2011-03-27, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Rekryter kan verka hur vettiga som helst under mönstring/uttagning men det är först när folk utsätts för press dvs sömnbrist och annat krävande som den verkliga personligheten kommer fram, inget märkligt med det.

Får bara hoppas att FM inte är så pass desperata att fylla vakanser att de släpper igenom pappskallarna/gränsfallen från GMU.

Ah. ok. Då är jag med, ordvalet kanske inte var det bästa!

Jo, att gå runt och gnälla är väl inte trevligt, alla har det jobbigt (förmodligen).

Med vänliga hälsningar
Marcus / MS
2011-03-27, 17:35
Medlem
Wen.af.Ordninghs avatar
När jag talade om idioter syftade jag inte först på "vad de blir under press" utan vad de faktiskt är. Utöver det finns vapenkåta som sett för mycket på Full Metal Jacket till (majoriteten) gnälliga småbarn som bara blir otrevliga eller vill åka hem så fort det blir jobbigt och låtsas som inget när de fått mat igen. De vapenkåta behöver det inte vara något fel på förutom lite väl många krigsfilmscitat. Jag har sett flera bra killar försvinna för att de inte orkar med de övriga. Eller killar som fått skit för att de rytit till när de till slut fått nog av att behöva ta hand om en hel grupp mesar som bara gnällt och stönat sedan början och försöker undvika arbete. Då är det han som inte kan hantera press.

Befälen pratar om att man måste lära sig ta hand om de sämre, därför passar de som stuckit inte som soldater, men det är skillnad på att bara behöva stötta en medlem i gruppen (eller hela gruppen) och bära runt denne konstant eller göra allting själv. "This shit ain't what I signed up for," med andra ord. De säger att det inte finns några grpC nu under utbildningen men ändå är det en handfull rekryter som håller ihop hela skiten. Utan dem skulle alla åkt hem redan eller inget bli gjort. De får skit av andra rekryter som tycker de är "tjatiga, arga, jobbiga, elaka" och av ovetande befäl som lyssnar på dem. Props till de som står ut med bördan ända till slutet. Tycker synd om de som har det tungt när slutövningen kommer upp om några veckor.

FM har som vanligt inte en aning om vad de håller på med. Och jo, de försöker pressa igenom alla för att fylla upp leden. Människor som utgör en livsfara för andra (ofta flickor som inte kan hantera vapnet och pekar skarpladdade AK5or mot sina kamrater, eller inte orkar bära sin 15kgs ryggsäck) SKA igenom!

,,edit,, det blev lite fel där. majoriteten är barn, inte vapenkåta.
Senast redigerad av Wen.af.Ordningh 2011-03-27 kl. 18:01.
2011-03-27, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wen.af.Ordningh
gutt när man marschade hem från fältveckan. någon hade cigg med sig och alla gick slitna och trötta med hjälmen på sned, några med en rykande cigg hängande i överläppen. inte ett befäl på 1,5 mil. trots att ingen sa något visste vi alla att vi försökte se ut som i en film, och vi gillade det. en riktig samling drägg. goa gubbar.

"nu börjar vi närma oss stan! magasin i!"

Fan vad pinsamt.
Att du ens vill dela med dig av detta och inte skäms bekräftar ju bara vilken idiot du är.
2011-03-27, 20:28
Medlem
Wen.af.Ordninghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findelboll
Fan vad pinsamt.
Att du ens vill dela med dig av detta och inte skäms bekräftar ju bara vilken idiot du är.
Njut av livet medan du kan. Det finns tider att ha kul, och andra för att vara seriös.
2011-03-27, 20:38
Medlem
salliss avatar
Hur mycket militära aktiviteter är det? Alltså marscher, stå på post, skjuta, vapenvård och olika övningar för överlevnad, etc?
Läste en hel del sidor tidigare och det låter som att mycket av GMU är ett stort träningsläger. Dvs att det mesta man gör är träna träna träna i olika former.
Kan någon lite snabbt summera vad man gör under dessa tre månader? Vad får jag lära mig? Kommer jag bara testas för uttållighet?
2011-03-27, 21:06
Medlem
19vator91s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sallis
Hur mycket militära aktiviteter är det? Alltså marscher, stå på post, skjuta, vapenvård och olika övningar för överlevnad, etc?
Läste en hel del sidor tidigare och det låter som att mycket av GMU är ett stort träningsläger. Dvs att det mesta man gör är träna träna träna i olika former.
Kan någon lite snabbt summera vad man gör under dessa tre månader? Vad får jag lära mig? Kommer jag bara testas för uttållighet?

Du får lära dig
-Exercis, hur man står och går, gå i takt, lära sig hur man tilltalar befälen, och hur man bäddar en säng så att befälen blir nöjda.
-Lära sig att använda utrustningen som man får.
-Vapenvård, lära sig skjuta, genomföra stridsskjutningar, försvarsstrid, SIB
-Sjukvård
-CBRN utbildning, hur man skyddar sig mot kemiska vapen, lär sig använda skyddsmask.
-Marchträning
-Vara ute i fält, bo i tält i skogen och genomföra vissa övningar, då förekommer ofta vaktpost.

Ungefär så ser det ut, sedan tillkommer det massa andra saker man ska genomföra också, beror lite på var du gör din GMU, men det ser nästan lika ut på alla förband.
2011-03-27, 22:06
Medlem
direktörullmans avatar
Jag vet inte hur gmu utbildningen är jämfört med lumpen, dvs hur petigt det är med saker. Jag hoppas iaf att det är som när jag gjorde lumpen. Klarade man inte av något så fick man göra om tills man klarade det. Jag hoppas också att man inte är mjukare mot soldaterna bara för att inte skrämma bort folk från försvaret.
Jag är anställd soldat i försvaret nu, mitt kompani är planerat att åka på fs26 till afghanistan. Kompaniet är inte fullt nu utan skall fyllas upp med gmu-soldater innan det är dags att åka. Vakanser kommer också att fyllas upp med gmuare. Alla som är anställda nu har minst gjort lumpen. Vi har pratat om hur det kommer att bli när det kommer in en person som utbildats i 3 månader och sedan ska komma ikapp oss andra som övat i ca 2 år. Jag tror inte att det kommer bli kul för någon, den nya kommer ha det tufft då han ligger långt bakom i utbildningen och det finns en risk att denne blir en börda för övriga. Det sägs dock att utvecklingskurvan för någon som kommer in i en grupp på det sättet är väldigt brant, hoppas att det är så.
2011-03-27, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av direktörullman
Jag är anställd soldat i försvaret nu, mitt kompani är planerat att åka på fs26 till afghanistan.

FS26 är ju inte förrän sent kv4 2013, jag tror nog ni hinner med en hel del utbildning till dess....

Vad gäller att en ny kommer in i gruppen: Ja det är bara att vänja sig. Med den nya personalförsörjningen kommer folk att sluta och nytt folk påbörja sin tjänstgöring. Fortlöpande kommer nya gruppmedlemmar att tillkomma och det är er förbaskade skyldighet att se till att de trivs och utvecklas på bästa möjliga sätt.
2011-03-28, 14:51
Medlem
Raxxorzs avatar
Gör det någon skillnad om man är utbildad inom elektrikeryrket?
2011-03-28, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raxxorz
Gör det någon skillnad om man är utbildad inom elektrikeryrket?

Beror på ifall du ska söka något som har användning av det, tror inte det gör någon skillnad om du söker Fallskärmsjägare, men något elektrikstyrke borde det vara så!

Med vänliga hälsningar
Adrastus
2011-03-28, 16:19
Medlem
Trustys avatar
Jag är blind på ena ögat, vet någon om jag har någon chans att få göra GMU?
2011-03-28, 17:30
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trusty
Jag är blind på ena ögat, vet någon om jag har någon chans att få göra GMU?

Tyvärr du är körd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in