminärt intagna?

Enligt min YV så var det förbandet som anställer, men jag har svårt att tro det. Varför undrar?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in