2011-10-22, 01:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
Ok, kan tänka mig att ha en befattning där sådana kunskaper krävs (el, elektronik) men vill inte sitta i en verkstad eller reparera saker hela dagarna

Vad jag vet så finns det en hel del tekniska linjer att söka, allt ifrån mekaniker till bygga kommunikations-mastar i skogen och allt där i mellan

Men tänk på att det är en möjlighet och helt klart ett plus, inte ett måste, sök det du känner för mest, det kommer kännas bäst i slutändan

Mvh Robin
2011-10-22, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
Ok, kan tänka mig att ha en befattning där sådana kunskaper krävs (el, elektronik) men vill inte sitta i en verkstad eller reparera saker hela dagarna

System-/Vapentekniker i flottan?
2011-10-22, 11:06
Medlem
krillepilles avatar
Alltså hur viktiga är befattnings valen man gör under mönstrigen egentligen? Varför väljer man en massa befattningar när man ändå efter gmun kommer kunna söka till vad man nu känner för på lika vilkor som alla andra? Är det bara så att dom kan se ungefär hur många som söker till de olika platserna osv eller vad är meningen med detta system?
2011-10-22, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krillepille
Alltså hur viktiga är befattnings valen man gör under mönstrigen egentligen? Varför väljer man en massa befattningar när man ändå efter gmun kommer kunna söka till vad man nu känner för på lika vilkor som alla andra? Är det bara så att dom kan se ungefär hur många som söker till de olika platserna osv eller vad är meningen med detta system?

Ja dom söker gö folk på alla olika sorts befattningar för att bli yrkessoldater, så om dom en omgång fått 300 personer som vill gå hemvärnet och resten sökte till amfibie så vore det lite kontraproduktivt gentemot om man skulle redan veta vad alla skulle söka och på så sätt bara välja ut de som är "bäst" för just den befattningen.

Kort sagt det är för att alla dom som söker ska få jobb om de vill efter GMU;n är över

Mvh Robin
2011-10-22, 11:54
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roblin92
Ja dom söker gö folk på alla olika sorts befattningar för att bli yrkessoldater, så om dom en omgång fått 300 personer som vill gå hemvärnet och resten sökte till amfibie så vore det lite kontraproduktivt gentemot om man skulle redan veta vad alla skulle söka och på så sätt bara välja ut de som är "bäst" för just den befattningen.

Kort sagt det är för att alla dom som söker ska få jobb om de vill efter GMU;n är över

Mvh Robin

Okej, men man kan efter genomförd gmu söka till en rad olika befattningar va? man blir inte bunden till det man angav under mönstring? Borde ha snackat mer med yrkevägledaren känner jag så här i efterhand .

Vet någon ungefär hur många det är som blir nekade gmu direkt under mönstrigen, eller blir satta i reserven? För när jag mönstrade var det ganska många som fick åka hem utan att få skriva in sig, vilket jag tycker är bra för mig då man har störe chans att komma in. För det var väl ungefär 3 pers på en plats som sökte och nu när många fått besked att dom inte kan måste väl den siffran ha blivit betydligt bättre för oss som blev preliminärt placerade.
2011-10-22, 12:01
Medlem
Citat:
Okej, men man kan efter genomförd gmu söka till en rad olika befattningar va? man blir inte bunden till det man angav under mönstring? Borde ha snackat mer med yrkevägledaren känner jag så här i efterhand .

Vet någon ungefär hur många det är som blir nekade gmu direkt under mönstrigen, eller blir satta i reserven? För när jag mönstrade var det ganska många som fick åka hem utan att få skriva in sig, vilket jag tycker är bra för mig då man har störe chans att komma in. För det var väl ungefär 3 pers på en plats som sökte och nu när många fått besked att dom inte kan måste väl den siffran ha blivit betydligt bättre för oss som blev preliminärt placerade.

Ja du kan söka till precis vad du vill efter avklarad GMU, betyder inte att du kommer komma in dock.

I mitt fall så sökte jag en speciallist officers utbildning, som gör att om jag kommer in kommer jag gå först GMU, sen aspirantutbildningen för att sen söka till pilot, detta tyckte dom att jag skulle göra, så i största sannolikhet så är det samma vad man än söker

Ja här finns lite nummer ifrån de olika GMU omgångarna:
http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Antagna-till-GMU/

Vad menar du med att dom inte fick skriva in sig?

Mvh Robin
2011-10-22, 12:05
Medlem
Citat:
Kom precis tillbaka ifrån Stockholm efter en "roligt" upplevelse...

Blev kallad till Stockholm(bor i Göteborg) eftersom jag sökt till pilot utbildningen,
iaf så kom jag fram i onsdags kväll, blir tilldelad en säng och spenderar kvällen med att snacka med resten av de som sökt samma å kommer ifrån annan ort, Sömnen blir la inte så bra eftersom man både är taggad inför testen och efter man lite hetsat upp varandra som är där

Så kommer första test dagen och halv sju går man upp, äter frukost och skriver in sig i receptionen, de skickar mig vidare till det första testet som för mig va "inskrivnings provet", ca 30 sekunder in i provet avbryter dom det för mig och säger att jag slipper göra det eftersom jag redan gjort det i våras, så dom skickar vidare mig till yrkesvägledaren som frågar mig vad jag sökt, jag svarar såklart pilot.

Här är grejen, för att söka pilot behöver man få minst 6 hos psykologen vars samtal man bara får göra en gång om året, och i våras, när jag sökte första gången(och dom tagit bort det jag ville söka så jag hoppade av) så fick jag en 5a ifrån psykologen.

Detta betyder att anledningen till att FM skickade mig till Stockholm var för att jag skulle kunna göra pilottester dagen efter GMU testerna om jag klarat dom, fast samtidigt så hade jag redan åkt ut pga att jag redan hade en 5a hos psykologen

Borde inte dom ge ut info om sånt eller alternativt inte skicka mig till stockholm utan till göteborgs rekryteringsmyndighet istället eftersom jag ändå inte kan gå vidare till dag 2 ?

Vilket fall som helst så sökte jag både till Samband luft /SOU och STRIL luftbevakning/SOU där jag enligt dom hade stora chanser att komma in, Så antagligen kommer jag ändå få göra GMU i vår och strax efter det GSU(tror jag dom kallade det) för att senare nästa år ha chans till pilotutbildningen igen

Så mitt besök till Stockholm blev inte som planerat men det löste sig till slut ändå verkar det som

Btw, för dom som söker pilot behöver snitta på ungefär 7a genom allt för att komma vidare till dag 2 +Ha perfekt syn, hörsel och inga större skador, Tänkte att någon säkert är intresserad,

Mvh Robin

Skönt att höra att inte krävs mer än 6 från psykologen för att få komma till dag 2. Jag mönstrade också i våras och fick två sjuor och kommer inte heller få gå till psykologen igen. Då är det bara styrka o kondition som jag får göra om, och man behöver antagligen inte vara något praktexemplar styrkemässigt för att få göra testerna dag 2.
Senast redigerad av Anton92 2011-10-22 kl. 12:09.
2011-10-22, 12:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anton92
Skönt att höra att inte krävs mer än 6r från psykologen för att få komma till dag 2. Jag mönstrade också i våras och fick två 7r, och kommer inte heller få gå till psykologen igen. Då är det bara styrka o kondition som jag får göra om, och man behöver antagligen inte vara något praktexemplar styrkemässigt för att få göra testerna dag 2.

Då är du nog intresserad av detta ochså

26 st kom till dag 1,
4 st kom till dag 2,
1 st kom till dag 3,
lycka till

Nu vet jag inte hur svårt det är på dag 2 då jag inte ens fick söka till dag 1 Men du förstår nog min poäng

Mvh Robin
2011-10-22, 12:14
Medlem
Citat:
Då är du nog intresserad av detta ochså

26 st kom till dag 1,
4 st kom till dag 2,
1 st kom till dag 3,
lycka till

Nu vet jag inte hur svårt det är på dag 2 då jag inte ens fick söka till dag 1 Men du förstår nog min poäng

Mvh Robin

26 till dag 1. Menar du då första dagen för pilottesterna, det som kallas dag 2 i brevet?
2011-10-22, 12:36
Medlem
krillepilles avatar
Citat:
Vad menar du med att dom inte fick skriva in sig?

Vet inte vad dom kallar det men när man får en preliminär placering, fick gå till nån gubbe som fota mig och tog mått på skalle och fötter. Fick sen skriva min namnteckning på någon grej han matade in i datorn.
2011-10-22, 12:48
Medlem
Citat:
Vet inte vad dom kallar det men när man får en preliminär placering, fick gå till nån gubbe som fota mig och tog mått på skalle och fötter. Fick sen skriva min namnteckning på någon grej han matade in i datorn.

Jasså, trodde du menade att de inte fick skriva in sig på morgonen när de dök upp

Det betyder bara att dom inte hade tillräckligt bra "betyg" för att bli antagen till GMU, och därför behöver dom inte göra sista steget (kolla sko-storlek och sånt)

Citat:
Ursprungligen postat av anton92
26 till dag 1. Menar du då första dagen för pilottesterna, det som kallas dag 2 i brevet?

Nej, dag 1 är GMU testerna, de flesta faller på begåvning, en hel del hos psykologen och vissa få på styrka/kondition,

dag 2 är pilottesterna,

Mvh Robin
2011-10-22, 13:06
Medlem
Citat:
Jasså, trodde du menade att de inte fick skriva in sig på morgonen när de dök upp

Det betyder bara att dom inte hade tillräckligt bra "betyg" för att bli antagen till GMU, och därför behöver dom inte göra sista steget (kolla sko-storlek och sånt)

Nej, dag 1 är GMU testerna, de flesta faller på begåvning, en hel del hos psykologen och vissa få på styrka/kondition,

dag 2 är pilottesterna,

Mvh Robin

Jaha, var ni totalt 26 som gjorde antagningsprövningen den omgången?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in