2012-12-26, 20:49
Medlem
Levelss avatar
Hur funkar det om man bor i stockholm och ska göra GMU i kungsängen med resan.
Jag tar ju bara pendeltåget direkt dit. jag kan ju inte boka resan då eller något. Men hur funkar det med ersättningen, ska jag lägga ut för biljett,spara den och ge den till dem eller hur går det till?
2012-12-26, 22:08
Medlem
jnystroms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Levels
Jag tar ju bara pendeltåget direkt dit. jag kan ju inte boka resan då eller något. Men hur funkar det med ersättningen, ska jag lägga ut för biljett,spara den och ge den till dem eller hur går det till?

Spara kvittot och ge det till dem vid ett bra tillfälle.
2012-12-26, 23:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Levels

Du får resor till din stad, inte till dörren. Så uppfattade jag det som och så gjorde vi.
2012-12-26, 23:48
Medlem
RevisionistChannels avatar
Hur är det med boende efter GMU och vid provanställning? Hur länge kan man egentligen på på logementet? Är det möjligt att bo kvar under hela provanställningen?
2012-12-26, 23:49
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av RevisionistChannel
Hur är det med boende efter GMU och vid provanställning? Hur länge kan man egentligen på på logementet? Är det möjligt att bo kvar under hela provanställningen?
"Boende kan erbjudas under "övergångsperioden" av flytt i upp till 12 månader, "I särskilda fall, efter beslut av chefen Livgardet, kan en förlängning ske i upp till två år". Priset på detta ligger runt 700-1000 SEK/månaden (beroende på regement), och det innefattar då sovplats, dusch, tvätt av sängkläder samt möjlighet att själv tvätta civila kläder.

Detta är då i Stockholm, där lägenheterskontrakt kan vara svårt att hitta. Det skiljer sig nog ganska stort i olika delar av Sverige."
2012-12-27, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sajked
Du får resor till din stad, inte till dörren. Så uppfattade jag det som och så gjorde vi.
Men ID-korten vi fick ut fungerade ju även som biljett inom Västtrafik. Jag har för mig att de ska betala resan fram till dörren. Hade en kamrat som fick sin taxiresa betald från flygplatsen hem till dörren.
2012-12-27, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tobbe81
Hur kan man få 9,6 när 9 är max samt endast anges i heltal?

Det undrar jag också. Drog själv över 1000 på båda drag och fick bara högsta siffran som är 9. Den fick man om genomsnittet låg mellan 850 och 950 tror jag.
2012-12-27, 02:32
Medlem
Ni som oroar er om att gå ned i vikt... ja det är ju helt upp till er. Ni kommer knappast ligga ute konsant i fält i överlevnads-mode och inte få någon mat. Ni kommer få fin mat på militärrestaurang eller utkörd i iso-kärl. Det är bara att äta... som kontrast till alla som gått ned i vikt så vet jag lika många som gick upp i vikt under GMU:n. Det är bara att äta, svårare än så är det inte. Man får bra, fet mat.
2012-12-27, 02:39
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kubenruben
Är det någon som vet om man får ett par glasögon när man ska göra gmu? eller ska man använda sina egna glasögon?

Jag fick i veckan brev om glasögon under GMU 1. Vad jag har förstått så får du naturligtvis ta med dina egna glasögon men de vill att man ska använda försvarsmaktens under övningar etc.

"Synundersökningen visade att du enligt gällande bestämmelser konstandsfritt har rätt till glasögoninsatser till skyddsmasken samt insatser till skyddsglasögonen.

Den blivande rekryten som innehar denna rekvisition och antagningsbesked är berättigad till kostnadsfria:
Insatsglasögon till skyddsmask 90
Insatsglasögon till skyddsglasögon 07 L

Citat:
Ursprungligen postat av Robban89a
Det undrar jag också. Drog själv över 1000 på båda drag och fick bara högsta siffran som är 9. Den fick man om genomsnittet låg mellan 850 och 950 tror jag.

Han fick alltså 9 men drog väl 9600 i snitt på sina 2 drag därför han skriver 9.6, så tolkar jag det.
2012-12-27, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kubenruben
Är det någon som vet om man får ett par glasögon när man ska göra gmu? eller ska man använda sina egna glasögon?

Om du blir antagen kommer du senare få ett brev hem där det står hur du ska gå tillväga.

Du kommer få kontakta en optiker och åka ner och göra lite tester, ska själv göra min imorgon.
Är det någon som gjort dessa syn undersökningarna innan som vet på ett ungefär hur lång tid det tar?
2012-12-27, 13:20
Medlem
viking29s avatar
Tjena killar!

Jag är väldigt intresserad av att göra GMU 4 eller 5, som öppnar sin ansökan nu den 7e januari. Jag har för mig att den ska börja i augusti eller september. Hur ser FM på att man gör GMU i 3 månader för att därefter fortsätta med soldatlivet i ca 6-9 månader till (vet inte riktigt som vad/vart). Ska plugga vidare på högskola sedan, om inte GMUn blir en riktigt ögonöppnare och jag fortsätter att jobba inom FM. Men, det känns som att man är ganska rökt på pliktverket om jag nämner det här upplägget, de borde vilja ha soldater som kan tänka sig att vara kvar i FM under en lång tid?
2012-12-27, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus

Tack för svar. Är det möjligt att få reda på var du utförde din antagning? Mitt intryck är inte att HV är lika tufft som andra utbildningar, men en rejäl deff hade bara varit välkommet såhär inför sommaren. Isf får det väl bli bulk + kondition istället för deff + kondition.

Tack för svar.

Jag gjorde min GMU på Amf 1. Huruvida man går upp eller ner i vikt varierar mycket från person till person.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in