2012-02-15, 04:15
Medlem
traedets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Jag har varit medlem i Bilkåren några år, så...nej.

Jag har inte "dömt" Försvarsmakten.

Vilka förutsättning talar du om, specificera gärna dig.
Jag har själv varit ner till Frankrike och ville ivrigt söka in till Legionen under en tid. Efter några dagar av väldigt dåligt bemötande och väldigt dålig ledarskap så åkte jag hem. Det är en hård utbildning men det många luras av är att man bli någon slags kommando soldat i Legionen. Legionen är ett väldigt stort förband och består av alla möjliga olika befattningar, alltså från förplägnad till special förband.
Förutsättningarna är tex att kan du inte franska när du ryker in så har du ett problem. Dom pratar inte engelska även om dom kan, förstår du dom inte får du bestraffning och du måste lära dig franska på ett eller annat sätt för att överhuvudtaget orka.
2012-02-15, 12:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Han vill ju ha med sig en 3 månaders utbildning innan han drar till coola legionen. Fattar dock inte vad han ska med en 3 månaders utbildning som bara är skit? Är väl bättre att strunta i den, slipper CV:t ta en smäll liksom.
Är det kasst att ha GMU på sitt CV eller var du ironisk?
2012-02-15, 12:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ubunto

Ironisk.

Har inte den blekaste om hur GMU ser ut på ett CV i en arbetsgivares ögon. Jag fördömer alla som gör GMU för att ha lite kul/få "meritvärde". De kostar bara staten en jävla massa pengar.
Senast redigerad av Sajked 2012-02-15 kl. 12:47.
2012-02-15, 12:54
Medlem
Citat:

Är väl ubgefär lika mycket merit som att säga att man gått en veckas säljutbildning till ett telefonförsäljarjobb och sen sagt upp sig.
2012-02-15, 12:55
Bannlyst
Citat:
Ironisk.

Har inte den blekaste om hur GMU ser ut på ett CV i en arbetsgivares ögon. Jag fördömer alla som gör GMU för att ha lite kul/få "meritvärde". De kostar bara staten en jävla massa pengar.
Staten gör ändå inget vettigt med skattepengarna.

Om man genomför GMU som ex. skyttesoldat, är det lätt att fortsätta inom försvarsmakten eller är det stor konkurrens om jobben?
2012-02-15, 12:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nejsajag
"Brödraskapet" man hör om uppstod ju för att de flesta mot sin vilja satt i samma båt och inte hade något val. Dvs vpl. Nu ser man väl varandra mer som kollegor.
Tufft och fysiskt rimmar illa med P4.

Du slipper inte könskvotering eller politisk korrekthet någonstans, skulle väl möjligen vara på jägarförband men jag tror inte det. Den sista strimman Icke-PK dog med värnplikten.

Vilka förband förutom jägare brukar vara hyfsat tuffa fysiskt vad gäller markstrid? Vill mest kolla alternativen. Hur ser I19 ut?

Citat:
Det är könskvotering till alla utbildningar. Så länge en tjej klarar minimumkraven för sökta befattningen så kommer hon in. De som inte pallar gallras ju bort och du "slipper dessa". Förstår inte vad du vill åt med ordet "brödraskapet"? Utveckla gärna.

Dykare lär väl bli svårt att söka sig till. Ingen aning om hur skalan för synen ser ut, har du kollat upp den? Är det så att till och med marsktrid är uteslutet för din del?

Med brödraskapet syftar jag väl mer på den "broderliga andan". Jämför med att vara med grabbarna och gänget där könen är blandade. Jag kanske umgås i fel kretsar men att vara endast med grabbarna är ju helt skilt gentemot att vara med en könblandad grupp med nära vänner. Jag kanske även blivit lite Hollywoodiserad av filmer och serier, såsom Saving Private Ryan och Band of Brothers. Men jag är bara lite nyfiken på hur det ser ut.

Angående synen så har jag blivit desto oroligare. Jag ser ju klockrent med hjälpmedel som linser och glasögon. Utan hjälpmedel så ser jag inte detaljer på träd men jag ser ju vad saker och ting är på längre avstånd.
2012-02-15, 12:59
Medlem
Citat:
Staten gör ändå inget vettigt med skattepengarna.

Om man genomför GMU som ex. skyttesoldat, är det lätt att fortsätta inom försvarsmakten eller är det stor konkurrens om jobben?

Våran nuvarande regering har lånat 100 miljarder för att finansiera sina skattesänkningar som ska ge oss jobb och fan vet vad. Men enligt undersökningar så har ju dessa jobbtillfällen ej dykt upp. Då kanske vi kan göra det bästa med de pengar som ändå ligger där för?

Om du konkurrerar dig in som skyttesoldat och klarar GMU med godkända resultat så har du ett jobb där du utfört GMU.
2012-02-15, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zeroic
Vilka förband förutom jägare brukar vara hyfsat tuffa fysiskt vad gäller markstrid? Vill mest kolla alternativen. Hur ser I19 ut?

Vad är fysiskt tufft för dig da? Tunga lyft? Explosivt? Längre påfrestande perioder? Jobba i kyla eller värme?

Allt är ju relativt...
2012-02-15, 13:28
Medlem
Citat:
Vad är fysiskt tufft för dig da? Tunga lyft? Explosivt? Längre påfrestande perioder? Jobba i kyla eller värme?

Allt är ju relativt...

Generellt sett. Långa marscher, mycket träning av överkropp (använda kroppen som redskap, armhävningar, situps osv.) och annat som är påfrestande rent allmänt.
Ingen GMU-utbildning är dans på rosor, men med tanke på hur svenska skolan ser ut idag så blir jag orolig.
2012-02-15, 14:36
Medlem
Citat:
Ingen GMU-utbildning är dans på rosor, men med tanke på hur svenska skolan ser ut idag så blir jag orolig.

Va?

GMU är också lika över hela landet. Befattningsutbildningen börjar efter avklarad GMU.
2012-02-15, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Va?

GMU är också lika över hela landet. Befattningsutbildningen börjar efter avklarad GMU.

Det är jag mycket väl medveten om. Precis som alla skolor utgår efter skolverkets punkter. Men det är skillnad på lärare och lärare, precis som på befäl och befäl.
2012-02-15, 15:24
Medlem
Citat:
Det är jag mycket väl medveten om. Precis som alla skolor utgår efter skolverkets punkter. Men det är skillnad på lärare och lärare, precis som på befäl och befäl.

Men jag förstår inte poängen med att försöka hitta den tuffaste GMUn. För det första är det helt omöjligt ta reda på då de i princip är lika över hela landet, med mindre, ej betydelsefulla skillnader. Alla befäl har en mycket strikt tidsplan och det lämnas inte mycket över till egna initiativ. Utbildningen är också endast tre månader, och på dessa tre månader ska rekryterna lära sig samma saker. Väljer man på ett ställe att lägga för mycket fokus på en sak så kommer rekryterna missa något annat. Det börjar på allvar efter GMUn och man bör således göra valet efter vilken tjänst man är intresserad av, istället för att stirra sig blind på GMUn. Det kommer aldrig bli någon typ av prestige bland vilka GMU som är tuffast, GMU är en Grundläggande Militär Utbildning, och inget mandomsprov.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in