2013-01-08, 18:19
Medlem
Oxzspartans avatar
Nån som ska göra GMU 1 på TrängR i skövde 28 januari? Skicka ett pm i så fall. Har en grupp på fb där vi är 23 st än så länge
2013-01-08, 18:32
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Lite frågor.

Hur mycket fritid har man på dagarna? Varierar väl? Är det så man ibland kan få ta igen sig på kvällen med en bok eller datorn, eller vad gör folk mest på den lediga tiden?

Permissioner? Hur många och hur långa?

Och så psykologitestet: Vad frågar de om? Har skilda föräldrar, men det är inget som plågar mig det minsta nu, och de flyttade isär för flera år sedan. Är det ändå något jag kan förlora på om den frågan kommer upp? Skulle själv vilja påstå att jag är helt psykiskt stabil

Oerhört tacksam för svar!

Nu har jag inte själv gjort GMU men har följt tråden en längre tid och sett vad folk med erfarenhet från GMU har skrivit.

De första två veckorna verkar ganska intensiva och det inte bli så mycket ledig tid över, man är igång från tidig morgon till sen kväll. Läsa lite i en bok ska man väl dock hinna med men en bärbar dator kan man nog vara utan de första två veckorna.

Permis får du normalt sett varannan helg och den första borde vara efter de 2 inledande veckorna.

De två gånger som jag har varit hos psykologen har det varit frågor som "hur såg dina uppväxtförhållanden ut", "hur ser ditt sociala umgänge ut?" & "Vad gör du på fritiden". Det är inga frågor du behöver förbereda dig på med andra ord. Försök håll dig till sanningen så mycket som möjligt, var avslappnad och håll ögonkontakt så ska det nog ordna sig Att ha skilda föräldrar är långt ifrån unikt och det borde inte vara något du behöver hålla inne med.
Senast redigerad av VikingPolis 2013-01-08 kl. 18:34.
2013-01-08, 19:17
Medlem
Tja!
Kollat runt lite i tråden och FMs hemsida och har beslutat mig för att jag vill genomgå GMU när jag går ut gymnasiet. Känner att jag vill göra någonting helt annat innan jag börjar på universitetet som jag kanske inte får chans att göra igen senare i livet. Att vara soldat/sjöman är något som lockar mig, särskilt sjöman då farfar var det (en stor förebild), jag tycker om havet samt det verkar ge bättre ersättning. Har t.om. hört upp mot 30k i månaden?

Men det är som sagt inte en karriär jag vill inleda inom militären, utan mest att göra någonting unikt och skrapa ihop ett litet sparkapital (100-200k) under ett år som jag kan använda under universitetstiden.

Är det möjligt? Att göra GMU, bli sjöman i ett år och spara upp mot de summorna? Eller är det bara önsketänk från min sida? Min tanke var då att spara alla pengar jag tjänar under den tiden...
2013-01-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Jag ska göra GMU 1 2013 på Livgardet med preliminär inriktning markstrid. Ska bli väldigt intressant att göra den här grund utbildningen!

//A

Skall också rycka in mer er. Även markstrid som preliminär inriktning.
Skicka ett PM om ni vill diskutera något.
2013-01-08, 19:54
Medlem
Levelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Elkving
Någon här som ska göra GMU 1 2013 på Livgardet och mot markstrid?

Jajjamensan!
2013-01-08, 20:05
Medlem
Mr.Conservatives avatar
Citat:
Är det möjligt? Att göra GMU, bli sjöman i ett år och spara upp mot de summorna? Eller är det bara önsketänk från min sida? Min tanke var då att spara alla pengar jag tjänar under den tiden...

Låter både vettigt och möjligt. Har själv tänkt i liknande banor
2013-01-08, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
GMU 1 börjar nu den 28e januari. När får vi den första utbetalningen?

Exakt datum vet jag inte, men utbetalningar sker i februari, mars och slutligen april. Antagligen när de flesta får lön, dvs runt den 25e.
2013-01-08, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Har t.om. hört upp mot 30k i månaden?

Det är helt klart möjligt om du sparar undan vartenda korvöre du lyckas få tillbaka efter skatten.
En månadslön som uppgår till 30.000 är ganska sällsynt, det krävs då runt 3 veckor till sjöss samt eventuellt några dygn där du går vakt för att komma upp i de summorna. Däremot händer det cirka 1 gång per år då allt detta sammanfaller, och då är man kung på Räven & Ankaret

Genomsnittslönen för mig själv 2012 låg uppskattningsvis på runt 18.000, netto.
2013-01-08, 20:57
Medlem
Hej,

Jag tänkte söka mot Amfibiesoldat. Är det någon som har erfarenhet av detta vad det är som gäller för vattentester för amfibiesoldat såväl före och efter utbildningen? Hörde att man ska kunna simma 4 m djupt och genom en tunna. Ngn som vet om det stämmer?

Mkt tacksam för svar.
2013-01-08, 21:23
Medlem
RevisionistChannels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maktfaktorn
Tja!
Kollat runt lite i tråden och FMs hemsida och har beslutat mig för att jag vill genomgå GMU när jag går ut gymnasiet. Känner att jag vill göra någonting helt annat innan jag börjar på universitetet som jag kanske inte får chans att göra igen senare i livet. Att vara soldat/sjöman är något som lockar mig, särskilt sjöman då farfar var det (en stor förebild), jag tycker om havet samt det verkar ge bättre ersättning. Har t.om. hört upp mot 30k i månaden?

Men det är som sagt inte en karriär jag vill inleda inom militären, utan mest att göra någonting unikt och skrapa ihop ett litet sparkapital (100-200k) under ett år som jag kan använda under universitetstiden.

Man är naiv när man går i gymnasiet. Tyvärr måste jag säga att det är lite av ett önsketänkande. Du tjänar drygt 18 000, får ut ungefär 12500.

Hyra lägenhet (3000-6000 kr?)

Äta kanske du bör göra? 3000 kr i månaden för mat?

Bil? Glöm det om du ska spara...

+1000 kr för annat.

Ska du spara något så blir det max 5000, mer realistiskt 2-3000 tusen, men då lever du ändå som om du skulle göra på socialbidrag...

Spara 4000 kr varje månad i ett år = 48 000

Sen får du bättre betalt vid utlandstjänst, så slutsumman för ditt sparande blir kanske 65-70 000...

2013-01-08, 21:25
Medlem
RevisionistChannels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trydolen
Hej,

Jag tänkte söka mot Amfibiesoldat. Är det någon som har erfarenhet av detta vad det är som gäller för vattentester för amfibiesoldat såväl före och efter utbildningen? Hörde att man ska kunna simma 4 m djupt och genom en tunna. Ngn som vet om det stämmer?

Mkt tacksam för svar.

Jag tror man simmar 10 meter genom en tumma i 4 meters djup.
2013-01-08, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Conservative
Lite frågor.

Hur mycket fritid har man på dagarna? Varierar väl? Är det så man ibland kan få ta igen sig på kvällen med en bok eller datorn, eller vad gör folk mest på den lediga tiden?

Permissioner? Hur många och hur långa?

Och så psykologitestet: Vad frågar de om? Har skilda föräldrar, men det är inget som plågar mig det minsta nu, och de flyttade isär för flera år sedan. Är det ändå något jag kan förlora på om den frågan kommer upp? Skulle själv vilja påstå att jag är helt psykiskt stabil

Oerhört tacksam för svar!

Mina föräldrar skiljde sig när jag var 18. Hon frågade även vad värsta saken som hänt i mitt liv och då jag har haft ett relativt problemfritt liv (utan dödsfall i familj och liknande) så sa jag att det nog var skilsmässan. Men eftersom jag ändå i stort sett skulle flytta hemifrån då så var det inget som påverkade mig speciellt mycket. Hon verkade nöjd med det svaret.

Dock tror jag det är negativt om man var liten och fick bo typ varannan vecka hos mor och far. Och om föräldrarna bråkade mycket och så...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in