2010-11-03, 13:14
Medlem
sgtpepper1s avatar
Det har ju varit snack om vilken skala psykologen går efter, och det är 1-9 där också.

Jag fick hem ett bekräftelsebrev om den preliminära antagningen, där det står:

"I den psykologiska delen av antagningsprövningen mäts och bedöms ett antal faktorer på niogradiga skalor med 1 om lägst och 9 som högsta värde."

Min yrkesvägledare sa däremot att befälslämpligheten mäts i en sexgradig (1-6) skala, har jag för mig.
Om någon kan bekräfta det så skulle det vara gött.

Min preliminära befattning (hoppas, hoppas, hoppas!) är Sjöstrid Soldat/Amfibie.

Jag känner mig jävligt nöjd över den inriktningen.

Hur som helst så hoppas jag att detta inlägg suddar ut en del frågetecken hos er!
2010-11-03, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgtpepper1
Min yrkesvägledare sa däremot att befälslämpligheten mäts i en sexgradig (1-6) skala, har jag för mig.
Om någon kan bekräfta det så skulle det vara gött.

Hoppas du har rätt, fick en 5:a förra året, och sedan dess har jag varit både handbolls- och knattefotbollsledare! Det lönar sig (nästan aldrig dock ) att ha en aktiv lillasyster
2010-11-03, 13:21
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Förstår inte hur man inte skulle kunna bli jägare om man har synfel, det finns ju linser, och vad jag vet så åker inte linser ut så lätt!

Men självklart är det 'bättre' om en person helt utan synfel skulle tillsättas en plats inom något luftburet förband (piloter etc.), men förstår inte varför man inte ska få göra jägartjänsten.

Du kan ha synfel, men det som kan bli problem är om du är i fält under lång tid så kan du inte sköta dina ögon (byta linser, rengöra etc.) och det är därför du ska ha fullgod syn för att få söka jägartjänster.
2010-11-03, 13:24
Medlem
problemet med linser är att man måste byta dem, och ta ut dem när man sover. och det är inte speciellt hygieniskt att byta dem i fält, då man inte alltid har möjlighet att rengöra sig. speciellt om man är ute på ett skarpt uppdrag.

sen ställer de olika jägarbefattningarna höga krav på kroppen. vad jag vet om de olika sätten att förbättra synen på så har de en lång läketid. och med att jägarbefattningarna är så pass hårda så kan det komma att påverka ögonens läkning.

sen är det samma med brillor, väldigt lätt att de går sönder.
2010-11-03, 13:31
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thund
problemet med linser är att man måste byta dem, och ta ut dem när man sover. och det är inte speciellt hygieniskt att byta dem i fält, då man inte alltid har möjlighet att rengöra sig. speciellt om man är ute på ett skarpt uppdrag.

sen ställer de olika jägarbefattningarna höga krav på kroppen. vad jag vet om de olika sätten att förbättra synen på så har de en lång läketid. och med att jägarbefattningarna är så pass hårda så kan det komma att påverka ögonens läkning.

sen är det samma med brillor, väldigt lätt att de går sönder.

Precis. Som någon tidigare skrev så förstod h*n inte varför man som pilot inte fick ha linser eller glasögon. Denna person vill jag gärna be tänkta till en gång till!
2010-11-03, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Precis. Som någon tidigare skrev så förstod h*n inte varför man som pilot inte fick ha linser eller glasögon. Denna person vill jag gärna be tänkta till en gång till!

Trodde alla hade hört talas om Dygnet runt-linser.
Trodde visst fel.

Whitesnake, läs en gång till vad jag skrev, sa aldrig någonting om att man borde få kunna bli pilot om har synfel.
Point failed.
2010-11-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund

Nej.

Finns som hesten sa dygnet runt linser, månadslinser som du kan sova med.. så det borde inte vara ett problem
2010-11-03, 14:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonkebronk
Nej.

Finns som hesten sa dygnet runt linser, månadslinser som du kan sova med.. så det borde inte vara ett problem
man blir garanterat förskyld i fält vad gör du då då? då kan du inte linser om du skulle ha det riskerar du ögonens hälsa. Är det värt? Den ända lösningen är ögonoperation, gjorde en själv fungerar kannon.
2010-11-03, 14:16
Medlem
Canias avatar
Man kan väl operera ögonen för jägartjänst dock inte för pilot omjag förstått det rätt.
2010-11-03, 14:17
Medlem
Roligt att kosta på en operation för att sedan inse att man inte blir jägare sen
2010-11-03, 14:30
Medlem
Attackdykare Ja. men ingen annan jägartjänst, som jag förstått det.
2010-11-03, 14:39
Medlem
Med opereradeögon kan man bli allt, utom pilot. Det går till och med bra i specialförbanden om man har gjort med lasek metoden.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in