Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Tja!
Kollat runt lite i tråden och FMs hemsida och har beslutat mig för att jag vill genomgå GMU när jag går ut gymnasiet. Känner att jag vill göra någonting helt annat innan jag börjar på universitetet som jag kanske inte får chans att göra igen senare i livet. Att vara soldat/sjöman är något som lockar mig, särskilt sjöman då farfar var det (en stor förebild), jag tycker om havet samt det verkar ge bättre ersättning. Har t.om. hört upp mot 30k i månaden?
Men det är som sagt inte en karriär jag vill inleda inom militären, utan mest att göra någonting unikt och skrapa ihop ett litet sparkapital (100-200k) under ett år som jag kan använda under universitetstiden.
Är det möjligt? Att göra GMU, bli sjöman i ett år och spara upp mot de summorna? Eller är det bara önsketänk från min sida? Min tanke var då att spara alla pengar jag tjänar under den tiden...
Man är naiv när man går i gymnasiet. Tyvärr måste jag säga att det är lite av ett önsketänkande. Du tjänar drygt 18 000, får ut ungefär 12500.
Hyra lägenhet (3000-6000 kr?)
Äta kanske du bör göra? 3000 kr i månaden för mat?
Bil? Glöm det om du ska spara...
+1000 kr för annat.
Ska du spara något så blir det max 5000, mer realistiskt 2-3000 tusen, men då lever du ändå som om du skulle göra på socialbidrag...
Spara 4000 kr varje månad i ett år = 48 000
Sen får du bättre betalt vid utlandstjänst, så slutsumman för ditt sparande blir kanske 65-70 000...