2011-12-01, 19:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92
Får jag fråga om du har någon speciell anledning att göra så, eller är det bara att du är mer intresserad av den andra befattningen?

Aa precis känns mer intressant. Ska man satsa på karriär inom försvaret så ska man satsa så högt som möjligt på direkten tycker jag. Har även hört att jägare för förtur på utlandsmissioner, vilket också är en sak som jag tror man ska ha gjort om man ska lyckas inom försvaret. Ser även fram emot att pressa sig in till det sista
2011-12-01, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico21
Aa precis känns mer intressant. Ska man satsa på karriär inom försvaret så ska man satsa så högt som möjligt på direkten tycker jag. Har även hört att jägare för förtur på utlandsmissioner, vilket också är en sak som jag tror man ska ha gjort om man ska lyckas inom försvaret. Ser även fram emot att pressa sig in till det sista

Ska man satsa på karriär i FM är strid ett ganska pantat val anser jag... Stridspittar kommer det alltid nya vältränade... att satsa som officer, specialofficer eller tekniskt gruppebefäl eller så är smartare om man ska satsa på att jobba kvar, får du t.ex. skada med men som jägare är du helt värdelös för dem efter det. Bara min syn på det hela, anser att för många söker jägare osv för dom anser det vara fränt, ska du söka stridande befattning och dessutom satsar på utlandstjänst så bör du vara väldigt påläst och veta vad det innebär och inte vara ute efter att gjort en "cool" grejj att berätta om, sådana klarar sig sällan i längden.
2011-12-01, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av J-Nilsson
Ska man satsa på karriär i FM är strid ett ganska pantat val anser jag... Stridspittar kommer det alltid nya vältränade... att satsa som officer, specialofficer eller tekniskt gruppebefäl eller så är smartare om man ska satsa på att jobba kvar, får du t.ex. skada med men som jägare är du helt värdelös för dem efter det. Bara min syn på det hela, anser att för många söker jägare osv för dom anser det vara fränt, ska du söka stridande befattning och dessutom satsar på utlandstjänst så bör du vara väldigt påläst och veta vad det innebär och inte vara ute efter att gjort en "cool" grejj att berätta om, sådana klarar sig sällan i längden.

Jag är 19år, jag har gått om tid att bli officer, vilket jag också på långsikt har tänkt bli. Kanske t om. kompletterar med statsvetenskap eller något, för att komma in mer på de politikska banorna. Men innan jag blir det så vill jag ha erfarenhet som soldat. Känns dumt att bli befäl över massa soldater som har varit i försvaret längre än vad jag har levt. Man söker jägare för att det är meriterande, vilket det också är i de flesta utbildningar eftersom det visar att man har ett starkt psyke och kan fungera i grupp under väldigt påfrestande situationer.

Jag kan säga att jag är ganska påläst(har läst en del litteratur som fd. utlandsmissionärer från sverige skrivit) samtidigt så tror jag att det väldigt svårt att förställa sig hur det är där nere, om man itne varit där.
Sen orkar jag inte ens svara på det sista du skrev Har också hört att Afghanistan är som cod?

Ser att det är massa stavfel,satsradning osv. Jag ber om ursäkt för det men jag är alldeles för trött för att orka ändra.
Senast redigerad av erico21 2011-12-01 kl. 22:58.
2011-12-02, 13:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
kom inte med.... segt

tänkte träna idag men nu blir det kvarterskrogen istället.

EDIT: det blir en överklagan på detta! Spyr av tanken att folk tänker.... "försvarsmakten... ja jo varför inte... om man inte gillar det kan man ju alltid hoppa av!" som om det vore ngn jävla lek och sedan kommit med för att de haft bättre resultat.

För att spara dig tid och frustration so skit i att överklaga. Du kommer hinna söka igen innan man ens har börjat behandla överklagan. Jag överklagade mitt första beslut, då dom inte ens tog emot mig till antagningsprövningen inför GMU 1 2011. Efter 3 månader utan svar hade jag helt glömt bort den. Sen, någon vecka efter att jag fått besked om att jag skulle göra GMU efter att ha sökt till andra omgången, då kommer pappret.

Det var bara att kontakta advokaten som skulle respresentera mig och förklara läget.
2011-12-02, 14:28
Medlem
Kom ej in på varken amf1 eller f7... Hade i snitt 7 med 8 i styrka o 6 på iq-testet, fullt frisk...

Ringde RM och ville flytta min ansökan till GMU 2 som en viss anställd av försvarsmakten på mönstringen hade rekommenderat mig eftersom han såg att jag sökte mer stridande tjänst...
Men icke sa nicke när en RM sa att det inte gick...

Grattis till de som kom in på amf1, lär vara hyfsad klass på dom som kommer in iaf då de måste nästan ha snittat 8.

Blir väl att ta till famousen ikv då.
2011-12-02, 14:58
Medlem
Vad hade du på cykel och psykolog? Tråkigt att du inte kom in. Fick du brev hem?
2011-12-02, 15:03
Medlem
Jag lämnade återbud till GMU 3/4 2011 av en viss anledning. Är det någon som vet om de noterar anledningen till återbudet i journalen? Spekulationer avböjes.
2011-12-02, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Jag lämnade återbud till GMU 3/4 2011 av en viss anledning. Är det någon som vet om de noterar anledningen till återbudet i journalen? Spekulationer avböjes.

Det noteras ner om du t.ex. sökt och ej blivit kallad etc och även om du tackade nej så noteras det ned, nu vet ju inte jag orsaken till varför d tackade nej om du ens uppgav en? Men 99% säker på att det skrivs ned att du tackat nej. Ingen kan säkert säga hur de är på en sådan fråga då det är sekretess på sådana saker.

men kort sagt så skulle jag säga att det inte borde påverka en ny ansökan till GMU om du inte tackat nej till den tidigare pga psykiska problem eller liknande som klassar dig till inte lämplig. Dock kanske du ska förbereda dig om du ska genomföra rekryttestet igen att psykologen kan ställa en fråga om varför du tackade nej.
2011-12-02, 16:55
Medlem
Jo självklart borde det noteras att man tackat nej. Dock undrar jag om de skriver varför. Tex: jag lämnar återbud pga X-anledning. Står det bara att jag tackat nej, eller står det också varför.
2011-12-02, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dantee
Kom ej in på varken amf1 eller f7... Hade i snitt 7 med 8 i styrka o 6 på iq-testet, fullt frisk...

Ringde RM och ville flytta min ansökan till GMU 2 som en viss anställd av försvarsmakten på mönstringen hade rekommenderat mig eftersom han såg att jag sökte mer stridande tjänst...
Men icke sa nicke när en RM sa att det inte gick...

Grattis till de som kom in på amf1, lär vara hyfsad klass på dom som kommer in iaf då de måste nästan ha snittat 8.

Blir väl att ta till famousen ikv då.

Tråkigt att höra, blev det via brev/sms eller ringde du till RM?

Misstänker att jag inte kommer att bli antagen till amf1, snitt på 7.
2011-12-02, 17:22
Medlem
Citat:
Tråkigt att höra, blev det via brev/sms eller ringde du till RM?

Misstänker att jag inte kommer att bli antagen till amf1, snitt på 7.

fick brev igår
2011-12-02, 18:26
Medlem
Vet en som förmodligen kommer in på snittet 7.6, så det ligger väl där någon stans då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in