2011-10-11, 08:58
Medlem
dreamisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christella
Vi är där för att göra som vi blir tillsagda utan att mjäkas med, vi vill slita lika hårt som grabbarna utan att gnälla och klaga på hur jobbigt det är. Klart det är och det ska det ju vara. Sedan vill vi inte få befattningar pga att vi är tjejer utan för att vi faktiskt gör rätt och har kunskaperna att passa som det. Vi har två tjejer på vårat boxningspass som bara gnäller att det är får mkt armhävningar, eller för länge med benövningarna och inte är där för att lära sig utan att klaga på ALLT. Jag hatar sådana tjejer, visst det är jobbigt att träna men håll käft och gör det du ska, ingen tycker synd om dig och ditt gnäll får mig att skämmas som tjej...

Vad jag menar är att vi vet vad som väntar, vi vet att det kommer bli tufft och vi hoppas att vi behandlas som alla andra utan förmåner ( förutom att komma in på GMUn då )

Får jag fråga vad ni sökt, du och din kompis?
Ni behöver nog inte vara oroliga! Bara att vara sig själv, så löser sig nog det mesta.
Bara man gör ett proffsigt jobb och är ödmjuk och använder det sunda förnuftet så kommer man långt.
2011-10-11, 09:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trummslagarvinkel
Han har ju uppenbarligen redan gjort lumpen, så han kanske har sökt en heltidstjänst som militär.
Vilket vi som ska göra GMU kan göra först efter avslutad utbildning.

måste vi som gör GMU(om vi kommer in) göra extra tester sen för de tjänsterna vi är intresserade av?
2011-10-11, 10:50
Medlem
Vafan! ska man stå för kostnaden dit själv eller?
2011-10-11, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flancen
måste vi som gör GMU(om vi kommer in) göra extra tester sen för de tjänsterna vi är intresserade av?

Ärligt så vet jag inte, men det går ju till såhär när du mönstrar.
Mönstringsförrättaren tittar på dina resultat och avgör därmed vilka typer utav tjänster du kan söka.
Du har alltså fysiken och lite skalle för att klara av det.

Därefter gör du GMU, söker till ett förband som du är intresserad utav och blir provanställd (om du har tur) under 6 månader. Efter dessa kommer du att erbjudas en arbetsplats där du binder dig vid x antal år kombinerat med att vara beredd för x antal utlandstjänster.

Eller har jag fått det hela om bakfoten?

Då han flygssäk killen har gjort lumpen och inte varit aktiv de senaste tre åren, måste han ju kollas igen om han duger när han väl söker igen till det nya jobbet.
2011-10-11, 12:58
Medlem
Citat:
Han har ju uppenbarligen redan gjort lumpen, så han kanske har sökt en heltidstjänst som militär.
Vilket vi som ska göra GMU kan göra först efter avslutad utbildning.

Ah, snacka om att jag drog förhastade slutsatser. Hade i princip börjat skriva mitt inlägg innan jag läste klart hans. Tackar!
2011-10-11, 15:32
Medlem
Citat:
Mönstringsförrättaren tittar på dina resultat och avgör därmed vilka typer utav tjänster du kan söka.

Därefter gör du GMU, söker till ett förband som du är intresserad utav och blir provanställd (om du har tur) under 6 månader. Efter dessa kommer du att erbjudas en arbetsplats där du binder dig vid x antal år kombinerat med att vara beredd för x antal utlandstjänster.

Då han flygssäk killen har gjort lumpen och inte varit aktiv de senaste tre åren, måste han ju kollas igen om han duger när han väl söker igen till det nya jobbet.

låter logiskt, tackar för ditt svar o hoppas du har rätt
2011-10-11, 16:26
Medlem
oRuses avatar
Citat:

bakfoten.
du tar anställning, jobbar 6 månader, är du bra så får du jobba kvar, annars åker du ut.
du går med på alla villkor när du tar anställningen.
2011-10-11, 18:58
Medlem
Citat:

Ingen bindningstid. Du har samma rättigheter som vilken annan arbetande människa som helst. Du får säga upp dig när du själv vill. Förutsatt att du inte är i Afghanistan då.. Däremot har du en utlandstjänstskyldighet ifall du skulle bes att åka iväg. Fast dom kommer ju inte tvinga någon mot sin vilja. Du skulle med stor sannolikhet förlora jobbet då dock.
2011-10-11, 20:46
Medlem
Citat:

Det fetmarkerade ska nog ändras till om du har vad som krävs, tycker jag.
All GMU-personal som utbildas finns det ju också vidare anställning för, så att basera vidare anställning på tur skulle ju bara tyda på att FM tar in mer personal till GMU än vad det finns provanställningsplatser för, och det är inte fallet.
2011-10-11, 20:49
Medlem
Shaters avatar
Hej, jag har en fråga här, jag är intresserad utav att göra GMUn, men jag vet att jag har rätt dålig fysik, är det möjligt att göra GMUn och söka till nått lätt nu. För att sedan träna hårt ett år efter man har gjort GMUn och komma tillbaks och göra nått hårdare?

Tex man söker sig in till en kock, för att sen efter det träna ett år och komma tillbaks och säga att man vill göra tex Fallskärmsjägare? Får man göra om fysik provet då?

Eftersom GMU är lika på alla ställen så borde det väl inte vara ett problem?

Tacksam för svar
2011-10-11, 21:37
Medlem
Jilluminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Shater
Hej, jag har en fråga här, jag är intresserad utav att göra GMUn, men jag vet att jag har rätt dålig fysik, är det möjligt att göra GMUn och söka till nått lätt nu. För att sedan träna hårt ett år efter man har gjort GMUn och komma tillbaks och göra nått hårdare?

Tex man söker sig in till en kock, för att sen efter det träna ett år och komma tillbaks och säga att man vill göra tex Fallskärmsjägare? Får man göra om fysik provet då?

Eftersom GMU är lika på alla ställen så borde det väl inte vara ett problem?

Tacksam för svar

Skit i att söka nu, träna stenhårt ett år och sök nästa år

Satsa stort redan från början!
2011-10-11, 23:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Det fetmarkerade ska nog ändras till om du har vad som krävs, tycker jag.
All GMU-personal som utbildas finns det ju också vidare anställning för, så att basera vidare anställning på tur skulle ju bara tyda på att FM tar in mer personal till GMU än vad det finns provanställningsplatser för, och det är inte fallet.

Ok. Jag borde ändrat det till fm-sloganen "om du har vad som krävs".
På vilket sätt hjälpte din rättning den personen som frågade ang. huruvida det var någon särskild mönstring för flygssäk?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in