2011-10-14, 17:09
Medlem
1 månad kvar tills antagningsprövningen!
Lycka till alla antagna! Någon som testat sig än?
2011-10-14, 19:45
Medlem
2 november, tredje gången jag mönstrar Denna gången så jävlar!
2011-10-15, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sunknapkr
1 månad kvar tills antagningsprövningen!
Lycka till alla antagna! Någon som testat sig än?

Första antagningsproven för denna omgången (grupp 1) är på måndag, (17nde oktober).

Själv åker jag till Stockholm på onsdag för proven!

Mvh Robin
2011-10-15, 18:43
Medlem
Lycka till då!
2011-10-16, 13:07
Medlem
Hej

Hur är det med anställning på ett regemente då man gjort sin GMU på ett annat? Accepteras det nu?

Tänkte höra om någon har erfarenhet utav detta? eller om någon gjort GMU i Livgardet och sen dragit till K3 eller I19 för att göra SANS?

Tacksam för svar
2011-10-16, 14:51
Medlem
Jaurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av i662
Hej

Hur är det med anställning på ett regemente då man gjort sin GMU på ett annat? Accepteras det nu?

Tänkte höra om någon har erfarenhet utav detta? eller om någon gjort GMU i Livgardet och sen dragit till K3 eller I19 för att göra SANS?

Tacksam för svar

Vad specifikt är det du undrar? Till K3 kom det kanske 6-7 personer som gjorde sin GMU på andra regementen för att göra SANS-testerna. Oklart hur många som fick anställning då jag själv inte fortsatte, men ett par åtminstone.
2011-10-16, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av i662
Hej

Tacksam för svar

I teorin ska det inte finnas några hinder för dig att ta anställning på annan ort. Det praktiska problemen är följande:

Eftersom att varje GMU kull har anställningsgaranti på respektive regemente dom gör GMUn på(förutsatt att dom får godkänt). Så blir det rätt knepigt att komma in på annan ort på vakansplatser, dvs platser som är kvar pga avhopp/avskiljningar. Dessa platser brukar ofta vara få, och har du inget att erbjuda regementet ifråga som gör dig oemotståndlig eller alternativt.. Att du är tjej så är chanserna små.

Under GMU2 så sökte jag till vakansplatser på amf1, jag och 17 andra killar från kompaniet(I19/pbat). Många av dessa var grymt vassa, en hade genomfört sin värnplikt där tidigare till och med. Men ingen av oss blev kallade, istället kallade dom 2 tjejer från min pluton som knappt hade klarat av GMUs fystester vilket förövrigt inte är jobbiga alls jämfört med testerna som kommer sen.

Nu var detta på amf1 som är bland dom populäraste förbanden i FM vågar jag påstå. Skulle du söka till Arvidsjaur så hänger det mer på hur du presterar under sansen. K3 är en helt annan nivå, Kustjägare och fallskärmsjägare måste ha varit anställda på förbandet en längre tid innan en jägarbefattning blir aktuell vad jag vet. Då får du söka in som luftburen soldat/amfibiesoldat och sedan ta dig framåt därifrån.
2011-10-16, 15:22
Medlem
Blue.cheeses avatar
Jag är snart 20 år gammal, 183cm, 60kg, relativt otränad men med ett starkt psyke. Jag är intresserad av att gå GMU (ansökningarna öppnar imorgon) för att senare förhoppningsvis göra en internationell insats. Jag har för ett par år sedan fyllt i en enkät där jag gjorde mig tydlig om att jag inte var ett dugg intresserad av värnplikten, men jag har nu som ni kanske kan gissa reviderat mina åsikter.

Finns möjligheten kvar för mig så hade jag tänkt att lägga mina universitetsstudier på hyllan för att träna stenhårt inför min karriär inom det militära, så min fråga är om de bortser från den enkäten och hur stora mina chanser är att bli antagen till GMU och senare till utlandstjänst? Visst är jag medveten om att många andra faktorer spelar in vid antagningsproverna men jag är redo att satsa allt om dörrarna står öppna.

Tack på förhand!
2011-10-16, 15:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue.cheese
Jag är snart 20 år gammal, 183cm, 60kg, relativt otränad men med ett starkt psyke. Jag är intresserad av att gå GMU (ansökningarna öppnar imorgon) för att senare förhoppningsvis göra en internationell insats. Jag har för ett par år sedan fyllt i en enkät där jag gjorde mig tydlig om att jag inte var ett dugg intresserad av värnplikten, men jag har nu som ni kanske kan gissa reviderat mina åsikter.

Finns möjligheten kvar för mig så hade jag tänkt att lägga mina universitetsstudier på hyllan för att träna stenhårt inför min karriär inom det militära, så min fråga är om de bortser från den enkäten och hur stora mina chanser är att bli antagen till GMU och senare till utlandstjänst? Visst är jag medveten om att många andra faktorer spelar in vid antagningsproverna men jag är redo att satsa allt om dörrarna står öppna.

Tack på förhand!

Inget stoppar dig ifrån att söka och komma in. Handläggarna kollar inte upp vad du svarat innan (tror jag). Kör på.
2011-10-16, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blue.cheese

Tack på förhand!

Samma här, uttryckte mig inte heller positiv till att göra värnplikten, men har också ändrat min uppfattning och vill nu göra GMU för att sedan fortsätta inom FM. Vad du har fyllt i tidigare lär inte ha någon betydelse. Kör hårt och satsa på att bli antagen!
2011-10-16, 21:21
Medlem
I vilket förband har man störst chans att få göra utlandstjänst (afghanistan)?
Har hört att de luftburna förbanden är, hur ska man säga, mer attraktiva.

Någon som har någon aning?
Hade tänkt att söka till amf1 nu i januari men målet är utlandstjänst och amf1 kanske inte är det bästa alternativet.
2011-10-16, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dantee
I vilket förband har man störst chans att få göra utlandstjänst (afghanistan)?
Har hört att de luftburna förbanden är, hur ska man säga, mer attraktiva.

Någon som har någon aning?
Hade tänkt att söka till amf1 nu i januari men målet är utlandstjänst och amf1 kanske inte är det bästa alternativet.

I19 kommer vara mycket i Afghanistan dom kommande 2-3 åren som det ser ut nu. Kommer du in på pansarskytte så har du en ganska säker plats skulle jag tro. Men frågan är ju om dom ska genomföra någon GMU för GSS/K nästa år.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in