2011-06-21, 17:48
Medlem
Lite intressant läsning:
http://www.forsvarsmakten.se/upload/dokumentfiler/arménytt/Armenytt_nr1_2011.pdf

Kan även rekommendera Försvarsmaktens tidning:
http://www.forsvarsmakten.se/sv/Aktuellt/Forsvarets-forum/
2011-06-21, 17:53
Medlem
Kan man ta körkortet under GMU?
2011-06-21, 17:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaninvalp
jag mejlade dem igår och frågade eftersom jag sökt p4 som första. Och de sa att de ännu inte fått någon information om det. Fick mejlet idag...

Det var jag som sa att p4 och p7 inte skulle ha efter att jag frågat Vägledaren när jag mönstra.. sen så sa den andra killen att han hört både på forumet och sen frågat försvarsmakten och fått reda på samma info.

sen skriver att du fått i ett mejl därs de säger att det är oklart.

sen vet man ju inte vem som svarat på ditt mejl kan vara någon som nyss haft semester eller bara någon som inte har så stor koll.

men att p4 och p7 inte kommer ha utbildning det är bestämt vad jag har hört (om de inte gör nå oväntat som att starta upp det igen :P )
Senast redigerad av mattethias 2011-06-21 kl. 17:55.
2011-06-21, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mattethias
Det var jag som sa att p4 och p7 inte skulle ha efter att jag frågat Vägledaren när jag mönstra.. sen så sa den andra killen att han hört både på forumet och sen frågat försvarsmakten och fått reda på samma info.

sen skriver att du fått i ett mejl därs de säger att det är oklart.

sen vet man ju inte vem som svarat på ditt mejl kan vara någon som nyss haft semester eller bara någon som inte har så stor koll.

men att p4 och p7 inte kommer ha utbildning det är bestämt vad jag har hört (om de inte gör nå oväntat som att starta upp det igen :P )

okej haha, verkar inte som de har full koll. Ja så kan det vara, men fuck va lessen ja blir om inte p4 nu har ... jaja.
Man får la reda på nu senare i veckan om man kommer med eller inte?
2011-06-21, 21:33
Medlem
Är det någon som har koll på vad man gör som mp-jägare på LG, och skillnader mellan denna sortens jägare och övriga?

//Anton
2011-06-21, 22:02
Medlem
Min yrkesvägledare hävdade att befattningen MP-jägare var vanliga militärpoliser, alltså inte jägare överhuvudtaget. I befattningsbeskrivningen som man kunde se på mönstringen efterfrågade de personer utan häst- eller höallergi. Alltså kommer de även att användas till högvakten, likt vanliga militärpolisen. Han sa också att de under vidareutbildningen (efter 3 mån gmu) kommer studera juridik. De är alltså mest troligt helt vanliga militärpoliser. Om befattningen MP/Säk fortfarande finns kvar vet jag inte, men det nämnde han inget om. De är alltså inga "riktiga" jägare, likt lapplands-, kust- eller fallskärmsjägarna. Av någon konstig anledning hade de dock jägarkrav på antagningen till utbildningen, något som min yrkesvägledare heller inte kunde förklara.
2011-06-22, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick
Ja du kan ta det på sidan om under lediga dagar, eller söka ledigt för den dagen du har uppkörning.
2011-06-22, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MartinBrick

Det är inget jag hade satsat på att göra, större delen av den lediga tiden man har efter dagens slut gick till att vårda och förbereda materiell, plugga eller sova.

sen beror det väll lite på hur mycket du har kvar av körkortet.
2011-06-22, 12:27
Medlem
reactins avatar
haha någon annan som får 5500kr insatt på kontot nu den 23/6 UTAN att man gått GMU? jag gjorde endast mönstring men tackade nej till platsen jag blev erbjuden, och pengarna är på väg mot mitt konto
2011-06-22, 12:38
Medlem
Någon som testat ringa pliktverket och se ifall de kan meddela om man kommit in? Så kunde man göra inför antagningsprövningen innan man fick hem brevet. Beslut ska ju tagits igår. Jag skulle göra det själv så fort jag bara kommer hem...
2011-06-22, 16:15
Medlem
Är alla soldater under GMU?
Under min tid så gjorde man lumpen som soldat, GB eller KB. Kan man inte bli GB eller KB förän efter GMU nu?
2011-06-22, 16:31
Medlem
Står på mil.se idag att platserna för i höst är klara och att de enda förband som utbildar och anställer i höst är LedR, TrängR och FMTS. Tycker verkligen synd om er som sökt och gett järnet för att komma in på p7, livgardet eller p4 etc.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in