2012-01-08, 12:07
Medlem
Frågor angående GMU/inryck

Har massor med frågor som jag hoppas få bevsvarade!

1. Finns de några längd/vikt/sko strl/vig krav eller begränsningar inom FM? Har tänkt mig jägartjänst som förstaval
2. Jag har som mål att bli jägare stationerad på l19, vilken GMU måste jag söka till då eller det kanske inte spelar någon roll! Är fö 198cm lång, 110kg, strl 48-49..
3. Förutom jägare vilka förband har en fysiskt jobbig anställning eller många fältdygn?
4. När man mönstrar vad är konkurrenskraftiga resultat för att bli jägare? (vet att jag har 11xx i snitt på isokai på två försök, vad kravs för en 9)
Vad gör man på i-test å psyk-test?
5. Vad gör befälslämplighet? Kan man få skit på den men endå få göra GMU?
6. Någon har som utbildat sig till jägare ock kan ge en överskådlig utvärdering över utbildningen?
7. Tips å trix man kan ha nytta av under sin tid som soldat
8. Hur tränade ni inför mönstringen?
Har varit sjuk i lunginflammation nu i två svängar på en fotskada men innan det så bänkade jag ca 125kg, frivändning 105kg, knäböj 140, 11chins, mark maxade jag aldrig men tränade på ca 130, sprang kvartsmaran på 52:42, kommer till nivå 11 på beep. Va skulle ni säga att jag borde förbättra för att platsa eller ens ha en chans till å bli jägare?
Väldigt tacksam för svar!

Bjuder på ev stavfel!
2012-01-08, 13:01
Medlem
Zelogaths avatar
Såvitt jag förstår så har du alltså inte mönstrat än?

Du kvalificerar för jägare vad gäller längd iallafall, såvitt jag vet så spelade längden roll då när jag var och mönstrade.

Kom även ihåg att vill du bli jägare så måste du säga det så du får göra ett s.k jägartest, vilket t.ex är att köra stepup med en jävla massa packning på ryggen etc, någon som har gjort testet kan säkerligen fylla i luckorna.

Intelligenstestet är ett lätt test där man får testa saker som ordförståelse, logik, mönster etc., och det finns inget psyktest utan det är ett samtal med en psykolog.

Befälslämplighet ska inte påverka GMU:n, det är mer en mall för att se om du skulle passa som befäl eller inte- får du dåligt på det så kommer du troligtvis inte få bli befäl helt enkelt

Kom även ihåg att god syn och hörsel är mycket viktigt.

Önskar dig all lycka till!
2012-01-08, 14:21
Medlem
REALINs avatar
Du verkar vara i bra form så fortsätt träna så så kommer du göra bra ifrån dig på testerna.

http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/ - en bit ner

Arméns, flygvapnets och flottan har alla hårda befattningar i form av jägare. För att bli tex kustjägare ska du helst ha varit anställd soldat på Amf1 något år för att sen söka dit. Så om du vill nå dom hårdaste befattningarna måste du jobba minst ett par år. Bara GMU + provanställning & befattningsutbildning tar 9-15 månader.

Snart kan söka man till GMU omgång 4 & 5 och då står det vars och vad man kan söka. Det är ju bra att veta i förväg vad man vill söka men du kommer ju alltid få höra det på plats sen också. Finns ganska bra förklaringar på hemsidan och man hittar allmänt ganska mycket information där.

Lycka till!
2012-01-08, 15:17
Medlem
Fieldleafs avatar
Trådar sammanfogade.

/mod
2012-01-08, 16:01
Medlem
Tack för svaren!
Angående hur vig man är, kan det hindra en från en jägartjänst?

Det finns ju som sagt ett antal olika såecialbefattningar in en jägargrupp, jag är då
Mest intresserad av fältarbetare eller prickskytt, någon som kan beskriva mer detaljrikt vad de båda innebär?

Är alla jägarplutoner uppbyggda på samma sätt? Vilka olika jägare finns det, KJ, flygbas, "fjälljägare", röjdyk (?) vilka mer finns det?
Vilka har mest fältdygn? Älskar att vara i skogen så många fältdygn är ett plus! Fick ett nytt vintertält + sovsäck förra julen så ni kan ju gissa om jag sov inomhus första dagarna..
2012-01-08, 18:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Tack för svaren!
Angående hur vig man är, kan det hindra en från en jägartjänst?

Det finns ju som sagt ett antal olika såecialbefattningar in en jägargrupp, jag är då
Mest intresserad av fältarbetare eller prickskytt, någon som kan beskriva mer detaljrikt vad de båda innebär?

Är alla jägarplutoner uppbyggda på samma sätt? Vilka olika jägare finns det, KJ, flygbas, "fjälljägare", röjdyk (?) vilka mer finns det?
Vilka har mest fältdygn? Älskar att vara i skogen så många fältdygn är ett plus! Fick ett nytt vintertält + sovsäck förra julen så ni kan ju gissa om jag sov inomhus första dagarna..

Fältdykarna i Ing trupperna räknas väl nästan in som Jägartjänst va? Har för mig att jag fick upp den befattning när jag klickade in mig på en länk med jägartjänster. Tydligen en väldigt krävande tjänst då du kan tvingas röra dig till fots med dykardräkt, personlig utrustning + verktyg som du dessutom ska kunna hantera under vatten sedan om det behövs.

Jag skulle tro att Span ger dig lite fältdygn också, ingen benämnd jägartjänst men likt väl krävande, precis som Amfibie är erkänt krävande.

Fältarbetaren är väl DemolitionMan och Prickskytt är SniperDude. Tydligen oerhört krävande att bli prickskytt och långt ifrån alla som vill får. Någon som vet kanske kan svara på om det är vanligare att de har med sig en skarpskytt i gruppen än en prickskytt?

Men som någon sa, fokusera på att komma med till att börja med. Du kan söka en preliminär befattning som jägare på I19 (Norrlandsjägare då) och även en jägarbefattning på K3, men vet inte till vilken bataljon det är (är hela regementet en jägarbataljon?). K3 startar ju även upp Fallskärmsjägarskolan nu i Augusti, men med tanke på att den endast genomförts 2 gånger de senaste 10 åren så lär det ju vara ett extremt tryck in där, värt att påpeka är väl att "vanliga" soldater även får söka sig dit.

KJ ska väl bli internt, dvs. du måste gå genom Amfibie som man kunde söka till under GMU 1, flygbasjäg var också för GMU 1, röjdyk var också för GMU 1 nu.

Ska sluta svamla nu...
2012-01-08, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Fältdykarna i Ing trupperna räknas väl nästan in som Jägartjänst va? Har för mig att jag fick upp den befattning när jag klickade in mig på en länk med jägartjänster. Tydligen en väldigt krävande tjänst då du kan tvingas röra dig till fots med dykardräkt, personlig utrustning + verktyg som du dessutom ska kunna hantera under vatten sedan om det behövs.

Jag skulle tro att Span ger dig lite fältdygn också, ingen benämnd jägartjänst men likt väl krävande, precis som Amfibie är erkänt krävande.

Fältarbetaren är väl DemolitionMan och Prickskytt är SniperDude. Tydligen oerhört krävande att bli prickskytt och långt ifrån alla som vill får. Någon som vet kanske kan svara på om det är vanligare att de har med sig en skarpskytt i gruppen än en prickskytt?

Men som någon sa, fokusera på att komma med till att börja med. Du kan söka en preliminär befattning som jägare på I19 (Norrlandsjägare då) och även en jägarbefattning på K3, men vet inte till vilken bataljon det är (är hela regementet en jägarbataljon?). K3 startar ju även upp Fallskärmsjägarskolan nu i Augusti, men med tanke på att den endast genomförts 2 gånger de senaste 10 åren så lär det ju vara ett extremt tryck in där, värt att påpeka är väl att "vanliga" soldater även får söka sig dit.

KJ ska väl bli internt, dvs. du måste gå genom Amfibie som man kunde söka till under GMU 1, flygbasjäg var också för GMU 1, röjdyk var också för GMU 1 nu.

Ska sluta svamla nu...
Ditt svammel hjälper dock lite iallafall

Spelar det någon roll vilken GMU omgång jag gör? Eller kan jag göra GMU 4/5 och sedan söka tjänst på AJB (lästa att de anställer i början av februari)

Är det obligatorisk utlandstjänstgöring om man nu blir placerad? Dvs efter GMU + provanställning + utbildning så åker jag utomlands?
2012-01-08, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Står på hemsidan vad man ska hem.
Asså, jag har redan mönstrat! rycker in den 30e! Men man bör ju få papper på vad man ska ha med sig vid inryck!
2012-01-08, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mockle
Asså, jag har redan mönstrat! rycker in den 30e! Men man bör ju få papper på vad man ska ha med sig vid inryck!

ta med dig.

1.id handlingar,körkort
2.hygienartiklar
3.civila kläder
4.egna joggingskor/fyskläder
5.vad du mer anser dig behöva för att överleva på luckan tex dator ipad mm
2012-01-08, 22:21
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polarbataljon
ta med dig.

1.id handlingar,körkort
2.hygienartiklar
3.civila kläder
4.egna joggingskor/fyskläder
5.vad du mer anser dig behöva för att överleva på luckan tex dator ipad mm

Kan vara en dum fråga, men under GMU, övernattar man på sitt regemente, eller åker man hem varje dag? Hur fungerar det?
2012-01-08, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Kan vara en dum fråga, men under GMU, övernattar man på sitt regemente, eller åker man hem varje dag? Hur fungerar det?

Det var iofs en rätt så dum fråga men ja, du sover där. Det vore lite opraktiskt för folk som bor i Skåne och har utbildning i Boden att åka hem och tillbaka varje dag..
2012-01-08, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Ditt svammel hjälper dock lite iallafall

Spelar det någon roll vilken GMU omgång jag gör? Eller kan jag göra GMU 4/5 och sedan söka tjänst på AJB (lästa att de anställer i början av februari)

Är det obligatorisk utlandstjänstgöring om man nu blir placerad? Dvs efter GMU + provanställning + utbildning så åker jag utomlands?

Du kan söka andra befattningar efter genomförd GMU, men som jag fattat det som så har de som genomför just den GMU'n första tjing på platser då de konkurrerat till sig en plats. Sen hoppar det väl av några men det ska ju fortfarande inte anställas lika många som antas oftast. Vet inte riktigt hur det där fungerar om man söker till något i efterhand.

Ja, det är "obligatorisk" utlandstjänstgöring i den mening att antingen så åker du när du blir ombedd eller så blir du av med jobbet.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in