Citat:
Ursprungligen postat av martin_jmp
Ni som får tjänstebarhet B, pga pollen allergi, hur tänkte ni när ni berättade det?
Det sägs tidigare i tråden att fm inte har tillgång till landstingets system, är det inte då bättre att man drar en vit lögn hos sjuksystern och sen så får man väl antingen ' smuggla' in lite antihistamin eller helt enkelt konstatera det under tex GMU?
Speciellt för dem som vill in som jägare, man har rätt resultat men blir nekad pga av lite pollen..
Idiotiskt eller bara lite smart för att nå dit man vill?
Känns som det var ganska riktat mot mig då jag var den senaste som skrev om tjänstbarhet kopplat till pollen. Jag har aldrig varit intresserad av någon jägartjänst och jag står inte och faller om det inte blir någon GMU. Känns som många här ser det som sin enda utväg i livet.
Om man har tjänstbarhet A eller B
ska inte spela någon roll om man söker till exempel markstrid p4 eller helikoptertekniker. Det betyder endast att man inte klarar kraven för att söka A tjänsterna, sen om det är så i verkligheten också är ju svårt att ta reda på. Skulle vara surt om jag faller bort för att jag har tjänstbarhet B p.g.a en mycket lindrig pollen allergi (behöver oftast inte ens ta någon tablett). Så tänkte jag när jag var ärlig hos sjuksköterskan iaf
Tjänstbarhet A: Jägare och dykare.
Tjänstbarhet B: Alla andra befattningar med strid som huvuduppgift (skytte, allt inom amf, bassäk, mp). Här ingår också sjukvårdare.
Tjänstbarhet D: De flesta andra tjänster (ingenjör, samband, mekaniker, bevakning, närskydd).
Tjänstbarhet E: Vad jag vet: underättelsebiträde.
Tjänstbarhet F: Matros, kock, televapen, sjukvårdsgruppchef i flygvapnet.