2012-11-21, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
Cyklingen: Den värsta enligt min åsikt. Det jag kan säga är att konditionsträning påverkar ingenting här, det är klart man flåsar lite, men det var inte konditionen som tog stopp på en, utan det var mjölksyran. Jag rekommenderar att antagligen gå ut och cykla fort som fan och så länge du kan. Eller att köra intervaller, sprint... liknande. Lyssna, kondition kommer inte hjälpa dig, inte mycket iallafall.

Håller med till 100%.

Konditionen skulle jag inte oroa mig så mycket för inför mönstring eller inryck, på mönstringen ska du tåla mjölksyra bra; träna ben, cykla osv så löser det sig.

När eller om man väl blir antagen så ökar svårighetsgraden progressivt så att alla hänger med, det betyder dock inte att du ska sitta hemma och tro att allt löser sig. En bra sak inför inryck är att gå ut och marchträna med ryggsäck i varierad terräng.
2012-11-21, 17:51
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av jollish
Håller med till 100%.

Konditionen skulle jag inte oroa mig så mycket för inför mönstring eller inryck, på mönstringen ska du tåla mjölksyra bra; träna ben, cykla osv så löser det sig.

När eller om man väl blir antagen så ökar svårighetsgraden progressivt så att alla hänger med, det betyder dock inte att du ska sitta hemma och tro att allt löser sig. En bra sak inför inryck är att gå ut och marchträna med ryggsäck i varierad terräng.
Det jag gör just nu, 20kg ryggsäck där jag kör lite jogg, sen gå snabbt, jogg osv. Detta moment är inte fysiskt utmattande utan enbart i principen "aldrig ge upp" eftersom det jobbiga är att det gör ont pga väskans tyngd. (Något man övar upp)
2012-11-21, 18:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Hej!

Jag kommer inte att mönstra förens sommaren men passar på att fråga redan nu! Ni som gjort GMU och konditionstränade innan, kände ni att ni hängde med bra eller fick man verkligen lida av FMs konditionsträning? Alltså, om man tränar kondition 6 raka månader innan 3-4 ggr i veckan, kommer man att hänga med bra och klara det utan tvekan eller är det rena självmordsträningen? Hade främst tänkt att söka jägarutbildning och förstår att det är det hårdaste som går att göra (i klass med kustjägare.).

Och sista frågan, hur ser konditionsträningen ut egentligen när man ligger inne? Är det upp varje morgon 06.00 och ut och springa milen? Är det riktigt högt tempo eller siktar FM på lägre tempo och längre sträcka?

Mvh,

Axel.

Beror helt på vilket jägarförband du vill anställas på.

Finns inga generella jägartester, förutom just jägartestet, och det är bara för att kolla dina knän.

FJS har liknande vad den andra killen skrev, dvs, ganska hårda krav.
Hade en vän som gjorde SANS hos K3 och då var det helt andra prov.
Han fick göra 3km, marklyft 80 kg maxreps, chins, dips, etc.
KJ har mer vattenfys i sitt prov, AJB har säkert annorlunda då de opererar i andra förhållanden.

Gör det säkert för dig och va bra på allt helt enkelt.
2012-11-21, 21:05
Medlem
Imorgon gäller det, CV:et skrivet, Hälsodeklarationen ifylld och träningskläderna packat. En sista kolhydratsbomb nu innan läggdags, sen kör vi hårt!

Wish me luck!
2012-11-21, 21:27
Medlem
mpms00s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HarreBarre
Imorgon gäller det, CV:et skrivet, Hälsodeklarationen ifylld och träningskläderna packat. En sista kolhydratsbomb nu innan läggdags, sen kör vi hårt!

Wish me luck!

Vad sent du fick mönstra!

Lycka till! Vad är du intresserad av?

Edit: Glöm inte betygen, i original!
Senast redigerad av mpms00 2012-11-21 kl. 21:30.
2012-11-21, 22:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Welpuo
Lugnt!

Som sagt det blir vad man gör det till. "A friend of a friend" Gjorde sin GMU på Markstrid och dom var nästan bara folk som ville pusha som fan och han sa han så dom gav 110% i allt och pushade varandra i gruppövningar så då är det klart att det blir jobbigt... Sen har man ju både hört och sett folk som gjort GMUn och varit riktigt riktigt otränade(tjockisar) etc etc som har lökat sig igenom skiten men vafan är meningen med det egentligen?

Som vår vän Arnold en gång sa......................

Skit i vad andra tycker och tänker bara kör kör kör

Jupp Amf1 är amfibiska aka land to sea. Dom opererar på kusten mellan land och sjö/hav men också på land så klart. Jag skulle som sagt gissa att god vattenvana är ett krav.

Jag är som sagt inte anställd inom FM. Så det är mycket möjligt att jag har fel. Rätta mig gärna! Dock är jag ganska påläst. Hoppas ja kunnat hjälpa lite.

Tack så mycket för de där orden! De kommer hjälpa mig mycket. Och precis, pushar man sina kamrater så blir allt bättre. Blir det krig så ska man trots allt strida sida vid sida med dessa grabbar och då vill man fan ha någon i sitt värn som man kan lita på.

Blev lite mer sugen på Amf1 nu. Hade jag varit amerikan hade jag inte bangat på USMC (inte för att Amf1 är precis som USMC men..), men har lång betänketid och det är det minsta som jag behöver tänka på egentligen.

Citat:
Ursprungligen postat av Chestbrah
Lång jävla bra text.

Grymt bra! Kommer spara denna text!

Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Beror helt på vilket jägarförband du vill anställas på.

Finns inga generella jägartester, förutom just jägartestet, och det är bara för att kolla dina knän.

FJS har liknande vad den andra killen skrev, dvs, ganska hårda krav.
Hade en vän som gjorde SANS hos K3 och då var det helt andra prov.
Han fick göra 3km, marklyft 80 kg maxreps, chins, dips, etc.
KJ har mer vattenfys i sitt prov, AJB har säkert annorlunda då de opererar i andra förhållanden.

Gör det säkert för dig och va bra på allt helt enkelt.

Tack! Styrkan är inga problem, snarare konditionen som legat och slappat sen hockeydagarna..
Senast redigerad av Woltaire 2012-11-21 kl. 22:49.
2012-11-21, 23:40
Medlem
Litetmongobarns avatar
Mönstrade för några veckor sedan till den som börjar i Januari. Fick 6 på styrka och cykel och 5a på Itestet men psykologen tyckte inte att jag var tillräckligt förberedd och min motivering till varför jag ville göra var inte tillräckligt bra. Hon klagade på att jag inte hade tränat tillräckligt sa att jag tränade 1-2ggr /vecka.
På frågan varför jag ville söka till GMU svarade jag, för att jag vill utmana mig själv, arbeta i grupp och göra något som var utanför min ''komfortzon'', Men nej inte tillräckligt bra!
Någon som fått höra samma?
Var inte riktigt beredd på vad jag skulle svara på '' vad jag tycker om utlandstjänst etc.''

Så att nu får jag inte söka igen på 1 år, vilket är lite irriterande.

Vad ska jag tänka till nästa gång?
2012-11-22, 00:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn
Mönstrade för några veckor sedan till den som börjar i Januari. Fick 6 på styrka och cykel och 5a på Itestet men psykologen tyckte inte att jag var tillräckligt förberedd och min motivering till varför jag ville göra var inte tillräckligt bra. Hon klagade på att jag inte hade tränat tillräckligt sa att jag tränade 1-2ggr /vecka.
På frågan varför jag ville söka till GMU svarade jag, för att jag vill utmana mig själv, arbeta i grupp och göra något som var utanför min ''komfortzon'', Men nej inte tillräckligt bra!
Var inte riktigt beredd på vad jag skulle svara på '' vad jag tycker om utlandstjänst etc.''

Så det som hände var att du fick "IG" (robust ord jag vet) hos psykologen eller?

Riktigt jobbigt! Men samtidigt hinner du träna och förbereda dig ännu mer
2012-11-22, 00:47
Medlem
Chestbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litetmongobarn

Ah, jobbigt!
Men ge absolut inte upp. Jag hade en kille som var samma dag som mig som inte kom in för att han ville det för lite enligt psykologen.

Jag tror du ska tänka på att du ska säga att det är det här du vill och säga att du har tränat länge inför det här. Viktigt att påpeka att du vill vara militär och att du inte bara gör GMU för GMUns skull. Även om det är sanningen.
Senast redigerad av Chestbrah 2012-11-22 kl. 00:50.
2012-11-22, 01:30
Medlem
Hur tar psykologen det egentligen om man svarar på frågan "Varför vill du göra GMU?" såhär: "För att jag vill göra min plikt för mitt land" ?

Inte för att detta blir mitt svar till herr psykolog men är mest intresserad i hur psykologerna tolkar det? Det är väll det ultimata svaret i staterna men här i Sverige så är det ju lite känsligt snarare? Det mest ultimata svaret är väll att "Jag vill vara en av de som skyddar och hjälper civilbefolkningen vid en katastrof eller krigssituation och jag trivs i att jobba i grupp för att uppnå dessa mål." Så säger man ju faktiskt sanningen och man rör inga känsliga tår.

Har aldrig haft något för psykologer.. jag förstår varför FM har med de i sina utvärderingar men de ska alltid tolka saker fel och så sitter de där som att de alltid har rätt.
Senast redigerad av Woltaire 2012-11-22 kl. 01:33.
2012-11-22, 11:51
Medlem
Fick nyss reda på att det var 16 preliminärt antagna till ledningsoldat/marinen - 3:e sjöstridsflottiljen och det finns 10 platser. Har skrivit mina resultat tidigare i tråden, men har inte fått något svar. Tror ni jag kommer in? Väldigt tacksam för svar! Då jag behöver tacka ja/nej till en annan möjlighet nu i dagarna, tyvärr innan antagningsbeskedet kommer. Tack på förhand

Resultat: GMU 1 2013
Muskelstyrka: 8/9
Fysisk arbetsförmåga: 7/9
Syn: B
Färgseende: 0 fel
Hörsel: Godkänd
Testresultat: 5/9
Befälslämplighet: 7/9
Psykisk funktionsförmåga: 8/9
Tjänstbarhet: A
2012-11-22, 12:11
Medlem
bothniensiss avatar
gällande psykologen skulle jag gissa att det är bra att ha ett tydligt syfte men som är samtidigt inte ett manus, har man ett manus kan man bli ganska ställd efter en följdfråga, då är det bättre att kunna vara lugn och ha ett ärligt svar på alla frågor.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in