2010-12-18, 00:49
Medlem
RobertoDurans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Är nyss hemkommen från extratester i Karlskrona för ubåtstjänst och veckan kan sammanfattas med ett ord: förvirring. Jag tror alla som har sökt ubåtstjänst är medveten om att man måste godkännas i SUB3-tester och fullborda fri uppstigning för att få tjänstgöra på ubåt, men nu verkar det som att alla som var där och testade har fått brev hem från pliktverket där det står att vi är antagna. Jag väljer i vilket fall att lita på utbåtsflottiljen i det här läget och jag räknar inte med att verkligen få göra GMU och än mindre med att få anställning på 1. Ubåtsflottiljen.

Överlag är jag grymt missnöjd med pliktverkets arbete med ansökan till GMU, men jag antar att alla nya system har sina barnsjukdomar...

Skulle du kunna vara snäll och förklara lite djupare om varför du tror att du inte kommer att få genomföra GMU när du har fått brev hem och bekräftat din antagning?
2010-12-18, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoDuran
Skulle du kunna vara snäll och förklara lite djupare om varför du tror att du inte kommer att få genomföra GMU när du har fått brev hem och bekräftat din antagning?

För att sagda brev kommer från pliktverket och är skickat samma dag eller innan jag kom till Karlskrona för att göra några tester. I nuläget har vi 1. Ubåtsflottiljen som inte tagit något beslut och pliktverket som verkar ha tagit ett beslut, och då tror jag på arbetsgivaren som i det här fallet är 1. Ubåtsflottiljen. Also, jag tror inte att 1. Ubåtsflottiljen väljer ett visst antal av de som sökt för att de måste ha ett visst antal utan snarare att de hellre skiter i att ta in någon ö.h.t. om det inte finns någon som passar. Det dem letar efter går inte att testa.
2010-12-18, 01:28
Medlem
RobertoDurans avatar
Citat:
För att sagda brev kommer från pliktverket och är skickat samma dag eller innan jag kom till Karlskrona för att göra några tester. I nuläget har vi 1. Ubåtsflottiljen som inte tagit något beslut och pliktverket som verkar ha tagit ett beslut, och då tror jag på arbetsgivaren som i det här fallet är 1. Ubåtsflottiljen. Also, jag tror inte att 1. Ubåtsflottiljen väljer ett visst antal av de som sökt för att de måste ha ett visst antal utan snarare att de hellre skiter i att ta in någon ö.h.t. om det inte finns någon som passar. Det dem letar efter går inte att testa.

Grejen är ju den att alla i flottan kommer att göra sin GMU i Karlskrona vid Grundutbildningsbataljonen, oavsett om du är preliminärt antagen till 3e, 4e sjöstridsflottiljen(som ligger i Stockholm btw) eller 1.Ubåtsflottiljen. De första tre månaderna kommer vi inte ha någonting med förbanden att göra utan det är först efter GMUn som man eventuellt får en anställning på t. ex 1.Ubåtsflottiljen. Fram tills dess kommer säkert all förvirring att vara uppklarad.

Jag förstår inte varför Ubåtsflottiljen inte skulle ta in folk när det specifikt står att de kommer anställa efter första omgången och har haft det som sökalternativ, min YV som var från Ubåtsflottiljen nämnde inget konstigt iallafall.

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat vad du menar.
2010-12-18, 01:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RobertoDuran
Grejen är ju den att alla i flottan kommer att göra sin GMU i Karlskrona vid Grundutbildningsbataljonen, oavsett om du är preliminärt antagen till 3e, 4e sjöstridsflottiljen(som ligger i Stockholm btw) eller 1.Ubåtsflottiljen. De första tre månaderna kommer vi inte ha någonting med förbanden att göra utan det är först efter GMUn som man eventuellt får en anställning på t. ex 1.Ubåtsflottiljen. Fram tills dess kommer säkert all förvirring att vara uppklarad.

Jag förstår inte varför Ubåtsflottiljen inte skulle ta in folk när det specifikt står att de kommer anställa efter första omgången och har haft det som sökalternativ, min YV som var från Ubåtsflottiljen nämnde inget konstigt iallafall.

Rätta mig gärna om jag har missuppfattat vad du menar.

Jag tror inte jag kan vidareutveckla min poäng utan att outa mig men ja, det är ju en teori att vi är antagna och får göra GMU men därefter söka oss någon annanstans om ubåtsflottiljen inte vill ha oss. Jag har under veckan fått så många motstridiga uppgifter att jag ändå tror att tiden får utvisa vad som händer.
2010-12-18, 01:47
Medlem
RobertoDurans avatar
Citat:
Jag tror inte jag kan vidareutveckla min poäng utan att outa mig men ja, det är ju en teori att vi är antagna och får göra GMU men därefter söka oss någon annanstans om ubåtsflottiljen inte vill ha oss. Jag har under veckan fått så många motstridiga uppgifter att jag ändå tror att tiden får utvisa vad som händer.

Ok, jag förstår.

Jag är nämligen själv preliminärt antagen till Ubåtsflottiljen, är därför det intresserar mig. Hur gick testerna för dig? Har själv inte fått något telefonsamtal om det än.
2010-12-18, 02:06
Medlem
goelens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebronk
OHJA!

Kom hem från gymmet efter ett tungt & tråkigt ben pass och hittar ett brev från försvarsmakten

Som jag har väntat på såååååå länge! blev antagen fan va jävla härligt!

31 Januari 12.00 Kvarn, Borensberg!

Nån som har koll på om det finns ett gym i Kvarn?
Grattis. Jag ligger inne på Kvarn just nu och det är ett helschysst ställe. Nära till skjutbanorna och skjutfälten, ett strålande soldathem och mycket god mat. Största nackdelen är att Kvarn ligger så pass långt ifrån den riktiga civilisationen och man inte kan gå ut och ta en bärs när man känner för det.

Du kommer troligen att sova i min plutons gamla logement i kasern 1. Jag kommer förmodligen också att sova i kasern 1 när du rycker in men lite längre in i korridoren.

Idrottshall finns där du kan utöva diverse sporter, gymma eller ta en cykeltur på övervåningen.

Vad har du för befattning och är du pansar eller helikoptersoldat?
2010-12-18, 02:39
Medlem
Revolver-LSs avatar
Besked kom igår (torsdag).
Antagen, rycker in 31 jan. Utbildningsort: Karlskrona.

Någon annan som ska ner till Blekinge?
2010-12-18, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
det är bara att ta nya tag, själv blir det mönstring den 26 januari har taggat för detta sen man kunde börja söka i augusti

samma här mönstring 26-27 januari
2010-12-18, 13:02
Medlem
Någon som vet om man får något mer brev med lite tips o trix från FM? typ om man ska ha med sig något eller diverse. Eller är det bara att infinna sig på plats den 31- jan helt enkelt?
2010-12-18, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhackqz
Någon som vet om man får något mer brev med lite tips o trix från FM? typ om man ska ha med sig något eller diverse. Eller är det bara att infinna sig på plats den 31- jan helt enkelt?

Du kommer nog få en lista med saker!
2010-12-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mhackqz

http://www.soldf.com/saker.html
2010-12-18, 14:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tomg
Du kommer nog få en lista med saker!

Lita inte på det. Jag fick ingen lista när jag ryckte in nu i Augusti.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in