2011-03-21, 18:53
Medlem
_Shakermakers avatar
Du ska passerat vakten innan ett visst klockslag på morgonen, och då har du väl tid till att bädda din bäddade säng.
2011-03-21, 19:31
Medlem
Synergys avatar
Kan inte de som var aktiva i tråden och hunnit påbörja sin GMU dyka in i tråden lite och då och då och berätta hur det går.

Är intresserad att höra ifall det bara är en lekstuga eller om det är disciplin, hårda kontroller och översittartyper till befäl

Är det mycket tjejer och hudingar vid era logement? Hur fungerar relationen mellan tjejerna och killarna?
2011-03-21, 19:49
Medlem
En sak man bör vara medveten om är att det ofta skapar friktion/segregation/bla bla när en person väljer att sova hemma istället för att dela kvällarna med sina kamrater under arbetsveckorna. I synnerhet i början av utbildningen när alla ska lära känna varandra. Vi hade en person som gjorde på det sättet och det var inte uppskattat öht. Han var alltid den person som folk ansåg sig "stå längst ifrån" vid utvärderingssamtalen.
2011-03-21, 19:59
Medlem
papa_smurfs avatar
Har några frågor som jag skulle bli sjukt tacksam om någon kunde svara på (tycker att Försvarsmaktens hemsida är så sjukt invecklad)

Jag har gjort lämplighets undersökning på nätet förra året, fick då som svar att jag inte behövde komma och mönstra men att mina svar hade varit okej och jag var välkommen att ansöka till GMU nu när det blev frivilligt. Så är 19 nu och står med endast lämplighets undersökning gjord som militär karriär, men är sjukt intresserad av att göra GMU.

Såg nu att man kan ansöka till GMU 3 & 4, jag är mest intresserad av period 4:a då den anordnas nära mitt hem, söker man både 3 & 4 samtidigt och sen får välja eller får man helt enkelt ta vad man får (kan ju lägga till att den utbildningen som anordnas nära mig är den jag är mest intresserad av ?

Om man blir intagen, men typ hittar nåt riktigt bra jobb och då känner att man hellre gör det, är det då bara att hoppa av eller måste man fullfölja utbildningen ? Menar att blir anmälan bindande eller man kan se vart man hamnar och sen bestämma sig ? Är lite i ett sånt skede att jag inte vet vad jag ska göra när jag går ut till sommaren, jobba,studera vidare eller det militära.
Senast redigerad av papa_smurf 2011-03-21 kl. 20:13.
2011-03-21, 20:41
Medlem
jontäs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Har några frågor som jag skulle bli sjukt tacksam om någon kunde svara på (tycker att Försvarsmaktens hemsida är så sjukt invecklad)

Jag har gjort lämplighets undersökning på nätet förra året, fick då som svar att jag inte behövde komma och mönstra men att mina svar hade varit okej och jag var välkommen att ansöka till GMU nu när det blev frivilligt. Så är 19 nu och står med endast lämplighets undersökning gjord som militär karriär, men är sjukt intresserad av att göra GMU.

Såg nu att man kan ansöka till GMU 3 & 4, jag är mest intresserad av period 4:a då den anordnas nära mitt hem, söker man både 3 & 4 samtidigt och sen får välja eller får man helt enkelt ta vad man får (kan ju lägga till att den utbildningen som anordnas nära mig är den jag är mest intresserad av ?

Om man blir intagen, men typ hittar nåt riktigt bra jobb och då känner att man hellre gör det, är det då bara att hoppa av eller måste man fullfölja utbildningen ? Menar att blir anmälan bindande eller man kan se vart man hamnar och sen bestämma sig ? Är lite i ett sånt skede att jag inte vet vad jag ska göra när jag går ut till sommaren, jobba,studera vidare eller det militära.

Du kan göra GMU var du vill.
Du kan hoppa av eftersom det är frivilligt. Dock ser det inte bra ut sen om du ändrar dig och vill tillbaka någon gång.
2011-03-21, 20:43
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jontä
Du kan göra GMU var du vill.
Du kan hoppa av eftersom det är frivilligt. Dock ser det inte bra ut sen om du ändrar dig och vill tillbaka någon gång.

Nej, detta ända som skulle få mig att hoppa av är om jag skulle få ett jobb innan jag rycker in, om jag blir antagen och påbörjar utbildningen, kommer jag så klart köra klart den. Men eftersom det är en ganska stor lucka mellan sista ansökningsdag och när det börjar så kan mycket hända.

Men då får det bli en ansökan, eftersom jag nu kan välja att inte påbörja den och jag har hittat nåt annat.

Tack för svaret
Senast redigerad av papa_smurf 2011-03-21 kl. 20:46.
2011-03-21, 21:42
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gibfel
En sak man bör vara medveten om är att det ofta skapar friktion/segregation/bla bla när en person väljer att sova hemma istället för att dela kvällarna med sina kamrater under arbetsveckorna. I synnerhet i början av utbildningen när alla ska lära känna varandra. Vi hade en person som gjorde på det sättet och det var inte uppskattat öht. Han var alltid den person som folk ansåg sig "stå längst ifrån" vid utvärderingssamtalen.

PRECIS. Oavsett om det är ok att sova någon annanstans än på logementet tror jag inte att det uppskattas pga just detta. Det ger inte så bra intryck precis men jag kan ha helt fel, men tycker detta låter logiskt.
2011-03-21, 21:56
Medlem
Håller med synergy. Kan inte någon som gör gmu just nu berätta lite allmänt hur det är? Är det några som har droppat frivilligt varför i så fall? Någon som har blivit utslängd ur utbildingen? Hur är relationerna med befälen osv.

Helt enkel Bara lite allmänt om hur gmun har varit hitills?

tack på förhand
2011-03-21, 22:05
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmunoob
Håller med synergy. Kan inte någon som gör gmu just nu berätta lite allmänt hur det är? Är det några som har droppat frivilligt varför i så fall? Någon som har blivit utslängd ur utbildingen? Hur är relationerna med befälen osv.

tack på förhand

Fast vissa av dina frågor finns det redan svar på längre bak här i tråden.
Vissa har hoppat av pga dem insett att det inte är något för dem, vissa har varit illa tvugna då dem råkat ut för långvariga skador mm.

Jag rycker in den 26 April, då kan jag återkomma med lite info och förhoppningsvis även få svar på mina egna frågor... Alla tycks säga olika här i tråden så bättre att vänta och se.
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-21 kl. 22:11.
2011-03-21, 22:23
Medlem
papa_smurfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ripcurlaus
Fast vissa av dina frågor finns det redan svar på längre bak här i tråden.
Vissa har hoppat av pga dem insett att det inte är något för dem, vissa har varit illa tvugna då dem råkat ut för långvariga skador mm.

Jag rycker in den 26 April, då kan jag återkomma med lite info och förhoppningsvis även få svar på mina egna frågor... Alla tycks säga olika här i tråden så bättre att vänta och se.

Liten fråga, då har du antagligen gjort testet på webben ? Hade du gjort testet innan (när det var värnplikt) och sedan gjorde det en gång till inför GMU ?
2011-03-21, 22:31
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av papa_smurf
Liten fråga, då har du antagligen gjort testet på webben ? Hade du gjort testet innan (när det var värnplikt) och sedan gjorde det en gång till inför GMU ?

Nej. När jag gick ut gymnasiet skulle jag egentligen ha genomgått en stor operation (mina käkar) så kunde inte söka till sista värnplikten, så sökte till GMU2.

EDIT: eller ja, snarare året innan sista värnplikten (är 90:a) Men kunde inte söka då heller pga min "förberedelse" skulle ta en evighet att fixa innan själva operationen. Tradigt men nu är jag fit for fight igen. ler
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-21 kl. 22:34.
2011-03-21, 22:56
Medlem
Silvermoons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gmunoob

tack på förhand

Eftersom det inte verkar som om att rekryterna har tillgång till internet på veckorna får ni nog snällt vänta till helgen och hoppas att någon är hemma då.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in