2011-06-04, 23:00
Medlem
Kan man inte bli militärpolis utan att ha gått officersutbildning längre? Förr kunde man ju göra värnplikten som MP men kan man utbildas till det direkt efter GMU som det är idag? Eller är det officersutb. som gäller?
2011-06-05, 02:42
Medlem
Jockeliuss avatar
Jag har sökt Skövde nu i första hand! Hoppas stenhårt på det!
2011-06-05, 08:31
Medlem
Någon som varit och mönstrat nyligen som har koll på hur många som sökt Ledning i Enköping?
När jag sökte (några veckor sedan) var det 27/30 platser fyllda eller nåt sånt men lär ju vara närmare 40/30 nu eller nåt, minst.

Och än är det inte över, antagningsprövningarna är väl inte över förrän slutet av juni... Man vill ju veta lite hur man ligger till :P
2011-06-05, 10:30
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revole
Jag såg att käket var 24-h meal. Enligt deras hemsida erbjuder de grönpåsar för personer med specialkost (gluten, laktos samt vegetarianmat). Pliktverket säger emellertid att man som glutenintollerant inte kan bli uttagen till GMU, har du någon insikt i hur det fungerar i praktiken?
Tyvärr har jag ingen koll på det men ja tror inte det är någon fara för befälen frågade första veckan ifall det var någon (utöver en muslim i plutonen) som behöver specialkost.
2011-06-05, 11:56
Medlem
Fjortisgamings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
FM har de förhoppningarna att alla som söker GMU kommer också att fortsätta via den provanställning som troligtvis kommer erbjudas i slutet utav den grundliga utbildningen.
Har du en dyr lägenhet som kommer stå och ticka pengar i 3 månader samt att du inte har några som helst planer på att fortsätta efter GMU'n, då får du nog tyvärr skylla dig själv!

Jag slutförde själv GMU1 nu i slutet utav April på MarinB och är idag provanställd, har ni frågor besvarar jag dom gärna!

Vad tjänar du?
2011-06-05, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fjortisgaming
Vad tjänar du?
~12000 efter skatt på den vanliga grundlönen, sen tillkommer det otroligt bekväma mängder traktamente/tillägg, så mitt svar blir: Precis lagom
2011-06-05, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jockelius
Jag har sökt Skövde nu i första hand! Hoppas stenhårt på det!

Vad hade du för resultat på antagningsprövningen?
2011-06-05, 14:20
Medlem
1Sics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckula
Det är inget folk bara säger, Utan det är rena rama faktan från våra styrdokument på RM.

Vill bara säga lycka till till er som fått en preliminär befattning eller skall antagningspröva, glöm ej att verkligen lyssna på instruktionerna till styrketest och I-provet då dom hjälper er grymt mycket även fast ni inte tror det innan.

Jag fick samtala med psykologen trots att det varit mindre än ett år från förra gången. Mönstrade i Juni första gången och i Maj nu i andra. De som arbetade där verkade dock inte ha någon större koll. Först skulle vi ha samtalet, sedan skulle vi inte, och till slut skulle vi igen.

Slapp skriva Inskrivningsprovet (IQ-delen) dock, med grund att det var mindre än ett år sedan den förra gången.
2011-06-05, 14:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
~12000 efter skatt på den vanliga grundlönen, sen tillkommer det otroligt bekväma mängder traktamente/tillägg, så mitt svar blir: Precis lagom

Jag är med i GMU 2 just nu, vad är det för tillägg du får och hur mycket? Vi ska söka befattningar nu i veckan.
2011-06-05, 14:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rtog-
Jag är med i GMU 2 just nu, vad är det för tillägg du får och hur mycket? Vi ska söka befattningar nu i veckan.

Fria hemresor, logementstillägg, traktamente samt ännu ett tillägg eftersom vi i nuläget befinner oss på "tjänsteresa".

Vill tyvärr inte yttra mig om den totala summan, men kan definitivt säga att jag inte är missnöjd.
2011-06-05, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MalinLindquist
Inte heller Du kan svara på mina frågor. Återkom NÄR du vet något!

Var inte en otacksam 5 åring kommer aldrig funka i det militära livet. Ta reda på info själv om du inte är nöjd med svaren som folket ger dig
2011-06-05, 16:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Updog
Kan man inte bli militärpolis utan att ha gått officersutbildning längre? Förr kunde man ju göra värnplikten som MP men kan man utbildas till det direkt efter GMU som det är idag? Eller är det officersutb. som gäller?

Jag har en polare som utbildar sig till MP och jag är hyffsat säker på att det är en direkt utbildning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in