2012-12-05, 23:06
Avslutad
Får ångest om jag gjort rätt val att söka Teknik (Marinen) just nu känns det som att jag antingen gör GMU 1 och kör vidare på teknik, gör GMU 1 och söker annat förband eller hoppar GMU och kör på GMU 3 Markstrid?
Senast redigerad av etux 2012-12-05 kl. 23:13.
2012-12-05, 23:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Får ångest om jag gjort rätt val att söka Teknik (Marinen) just nu känns det som att jag antingen gör GMU 1 och kör vidare på teknik, gör GMU 1 och söker annat förband eller hoppar GMU och kör på GMU 3 Markstrid?

Men vafaaaan!

Ta det lugnt. Under GMU:n kommer du få mycket större inblick i vad din tjänst innebär. Om du inte gillar det så kan du alltid söka vidare, antingen i marinen om det är där du vill vara eller i armen, flygvapnet. Som du redan vet är GMU:n relativt lika på alla regementen och det är inte så jäkla svårt att söka andra tjänster än din preliminära efter avslutad GMU. Prestera bara bra under GMU:n så löser det sig.

Tare lite lugnt och sluta söka runt på vad tjänsten innebär det har du säkert redan gjort i flertal timmar/dagar. Bilda dig en egen uppfattning när du kommer ner/upp dit!

Jag har också fått lite småångest efter läst runt och velat fram och tillbaka. Försöker inte tänka så mycket på GMU:n om man kommer in eller inte. Tar dagarna som de kommer och hoppas på att jag trivs när jag väl påbörjar min GMU.
2012-12-05, 23:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Men vafaaaan!

Ta det lugnt. Under GMU:n kommer du få mycket större inblick i vad din tjänst innebär. Om du inte gillar det så kan du alltid söka vidare, antingen i marinen om det är där du vill vara eller i armen, flygvapnet. Som du redan vet är GMU:n relativt lika på alla regementen och det är inte så jäkla svårt att söka andra tjänster än din preliminära efter avslutad GMU. Prestera bara bra under GMU:n så löser det sig.

Tare lite lugnt och sluta söka runt på vad tjänsten innebär det har du säkert redan gjort i flertal timmar/dagar. Bilda dig en egen uppfattning när du kommer ner/upp dit!

Jag har också fått lite småångest efter läst runt och velat fram och tillbaka. Försöker inte tänka så mycket på GMU:n om man kommer in eller inte. Tar dagarna som de kommer och hoppas på att jag trivs när jag väl påbörjar min GMU.
Haha det är precis som du säger, tackar för "boosten" - känns betydligt bättre nu iallafall Bara att köra helt enkelt!
2012-12-06, 00:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Men vafaaaan!

Ångest över om vi tar oss in är riktigt dryg, går som i perioder dock Ska bli så sjukt skönt att få svar, även om man inte tar sig in att bara få ett svar! Att gå runt i ovisshet och försöka höra runt, räkna ut, ringa in osv är det jobbigaste.
2012-12-06, 00:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MutliBasic
Ångest över om vi tar oss in är riktigt dryg, går som i perioder dock Ska bli så sjukt skönt att få svar, även om man inte tar sig in att bara få ett svar! Att gå runt i ovisshet och försöka höra runt, räkna ut, ringa in osv är det jobbigaste.

Håller med! Man går runt o funderar hela tiden på om man kommer in eller inte. Kollar även in denna tråd väldigt ofta om någon fått svar mm. Det bästa är att bara skita i att tänka på det, man kan inte göra något åt resultat ändå. Lite halvsvårt att planera framtiden bara!
2012-12-06, 01:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andre.den
Enligt K3 regementekarta är 31. LBB luftburna jägarsoldater. Men det är fortfarande inget man blir efter gmun. Dock är ordet "jägare" väldigt oklart i sverige då fjs, kj, ajb och fbj har helt olika uppgifter. Tror mer jägare ska vara en standard på soldaterna, men vad vet jag.

...

Hälsningar, André

K3 har använt sin egenpåhittade stämpel "JÄGARE", med ett lokalt utbildningslinjetecken, sedan LBB och Und skapades år 2001.

Innan år 2001 fanns det en riktig jägarbataljon på K3 som bar jägarbåge. Jägarbataljonen lades dock ner på K3 och den enda kvarvarande jägarbataljonen flyttades till Arvidsjaur. Där hittar vi idag AJB, dvs arméns jägarbataljon.

Det K3 gjorde år 2001, då LBB och Und skapades, var att helt enkelt ta traditioner från sin tidigare jägarbataljon och lade dessa på LBB och Und, inklusive jägarbågen. Man hittade helt enkelt på en identitet och delade ut den numera inofficiella jägarbågen till soldaterna och sade att dessa var jägarsoldater.

Försvarsmakten har låtit det fortgå under en viss tid man valde i år att sätta ner foten och kom då med ett beslut som kort och gott ogiltigförklarar K3s "jägarbåge" som delats ut ända sedan år 2001.

En del av beslutet säger att bågen endast får bäras på just K3. Om man lämnar förbandet är det bara att sprätta bort bågen från uniformen omedelbart. Ett liknande avståndstagande har aldrig tidigare skådats inom Försvarsmakten.

För övrigt kommer, enligt befäl på K3, det lokala utbildningslinjetecknet (dvs "jägarbågen" på K3) sluta bäras innan övergång till IO 14. Då bland annat LBB avvecklas och soldaterna istället kommer ingå i en Lätt manöverbataljon tillsammans med soldater från Livgardet.
2012-12-06, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av felfel
K3 har använt sin egenpåhittade stämpel "JÄGARE", med ett lokalt utbildningslinjetecken, sedan LBB och Und skapades år 2001.

Innan år 2001 fanns det en riktig jägarbataljon på K3 som bar jägarbåge. Jägarbataljonen lades dock ner på K3 och den enda kvarvarande jägarbataljonen flyttades till Arvidsjaur. Där hittar vi idag AJB, dvs arméns jägarbataljon.

Det K3 gjorde år 2001, då LBB och Und skapades, var att helt enkelt ta traditioner från sin tidigare jägarbataljon och lade dessa på LBB och Und, inklusive jägarbågen. Man hittade helt enkelt på en identitet och delade ut den numera inofficiella jägarbågen till soldaterna och sade att dessa var jägarsoldater.

Försvarsmakten har låtit det fortgå under en viss tid man valde i år att sätta ner foten och kom då med ett beslut som kort och gott ogiltigförklarar K3s "jägarbåge" som delats ut ända sedan år 2001.

En del av beslutet säger att bågen endast får bäras på just K3. Om man lämnar förbandet är det bara att sprätta bort bågen från uniformen omedelbart. Ett liknande avståndstagande har aldrig tidigare skådats inom Försvarsmakten.

För övrigt kommer, enligt befäl på K3, det lokala utbildningslinjetecknet (dvs "jägarbågen" på K3) sluta bäras innan övergång till IO 14. Då bland annat LBB avvecklas och soldaterna istället kommer ingå i en Lätt manöverbataljon tillsammans med soldater från Livgardet.

Mycket skitsnack... jägarbågen kommer fortsätta att bäras på K3. I samma skrivelse som du hänvisar till så står det klart och tydligt att soldater och officerare utbildade efter 2001 kommer få bära det lokala tecknet. Det ges också fortfarande ut.

Och att FM "satt ned foten" för att visa att K3 på något sätt gjort fel är inte heller sant. Det är endast AJB som drivit frågan. FM har tillslut valt att mötas halvvägs. K3s får vara kvar, men AJBs får en annan status. K3 har haft jägarförband sedan långt tillbaka, LBB och Undbat har i stort sett samma uppgifter som de tidigare jägarbataljonerna på K3. Denna hets (tex här på Flashback) som är mot K3 bedrivs av folk med noll insikt i förbandet.

Du "felfel", kan inte du berätta för mig, varför tex. LBB eller Undbat inte ska få kalla sig jägare längre? Vad är det dessa två förband inte gör, som de mer erkända jägarförbanden gör? Vad är avgörande?
2012-12-06, 14:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nisseg1
Du "felfel", kan inte du berätta för mig, varför tex. LBB eller Undbat inte ska få kalla sig jägare längre? Vad är det dessa två förband inte gör, som de mer erkända jägarförbanden gör? Vad är avgörande?

LBB som folk kallar det är i verkligheten 7. bat. K3 äger ena halvan medans andra halvan finns på LG. Det innebära att "LBB" i stort sätt har samma uppgifter som LG, lätt skytte. Inom lätt skytte finns det inga jägare. K3 har kvar sin jägarbåge precis som LG har kvar sin stadsskyttebåge, av gammal hävd.

K3s del av 7 bat. bedriver inte (FM har inte tilldelar K3 den uppgiften) jägarstrid som AJB, där av så är det inte längre en jägartjänst.

K3 har kvar jägarkraven pga att man vill ha mer fysiskt starka soldater från början samt att dom har insett att får man nåt att verka cool och hårt så söker "rätt" människor.
2012-12-06, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av msnjah
LBB som folk kallar det är i verkligheten 7. bat. K3 äger ena halvan medans andra halvan finns på LG. Det innebära att "LBB" i stort sätt har samma uppgifter som LG, lätt skytte. Inom lätt skytte finns det inga jägare. K3 har kvar sin jägarbåge precis som LG har kvar sin stadsskyttebåge, av gammal hävd.

K3s del av 7 bat. bedriver inte (FM har inte tilldelar K3 den uppgiften) jägarstrid som AJB, där av så är det inte längre en jägartjänst.

K3 har kvar jägarkraven pga att man vill ha mer fysiskt starka soldater från början samt att dom har insett att får man nåt att verka cool och hårt så söker "rätt" människor.

Här har vi någon som vet...
7. manöverbat. må på papperet delas med LBB (LBB heter för övrigt fortfarande LBB, Pegasusen är kvar osv osv.), men deras verksamhet är långt ifrån densamma. Jag är tveksam om de ens fått ut LK100, om jag säger så. De kommer inom en snar framtid inte heller delas utan bli separata. Som det ser ut idag har de inget samarbete.

Vad är jägarstrid enligt dig? Få höra nu... Jag har rätt bra insikt i LBB, om man säger så. Ska bli spännande och se vad du säger.

Varför man har jägarkrav är av den enkla anledningen att tjänsten är mycket fysisk. Avhoppen är enormt stora, bara nu nyligen har en helt ny pluton blivit anställd där ca halva redan efter någon vecka hoppat av. Dessa hade bakgrund från GMU på andra ställen runt om i Sverige. LBB har inga fordon som transporterar dem, all transport sker i princip till fots eller via luften, och eftersom att detta är Sverige och FM inte har världens bästa ekonomi, så sker lufttransport inte särskilt ofta. Vill man till K3 får man ställa in sig på att gå, mycket. Precis som på andra jägarförband.
Senast redigerad av nisseg1 2012-12-06 kl. 16:21.
2012-12-06, 16:32
Medlem
Har ni ingen annan tråd där ni kan sitta och diskutera vem som är jägare och inte?
2012-12-06, 17:42
Medlem
Smuggelss avatar
Har dom gått ut med vilka dom tagit in ännu och är det på rekryteringshemsidan man tittar det? Hur är det på misstanke och belastningsregistret tittas det före dom tar in dig eller efter, borde ju vara före tycker man.
2012-12-06, 18:05
Medlem
Citat:
Mycket skitsnack... jägarbågen kommer fortsätta att bäras på K3. I samma skrivelse som du hänvisar till så står det klart och tydligt att soldater och officerare utbildade efter 2001 kommer få bära det lokala tecknet. Det ges också fortfarande ut.

Inget skitsnack. Det lokala utbildningslinjetecknet "Jägare" som K3 delat ut sedan 2001 kommer med stor sannolikhet sluta bäras i samband med övergång till IO 14.

Varför? Jo för att även om K3 idag försöker förneka LBBs framtid som lätt skytte inom 7e Bataljon så kommer det inte fungera efter år 2014. Då avvecklas LBB helt och hållet och soldaterna övergår då officiellt till att bli en del av 7e Bataljon som delas med Livgardet.

Inte ens soldater på K3 är dumma nog att tro på en framtida 7e Bataljon där soldaterna bär olika märken, baskrar, aldrig samövar och är helt segregerade från varandra.

Citat:
Och att FM "satt ned foten" för att visa att K3 på något sätt gjort fel är inte heller sant. Det är endast AJB som drivit frågan. FM har tillslut valt att mötas halvvägs. K3s får vara kvar, men AJBs får en annan status. K3 har haft jägarförband sedan långt tillbaka, LBB och Undbat har i stort sett samma uppgifter som de tidigare jägarbataljonerna på K3. Denna hets (tex här på Flashback) som är mot K3 bedrivs av folk med noll insikt i förbandet.

Möjligt att AJB drivit frågan. I så fall även med framgång med tanke på resultatet. De har fått ensamrätt till utbildningstecknet "JÄGARE". Samtliga jägarutbildade på I22 och K3s tidigare jägarbataljoner (innan år 2001) har rätt att kvittera ut utbildningstecknet.

Soldater som utbildats på K3 i LBB och Und har inte någon rättighet att kvittera utbildningstecknet, de anses inte förtjäna utbildningstecknet "JÄGARE".

Citat:

LBB utbildar idag lätt skytte. Med din logik borde exempelvis Amfibieskytte få jägarbågar utdelade. Eller resterande del av 7e Bataljon.
Undbat tycker jag personligen känns mer nära till hands då deras uppgift är mer lik tidigare jägarbataljonen på K3.
Senast redigerad av gibfel 2012-12-06 kl. 18:08.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in