Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Tack för svaren!
Angående hur vig man är, kan det hindra en från en jägartjänst?
Det finns ju som sagt ett antal olika såecialbefattningar in en jägargrupp, jag är då
Mest intresserad av fältarbetare eller prickskytt, någon som kan beskriva mer detaljrikt vad de båda innebär?
Är alla jägarplutoner uppbyggda på samma sätt? Vilka olika jägare finns det, KJ, flygbas, "fjälljägare", röjdyk (?) vilka mer finns det?
Vilka har mest fältdygn? Älskar att vara i skogen så många fältdygn är ett plus! Fick ett nytt vintertält + sovsäck förra julen så ni kan ju gissa om jag sov inomhus första dagarna..
Fältdykarna i Ing trupperna räknas väl nästan in som Jägartjänst va? Har för mig att jag fick upp den befattning när jag klickade in mig på en länk med jägartjänster. Tydligen en väldigt krävande tjänst då du kan tvingas röra dig till fots med dykardräkt, personlig utrustning + verktyg som du dessutom ska kunna hantera under vatten sedan om det behövs.
Jag skulle tro att Span ger dig lite fältdygn också, ingen benämnd jägartjänst men likt väl krävande, precis som Amfibie är erkänt krävande.
Fältarbetaren är väl DemolitionMan och Prickskytt är SniperDude. Tydligen oerhört krävande att bli prickskytt och långt ifrån alla som vill får. Någon som vet kanske kan svara på om det är vanligare att de har med sig en skarpskytt i gruppen än en prickskytt?
Men som någon sa, fokusera på att komma med till att börja med. Du kan söka en preliminär befattning som jägare på I19 (Norrlandsjägare då) och även en jägarbefattning på K3, men vet inte till vilken bataljon det är (är hela regementet en jägarbataljon?). K3 startar ju även upp Fallskärmsjägarskolan nu i Augusti, men med tanke på att den endast genomförts 2 gånger de senaste 10 åren så lär det ju vara ett extremt tryck in där, värt att påpeka är väl att "vanliga" soldater även får söka sig dit.
KJ ska väl bli internt, dvs. du måste gå genom Amfibie som man kunde söka till under GMU 1, flygbasjäg var också för GMU 1, röjdyk var också för GMU 1 nu.
Ska sluta svamla nu...