2012-11-14, 16:04
Medlem
va och mönstrade i kristianstad nu 12-13:e nov
blev besviken på vad jag hade

Styrka: 8
Cykel: 5
Int-prov: 5
Psykolog: 6
Befälslämplighet: 6
Syn: 1.0 båda ögona.
tjänsbarhet D, kan va bra och tillägga 179cm lång 99kg tung.

ville ha markstrid p4, men blev ist:

val 1 : Ledningsoldat/armen KO929 i P4 skövde
val 2 : Marktekniker Mekanik / SOU, UB721 ing 2 i eksjö utbildningsområde lv 6 halmstad

någon annan som valt detta?...
2012-11-14, 17:58
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigeeerjr
va och mönstrade i kristianstad nu 12-13:e nov
blev besviken på vad jag hade

Styrka: 8
Cykel: 5
Int-prov: 5
Psykolog: 6
Befälslämplighet: 6
Syn: 1.0 båda ögona.
tjänsbarhet D, kan va bra och tillägga 179cm lång 99kg tung.

ville ha markstrid p4, men blev ist:

val 1 : Ledningsoldat/armen KO929 i P4 skövde
val 2 : Marktekniker Mekanik / SOU, UB721 ing 2 i eksjö utbildningsområde lv 6 halmstad

någon annan som valt detta?...

Styrka: 9
Cykel: 7
Int-prov: 7
Psykolog: 7
Befälslämplighet: 7
Syn: 0.8
tjänsbarhet B (Pollen)

Jag sökte Ledning Soldat KO801 som första, antar att det är samma fast gruppbefäl. Mitt andra val blev inom hemvärnet som bevakningssoldat mest för att säkra upp så man kommer in på GMU överhuvudtaget.

Någon som gjort GMU som kan svara på hur stor roll dessa faktiskt spelar? Om jag har förstått det rätt så är man garanterad en plats efter avslutad utbildning om man har kommit in på sitt val. Det går däremot att ändra sig men då är det inte säkert att man kan fortsätta direkt? För är lite osäker över mitt första val då det var yrkesvägledaren som styrde så jävla mycket efter att han sett mina betyg och kompetenser, fick knappt en syl i vädret. Tanken var ju livgardet och MP men han snacka bara om tekniker utbildningarna osv... Om jag har förstått det rätt så är detta inte hela världen dock.
2012-11-14, 21:24
Medlem
AzlanLeons avatar
Ja då var det dax.

I morgon ska jag se om jag kan höja ribban på konkurrens kurvan eller om jag hamnar under den .

Jag 31
Längd 175
Vikt 86

Återkommer med resultat och mer info i morgon.
2012-11-14, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AzlanLeon
Ja då var det dax.

I morgon ska jag se om jag kan höja ribban på konkurrens kurvan eller om jag hamnar under den .

Jag 31
Längd 175
Vikt 86

Lycka till!
2012-11-14, 22:15
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AzlanLeon
Ja då var det dax.

Jag 31
Längd 175
Vikt 86

Var söker du för något?
2012-11-15, 12:11
Medlem
Ni som får tjänstebarhet B, pga pollen allergi, hur tänkte ni när ni berättade det?
Det sägs tidigare i tråden att fm inte har tillgång till landstingets system, är det inte då bättre att man drar en vit lögn hos sjuksystern och sen så får man väl antingen ' smuggla' in lite antihistamin eller helt enkelt konstatera det under tex GMU?
Speciellt för dem som vill in som jägare, man har rätt resultat men blir nekad pga av lite pollen..

Idiotiskt eller bara lite smart för att nå dit man vill?
2012-11-15, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av martin_jmp
Ni som får tjänstebarhet B, pga pollen allergi, hur tänkte ni när ni berättade det?
Det sägs tidigare i tråden att fm inte har tillgång till landstingets system, är det inte då bättre att man drar en vit lögn hos sjuksystern och sen så får man väl antingen ' smuggla' in lite antihistamin eller helt enkelt konstatera det under tex GMU?
Speciellt för dem som vill in som jägare, man har rätt resultat men blir nekad pga av lite pollen..

Idiotiskt. Anmäl dig till en sån där allergivaccin sak, vänta 3 år och sök, eller kör på tjänstbarhet b, jobba på som fan inom det du fick göra istället, och anmäl dig till allergivaccin och efter ~3 år kan du ju försöka söka till jägare om det går.
2012-11-15, 13:22
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:

Känns som det var ganska riktat mot mig då jag var den senaste som skrev om tjänstbarhet kopplat till pollen. Jag har aldrig varit intresserad av någon jägartjänst och jag står inte och faller om det inte blir någon GMU. Känns som många här ser det som sin enda utväg i livet.

Om man har tjänstbarhet A eller B ska inte spela någon roll om man söker till exempel markstrid p4 eller helikoptertekniker. Det betyder endast att man inte klarar kraven för att söka A tjänsterna, sen om det är så i verkligheten också är ju svårt att ta reda på. Skulle vara surt om jag faller bort för att jag har tjänstbarhet B p.g.a en mycket lindrig pollen allergi (behöver oftast inte ens ta någon tablett). Så tänkte jag när jag var ärlig hos sjuksköterskan iaf

Tjänstbarhet A: Jägare och dykare.

Tjänstbarhet B: Alla andra befattningar med strid som huvuduppgift (skytte, allt inom amf, bassäk, mp). Här ingår också sjukvårdare.

Tjänstbarhet D: De flesta andra tjänster (ingenjör, samband, mekaniker, bevakning, närskydd).

Tjänstbarhet E: Vad jag vet: underättelsebiträde.

Tjänstbarhet F: Matros, kock, televapen, sjukvårdsgruppchef i flygvapnet.
2012-11-15, 13:35
Medlem
Det var absolut inte riktat emot dig.
Tänker nog mer till mig själv, äter ca 2 veckor om året och känns helt åt helvete att inte få göra jägartjännst för att man kanske behöver äta lite pollenmedicin 2 veckor per år.

Om du kunde sitta med sjuksyster igen, skulle du då uppge din allergi?
2012-11-15, 13:45
Medlem
VikingPoliss avatar
Citat:
Det var absolut inte riktat emot dig.
Tänker nog mer till mig själv, äter ca 2 veckor om året och känns helt åt helvete att inte få göra jägartjännst för att man kanske behöver äta lite pollenmedicin 2 veckor per år.

Om du kunde sitta med sjuksyster igen, skulle du då uppge din allergi?

Bra fråga, jag vet faktiskt inte men eftersom det var så nyligen jag var där och det inte är mycket som ändrats hade jag nog varit uppriktig och sagt som det var... igen. Vilket jag dock kommer ångra om jag inte blir antagen i december till GMU.

Hos psykologen var jag däremot lite mer återhållsam med att dela med mig vissa saker som inte känns helt relevanta men som de säkert skulle gotta ner sig i. Mönstrade nämligen för några år sedan och då var jag hur öppen som helst men vart lite besviken på psykolog resultatet. Man har väl mognat lite också och hade en bättre psykolog denna gång.
2012-11-15, 14:00
Medlem
Okej ! Sanningen varar ju alltid längst sägs det ju..!
Psykologen är ju inte ens bästa kompis så öppna sin livshistoria där inne känns lite riskabelt;-)!

Idag skickas resultaten ut från RM ang mönsteing va? Ang GMU ex Arvidsjaur?
2012-11-15, 14:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VikingPolis
Om man har tjänstbarhet A eller B ska inte spela någon roll om man söker till exempel markstrid p4 eller helikoptertekniker.

När jag frågade min YV om vad han trodde om mina chanser att komma in på den utbildning jag sökte så sa han att eftersom jag har tjänstbarhet A så går jag före alla med tjänstbarhet B oavsett vad de har för resultat i övrigt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in