2011-10-11, 23:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Ingen bindningstid. Du har samma rättigheter som vilken annan arbetande människa som helst. Du får säga upp dig när du själv vill. Förutsatt att du inte är i Afghanistan då.. Däremot har du en utlandstjänstskyldighet ifall du skulle bes att åka iväg. Fast dom kommer ju inte tvinga någon mot sin vilja. Du skulle med stor sannolikhet förlora jobbet då dock.

AH! Det har du helt rätt i.

Sry för textfel.
2011-10-11, 23:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shater
Hej, jag har en fråga här, jag är intresserad utav att göra GMUn, men jag vet att jag har rätt dålig fysik, är det möjligt att göra GMUn och söka till nått lätt nu. För att sedan träna hårt ett år efter man har gjort GMUn och komma tillbaks och göra nått hårdare?

Tex man söker sig in till en kock, för att sen efter det träna ett år och komma tillbaks och säga att man vill göra tex Fallskärmsjägare? Får man göra om fysik provet då?

Eftersom GMU är lika på alla ställen så borde det väl inte vara ett problem?

Tacksam för svar
Tycker du ska söka nu, erfarenheten är mycket bra att ha om du vill ha så bra resultat som möjligt nästa försök. Sedan kanske du blir erbjuden något som passar dig redan nu, du behöver inte heller tacka ja till en erbjuden tjänst.

Jag vet inte hur det ser ut ifall man vill byta tjänst när man väl är inne, som jag har förstått det ska det inte vara omöjligt men inte heller enkelt. Har hört att det handlar om kontakter och vem man pratar med. Ta detta med en nypa salt nu bara.
2011-10-11, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Vi är där för att göra som vi blir tillsagda utan att mjäkas med, vi vill slita lika hårt som grabbarna utan att gnälla och klaga på hur jobbigt det är. Klart det är och det ska det ju vara. Sedan vill vi inte få befattningar pga att vi är tjejer utan för att vi faktiskt gör rätt och har kunskaperna att passa som det. Vi har två tjejer på vårat boxningspass som bara gnäller att det är får mkt armhävningar, eller för länge med benövningarna och inte är där för att lära sig utan att klaga på ALLT. Jag hatar sådana tjejer, visst det är jobbigt att träna men håll käft och gör det du ska, ingen tycker synd om dig och ditt gnäll får mig att skämmas som tjej...

Vad jag menar är att vi vet vad som väntar, vi vet att det kommer bli tufft och vi hoppas att vi behandlas som alla andra utan förmåner ( förutom att komma in på GMUn då )
Tyvärr så underminerar all form av positiv särbehandling anseendet hos de påverkade grupperna, något som är särskilt tråkigt för exempelvis de tjejer som faktiskt håller måttet eller mer.

Väl inne tycker jag dock att folk bör försöka göra det bästa av situationen, även om jag har hört en del skräckhistorier om tjejer som är direkt olämpliga för tjänstgöring...
2011-10-12, 15:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Ok. Jag borde ändrat det till fm-sloganen "om du har vad som krävs".
På vilket sätt hjälpte din rättning den personen som frågade ang. huruvida det var någon särskild mönstring för flygssäk?

Om jag hade hjälpt "personen som frågade ang. huruvida det var någon särskild mönstring för flygssäk" så hade jag troligtvis tagit med information i inlägget som pekade åt det hållet. Eller i alla fall gav någon sorts hint om var informationen skulle kunna hittas. Nu var inte så fallet.

Det jag menar är att det skrivs så många vilseledande inlägg i denna tråden, för det mesta en massa spekulationer om folk som tror att saker och ting är på ett visst sätt, och det fetmarkerade i ditt inlägg är en typ utav vilseledning (om än oavsiktlig) som lätt kan misstolkas.

För inte skulle man vara så sugen att genomföra GMU och veta att med "tur" kunna ta sig vidare?
2011-10-12, 15:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dreamison
Får jag fråga vad ni sökt, du och din kompis?
Ni behöver nog inte vara oroliga! Bara att vara sig själv, så löser sig nog det mesta.
Bara man gör ett proffsigt jobb och är ödmjuk och använder det sunda förnuftet så kommer man långt.

Jadu en bra fråga, vi sökte prelliminärt amfibie, någon sjukvård i hemvärnet samt strid eller något, nu är vi dock sugna på LSS i Uppsala då vi har kompisar som är yrkessoldater där och de anställer efter första GMUn och de trivs bra där, kommer från en pytteby så vill gärna till något centralt som ger en möjlighet till jobb inom yrket sedan samt att kunna göra nytta i världen. Jag vill ha ett jobb med spänning, inget vanligt tråkigt 7-16 jobb med samma gamla invanda rutiner utan någon som helst nytta för världen eller min omgivning. Jag tror verkligen att yrkessoldat passar mig men vem vet?? =)
2011-10-12, 16:19
Medlem
Shaters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usls
Tycker du ska söka nu, erfarenheten är mycket bra att ha om du vill ha så bra resultat som möjligt nästa försök. Sedan kanske du blir erbjuden något som passar dig redan nu, du behöver inte heller tacka ja till en erbjuden tjänst.

Jag vet inte hur det ser ut ifall man vill byta tjänst när man väl är inne, som jag har förstått det ska det inte vara omöjligt men inte heller enkelt. Har hört att det handlar om kontakter och vem man pratar med. Ta detta med en nypa salt nu bara.

Nästa försök? Menar du att man måste göra om GMUn om man vill byta inriktning efter man har gjort klart GMU? Eller du kanske menar en anställning?
2011-10-12, 16:48
Medlem
dreamisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Jadu en bra fråga, vi sökte prelliminärt amfibie, någon sjukvård i hemvärnet samt strid eller något, nu är vi dock sugna på LSS i Uppsala då vi har kompisar som är yrkessoldater där och de anställer efter första GMUn och de trivs bra där, kommer från en pytteby så vill gärna till något centralt som ger en möjlighet till jobb inom yrket sedan samt att kunna göra nytta i världen. Jag vill ha ett jobb med spänning, inget vanligt tråkigt 7-16 jobb med samma gamla invanda rutiner utan någon som helst nytta för världen eller min omgivning. Jag tror verkligen att yrkessoldat passar mig men vem vet?? =)

Amfibie har jag förstått är populärt.
Kör på hela vägen, då kan man åtminstone komma halvvägs. Hör med förrättaren om inte annat.
Uppsala verkar trevligt, vet en kille som gjorde lumpen på LSS och han är kvar!
Jag tänker själv klättra tills repet tar slut.
För min del hoppas jag på fast tjänstgöring.
Samma här, vill hitta min plats inom det militära för jag vet att jag annars skulle känna mig missplacerad i det civila. Jag vill inte gå till jobbet för att nöta stolar eller se livet passera revy, som du säger. Vill känna mig levande i det jag åstadkommer och ha det som livsstil. Det finns mycket att utveckla men hur som, önskar er all lycka till
Antagningsprövning snart då?
2011-10-13, 14:09
Medlem
Gangster.s avatar
Vill göra GMU direkt efter studenten i sommar, men vet inte hur jag skall gå till väga. Har redan fyllt i försvarsmaktformuläret som man får när man är 18.
Och så snacket om att man ska jobba inom försvarsmakten om man gör 3 månaderslumpen... stämmer det?!
2011-10-13, 21:45
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.
Vill göra GMU direkt efter studenten i sommar, men vet inte hur jag skall gå till väga. Har redan fyllt i försvarsmaktformuläret som man får när man är 18.
Och så snacket om att man ska jobba inom försvarsmakten om man gör 3 månaderslumpen... stämmer det?!

herregud, har du läst i tråden överhuvudtaget?

om inte, läs på mil.se
du kan/kommer bli erbjuden ett jobb efter din genomförda GMU (om du hade godkänt resultat).
du söker därför jobbet själv, du kan sluta jobbet själv, och du skriver på om utlandstjänst vid kontraktet.
skulle ditt kompani få beordran att åka till afghanistan så kan du vägra att åka ner, det som händer är att du får sparken.
vill du veta om olika befattningar och hur arbetsdagen ser ut så finns det perfekta filmer på youtube eller i text form på mil.se
2011-10-13, 21:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gangster.

Sedan årsskiftet måste alla 18-åringar lämna uppgifter om sig själva till ett beredskapsunderlag - Det är vad du har gjort.

För att söka till GMU fyller du i ett separat formulär på Internet. Tanken med GMU är att det ska vara en förberedande utbildning för vidare anställning inom försvarsmakten. Alla som vill ha en tjänst inom försvarsmakten (ej civila jobb) genomför GMU under 3 månader.

Jag har även uppfattat det som försvarsmakten gärna ser att man fortsätter inom FM, förutsatt att man skött sig bra och visat att man är lämplig för anställning eller fortsatt utbildning. Dock är detta inget krav men man skall kanske inte jämföra GMU med lumpen då man inte riktar in sig på en specifik tjänst under utbildningen, man lär sig grunderna.

Jag har Personligen inte något emot att personer bara vill göra 3 månader men men får nog mörka lite för att ha en chans, det är hög konkurrens om platserna och de som blir antagna först är säkerligen de personer som visar sig intresserade för anställning inom FM. Dessutom så söker du dig preliminärt till ett förband/tjänst där du vill jobba efter GMU ,när du fyller i formuläret.

Här kan du se aktuella datum för GMU: http://www.forsvarsmakten.se/templates/Mil_WebPage.aspx?id=18474
Senast redigerad av Sunknapkr 2011-10-13 kl. 22:05.
2011-10-13, 22:20
Medlem
Hör tungt väger syntestet som görs på mönstringen? Ponera att jag skulle snitta 7 i övriga tester och få ett B i syn, kan jag ligga illa till då?
2011-10-13, 22:40
Medlem
REALINs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simpaen
Hör tungt väger syntestet som görs på mönstringen? Ponera att jag skulle snitta 7 i övriga tester och få ett B i syn, kan jag ligga illa till då?

Med 7 i snitt på vanliga tester och B i syn, ligger du ganska bra till.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in