Citat:
Ursprungligen postat av i662
Hej
Hur är det med anställning på ett regemente då man gjort sin GMU på ett annat? Accepteras det nu?
Tänkte höra om någon har erfarenhet utav detta? eller om någon gjort GMU i Livgardet och sen dragit till K3 eller I19 för att göra SANS?
Tacksam för svar
I teorin ska det inte finnas några hinder för dig att ta anställning på annan ort. Det praktiska problemen är följande:
Eftersom att varje GMU kull har anställningsgaranti på respektive regemente dom gör GMUn på(förutsatt att dom får godkänt). Så blir det rätt knepigt att komma in på annan ort på vakansplatser, dvs platser som är kvar pga avhopp/avskiljningar. Dessa platser brukar ofta vara få, och har du inget att erbjuda regementet ifråga som gör dig oemotståndlig eller alternativt.. Att du är tjej så är chanserna små.
Under GMU2 så sökte jag till vakansplatser på amf1, jag och 17 andra killar från kompaniet(I19/pbat). Många av dessa var grymt vassa, en hade genomfört sin värnplikt där tidigare till och med. Men ingen av oss blev kallade, istället kallade dom 2 tjejer från min pluton som knappt hade klarat av GMUs fystester vilket förövrigt inte är jobbiga alls jämfört med testerna som kommer sen.
Nu var detta på amf1 som är bland dom populäraste förbanden i FM vågar jag påstå. Skulle du söka till Arvidsjaur så hänger det mer på hur du presterar under sansen. K3 är en helt annan nivå, Kustjägare och fallskärmsjägare måste ha varit anställda på förbandet en längre tid innan en jägarbefattning blir aktuell vad jag vet. Då får du söka in som luftburen soldat/amfibiesoldat och sedan ta dig framåt därifrån.