2011-11-23, 12:56
Medlem
JonathanFreeloaders avatar
dum fråga kanske, men har alla som blivit preliminärt antagna till Amf 1 klarat jägartestet?
2011-11-23, 13:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader
dum fråga kanske, men har alla som blivit preliminärt antagna till Amf 1 klarat jägartestet?
Kan bara svara för mig själv och jag klarade det.
2011-11-23, 14:40
Medlem
popeondopes avatar
En fråga till alla som varit pansar. Hur episk är vården? Hur stor del av lumpen ägnade ni åt att putsa delar av motorer?

Hur mycket får man åka runt i fordonen?
2011-11-23, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JonathanFreeloader

Du kommer inte in på amf1 utan att ha ett godkänt jägartest. Den första GMUn amf1 hade resulterade i mycket belastningsskador och avhopp tydligen p.g.a. hur hårt det var. Så för att försäkra sig om att folk verkligen klarar tyngden åtminstone så krävs nu jägartestet på mönstringen.
2011-11-23, 17:36
Medlem
greatmalincos avatar
Någon mer som ska ner imorgon och på fredag till Göteborg?
2011-11-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av greatmalinco
Någon mer som ska ner imorgon och på fredag till Göteborg?

Yes, kommer vara där ca 10 dock men vi kanske ses senare under dagen endå Taggad?
Några fler förband som folk vill att man ska kolla upp hur många sökanden/platser det är utöver amf1 och 4e. sjö? (Kan såklart inte kolla alla men ska försöka kolla upp några iaf)
2011-11-23, 18:21
Medlem
greatmalincos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verenus
Yes, kommer vara där ca 10 dock men vi kanske ses senare under dagen endå Taggad?
Några fler förband som folk vill att man ska kolla upp hur många sökanden/platser det är utöver amf1 och 4e. sjö? (Kan såklart inte kolla alla men ska försöka kolla upp några iaf)

Oja det är jag men jag är inte där förrän runt klockan 17:00 då jag ska mönstra på fredag klockan 07:00 ^^
2011-11-23, 18:28
Medlem
Citat:

Kolla gärna marsktrid i Uppsala(LSS) och på F7. Hoppas lite på att det ska bli andrahandsvalet istället för mitt första lite såhär i efterhand, nu när man faktiskt vet vad det är för skit man har sökt till.
2011-11-23, 18:34
Medlem
greatmalincos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Kolla gärna marsktrid i Uppsala(LSS) och på F7. Hoppas lite på att det ska bli andrahandsvalet istället för mitt första lite såhär i efterhand, nu när man faktiskt vet vad det är för skit man har sökt till.

ska försöka komma ihåg det!
2011-11-23, 18:37
Medlem
krillepilles avatar
Citat:

Om du får 6 eller mer på befälslämplighet får du gärna kolla in hur det ligger till med skyttegruppchef på TrängR i skövde.
2011-11-23, 18:50
Medlem
Jag.Legends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popeondope
En fråga till alla som varit pansar. Hur episk är vården? Hur stor del av lumpen ägnade ni åt att putsa delar av motorer?

Hur mycket får man åka runt i fordonen?

Mek.skytte (strf90), Boden.
För mig som skyttesoldat så var det inte så mycket vård, men för vagnsbesättningen snackar vi kvällstjänst pga vård 3-4 dagar i veckan.

Och då ska vi inte tala om remin... stackars jävlar. Vagnskillarna började med remin samtidigt som oss, dom hade bara fordonet. Vi tog plutonens alla handeldvapen, understödsvapen, fältmateriel, vagnens ksp, ja allting vi hade använt under året förutom själva fordonet. Vi gjorde klart allt på drygt en vecka.

Sedan följde en vecka "vänta på logementet för vidare order" för oss som var skytte medan vagnskillarna gnuggade 14-16 timmar vård varje dag, med helgtjänst.
Sen kom dom på att vi kunde gå dit ner och hjälpa eftersom vi ändå inte hade något att göra utan låg på logementet och sov och kollade på TV.

Vi satt mot en vägg i ett garage och polerade typ muttrar och annat småskit hela sista veckan, det var allt vi fick göra för att dom inte vågade låta oss röra några viktigare delar. Tror att det var en eller två dagar innan muck som samtliga plutonens vagnar blev godkända och fick lämnas in. Skytte tyckte ju remin var skitsoft, men enligt vagn hade dom hellre gjort om lumpen för att slippa vården.
I princip tre veckor med enbart vård, en helgtjänst och kvällstjänst varenda dag, skitskoj.

Hur mycket man fick åka? Ptja, på större övningar hade vi alltid vagnarna, vanliga fältveckor oftast men inte alltid. På vanliga dagar fick vi nästan aldrig åka vagn, utan det var marschera dit man skulle som gällde därför att skytte oftast övade separat från vagnsbesättningen.
2011-11-23, 19:05
Medlem
jag sitter på tåget hem från mönstringen nu, därför ska jag fatta mig kort.
jag kan bekräfta att amf ska ta in ca115 och just nu är det 195 sökande.(115/195)
Marin B, säk.patrull 28/52
LSS markstrid 20/46

När jag kommer hem till en riktig dator så kommer jag skriva ett mer detljerat inlägg
med bl a. mina resultat. Inlägget kommer dock postas i mönstringsresultats tråden där den hör hemma.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in