2011-03-25, 14:15
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wen.af.Ordningh
Det behöver vi inte gå in på.
Öhm okej? Du har inte gjort GMU eller? Med tanke på fältveckan.
2011-03-25, 18:02
Medlem
Wen.af.Ordninghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Öhm okej? Du har inte gjort GMU eller? Med tanke på fältveckan.
Jag förstår inte vad du menar. Ingen har gjort GMU, GMU1 är inte över än. Varför jag inte skulle ha gjort det för att jag talar om fältveckan, då fattar jag absolut ingenting. Jag vill inte berätta var jag gör GMU för tro det eller ej så surfar befäl med stor sannolikhet och läser igenom, och ifall de fick reda på vilket kompani vi var som gick omkring och dräggade så där när vi fått eget ansvar skulle det vara k ö r t.

Om du inte förstår vad jag menar när jag säger "fältvecka", kanske för att ni inte haft någon, så är det på grund av att utbildningsenheten för min GMU slog ihop en massa utspridda fältdagar till en stor fältvecka. Ifall samtliga gjort detta vet jag ej, men enligt våra befäl var det ett initiativ som KompC tog självständigt.
2011-03-25, 20:04
Medlem
Ändå inte så svårt att räkna ut med tanke på att du skrev att det är ca 1.5 mils marsch samt att ni "kommer in i stan".
2011-03-25, 22:13
Medlem
Wen.af.Ordninghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Ändå inte så svårt att räkna ut med tanke på att du skrev att det är ca 1.5 mils marsch samt att ni "kommer in i stan".
Om det ändå vore så enkelt. Jävlar vad FB kan haka upp sig på småskit.
2011-03-25, 23:26
Medlem
Citat:
gutt när man marschade hem från fältveckan. någon hade cigg med sig och alla gick slitna och trötta med hjälmen på sned, några med en rykande cigg hängande i överläppen. inte ett befäl på 1,5 mil. trots att ingen sa något visste vi alla att vi försökte se ut som i en film, och vi gillade det. en riktig samling drägg. goa gubbar.

"nu börjar vi närma oss stan! magasin i!"

Haha fy fan va nice!!
2011-03-26, 00:56
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Jag förstår inte vad du menar. Ingen har gjort GMU, GMU1 är inte över än. Varför jag inte skulle ha gjort det för att jag talar om fältveckan, då fattar jag absolut ingenting. Jag vill inte berätta var jag gör GMU för tro det eller ej så surfar befäl med stor sannolikhet och läser igenom, och ifall de fick reda på vilket kompani vi var som gick omkring och dräggade så där när vi fått eget ansvar skulle det vara k ö r t.

Om du inte förstår vad jag menar när jag säger "fältvecka", kanske för att ni inte haft någon, så är det på grund av att utbildningsenheten för min GMU slog ihop en massa utspridda fältdagar till en stor fältvecka. Ifall samtliga gjort detta vet jag ej, men enligt våra befäl var det ett initiativ som KompC tog självständigt.

Kanske var otydlig. Jag förstår om du inte vill röja din utb. plats. Visste inte att man skulle ha fältvecka under GMU (så därför trodde jag du hade gjort vpl), men som du nu berättar så slog dom ihop antal fältdagar till en vecka. Så nu har jag fått svar på det jag undrade
2011-03-26, 10:02
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Fältvecka är väl att ta i, det rör sig väl om 2-3 dygn i fält snarare.
2011-03-26, 14:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silvermoon
Skönt att höra! Min vän kan vara ganska cynisk ibland, men ofta har han en poäng i vad han säger. Fast det du säger betyder ju att man tar in bra människor, inte att det är bara är vettiga människor som söker.

Nåväl, nu är jag lugn igen.

Ok, lite motsägelsefullt mot vad glwrms skrev, men jag tycker att det du skrev låter rimligt. Man har ju t.ex. hört att försvarsmakten har stått för studiemedel under vissa civila utbildningar(Meteorolog till exempel.).

Njaej, det är inte särskilt motsägelsefullt. Det vi pratade var om under GMU så vitt jag förstod. Jag erkände möjligheten till viss individuell löneanpassning men det var som anställd, men påpekade att den är begränsad eftersom den till stor del är styrd av lönetariffer. Men precis som påpekats finns det möjlighet, speciellt när man rekryterar civila kompetenser, att erbjuda annan lön för anställda.
2011-03-27, 14:15
Medlem
En fråga, Måste man åka hem under gmun när man har ledigt? Tänkte om man fick stanna kvar över helgerna Även om det erbjuds flyg hem?
2011-03-27, 14:21
Medlem
Wen.af.Ordninghs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Fältvecka är väl att ta i, det rör sig väl om 2-3 dygn i fält snarare.
Fyra nätter, fem dagar.

Citat:
Ursprungligen postat av gmunoob
En fråga, Måste man åka hem under gmun när man har ledigt? Tänkte om man fick stanna kvar över helgerna Även om det erbjuds flyg hem?
Ja, du får stanna, även när det är betald hemresa. Men du kommer att åka hem.

Angående den andra diskussionen så finns det en hel del idioter intagna. Sållningen på mönstringen är inte särskilt bra.
2011-03-27, 14:39
Medlem
Citat:
Fyra nätter, fem dagar.

Ja, du får stanna, även när det är betald hemresa. Men du kommer att åka hem.

Angående den andra diskussionen så finns det en hel del idioter intagna. Sållningen på mönstringen är inte särskilt bra.

Idioter? Kan du utveckla? Ifall man vill åka hem eller inte beror väl lite på gruppen också, kan jag tänka mig!

Med vänliga hälsningar
Marcus
2011-03-27, 15:12
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Idioter? Kan du utveckla? Ifall man vill åka hem eller inte beror väl lite på gruppen också, kan jag tänka mig!

Med vänliga hälsningar
Marcus

Rekryter kan verka hur vettiga som helst under mönstring/uttagning men det är först när folk utsätts för press dvs sömnbrist och annat krävande som den verkliga personligheten kommer fram, inget märkligt med det.

Får bara hoppas att FM inte är så pass desperata att fylla vakanser att de släpper igenom pappskallarna/gränsfallen från GMU.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in