Citat:
Ursprungligen postat av J-Nilsson
Ska man satsa på karriär i FM är strid ett ganska pantat val anser jag... Stridspittar kommer det alltid nya vältränade... att satsa som officer, specialofficer eller tekniskt gruppebefäl eller så är smartare om man ska satsa på att jobba kvar, får du t.ex. skada med men som jägare är du helt värdelös för dem efter det. Bara min syn på det hela, anser att för många söker jägare osv för dom anser det vara fränt, ska du söka stridande befattning och dessutom satsar på utlandstjänst så bör du vara väldigt påläst och veta vad det innebär och inte vara ute efter att gjort en "cool" grejj att berätta om, sådana klarar sig sällan i längden.
Jag är 19år, jag har gått om tid att bli officer, vilket jag också på långsikt har tänkt bli. Kanske t om. kompletterar med statsvetenskap eller något, för att komma in mer på de politikska banorna. Men innan jag blir det så vill jag ha erfarenhet som soldat. Känns dumt att bli befäl över massa soldater som har varit i försvaret längre än vad jag har levt. Man söker jägare för att det är meriterande, vilket det också är i de flesta utbildningar eftersom det visar att man har ett starkt psyke och kan fungera i grupp under väldigt påfrestande situationer.
Jag kan säga att jag är ganska påläst(har läst en del litteratur som fd. utlandsmissionärer från sverige skrivit) samtidigt så tror jag att det väldigt svårt att förställa sig hur det är där nere, om man itne varit där.
Sen orkar jag inte ens svara på det sista du skrev Har också hört att Afghanistan är som cod?
Ser att det är massa stavfel,satsradning osv. Jag ber om ursäkt för det men jag är alldeles för trött för att orka ändra.