Citat:
Ursprungligen postat av erico21
Jag har en fråga till; Jag vill helst söka amfibie men den tjänsten finns inte att söka GMU3/4, kan jag då göra GMU på något helt annat reglemente och sedan söka amfibie? eller måste jag ha sökt amfibie från första början?
Jag är inte 100 men vad jag fattat det som: "När du gör din gmu har du en rättighet till en plats inom försvarsmakten, denna platsen gäller dock endast på den plats du gör gmun på. Gör du exempelvis GMUn på K3 men känner att du sen vill söka till P4 efteråt istället så har du ingen garanterad plats där utan får brottas med andra sökande som gjort värnplikten tidigare, andra civila, NBGare osv. Det är alltså bara ditt GMU- regemente som du har en garanterad plats på, vill du ha en annan plats sen får du söka vakansplatser och konkurera med alla andra. Detta har rekryteringmyndigheten extremt dålig koll på, men jag som ska söka vidare nu efter min GMU har fått detta svart på vitt och kan säga att många i min pluton känner sig lurade då de fick höra annat på mönstringen. " - Det här skrev en kompis.
Min yrkesvägledare sa något liknande, dock inte att det skulle vara svårare och det andra så känner mig också lite lurad men skulle tro att detta stämmer då hon antagligen fått den informationen under GMUn. Så detta är vad jag tror, rätta mig om jag har fel. Oavsett så ska jag också söka vidare efter GMUn.