2011-03-14, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Du svarade precis på din egen fråga

FJS hänger lite löst men lär vara ungefär som KJs antagning.

Efter provanställning blir du anställd, du tillhör då förbandet. Du kommer alltså då arbeta på förbandet, fortsätta att utbildas inom din befattning.

De utländska missionerna roterar mellan förbanden, med rotationstid ett år ? ungefär. Om du nu vill åka iväg på mission när ditt förband tar över ansvaret så kommer du att utbildas för det. Ett tips är att kolla www.mil.se och kika igenom lite gamla och nya inlägg på förbanden så får du en bild av vad de ANSTÄLLDA soldaterna gör

Tack så mycket för informationen, ska titta igenom lite.. Även att det inte är dags ännu (vill vara i top-form även under GMU.) så är det roligt att läsa om de olika förbanden som finns etc..

Med vänliga hälsningar
Marcus
2011-03-14, 16:26
Medlem
Whitesnakes avatar
KJ kommer inte att rekrytera några som kommer direkt från GMU. Du måste ha varit anställd soldat i minst 1 år innan. Helst på Amf 1 då dom vill ha amfibiesoldater.
2011-03-14, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
KJ kommer inte att rekrytera några som kommer direkt från GMU. Du måste ha varit anställd soldat i minst 1 år innan. Helst på Amf 1 då dom vill ha amfibiesoldater.

Men de sökte till K3 på GMU1, kommer de utbildas till vanliga jägare under provanställningen (6mån) eller kommer de utbildas till t.ex fallskärmsjägare redan efter GMU, på befattningsutbilningen?
2011-03-14, 16:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Men de sökte till K3 på GMU1, kommer de utbildas till vanliga jägare under provanställningen (6mån) eller kommer de utbildas till t.ex fallskärmsjägare redan efter GMU, på befattningsutbilningen?

Befattningsutbildningen (6 månader) för dem som gör GMU1 på K3 kommer göras med underrättelsebataljonen (K3:s jägare). I slutet, eller efter de 6 månaderna så kommer de förmodligen testas yttligare för att få en plats vid FJS. De som inte får en plats vid FJS får väl harva på i underrättelsebataljonen antar jag.
2011-03-14, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
De som sökte till K3 på GMU1, kommer de utbildas till vanliga jägare under provanställningen (6mån) eller kommer de utbildas till t.ex fallskärmsjägare redan efter GMU, på befattningsutbilningen?
Jag vet inte hur det är på K3 har inte prattat med någon yrkesvägledare där. Men AMF1:s YV sa att KJ inte går att söka efter GMU. Men jag skulle sattsa mina pengar på att det är som "prassel-i-graset" skrev på K3.

Citat:
Ursprungligen postat av prassel-i-graset
Befattningsutbildningen (6 månader) för dem som gör GMU1 på K3 kommer göras med underrättelsebataljonen (K3:s jägare). I slutet, eller efter de 6 månaderna så kommer de förmodligen testas yttligare för att få en plats vid FJS. De som inte får en plats vid FJS får väl harva på i underrättelsebataljonen antar jag.
2011-03-14, 17:18
Medlem
_Shakermakers avatar
Till alla er som är gruppchefs uttagna, räkna inte med att ni blir gruppchefer när ni väl blir anställda. Bara för att det står gruppchef i era papper innebär inte det att ni blir det, det står bara att ni har förutsättningar för att bli det.

Ni får säkert agera "dagelever" under GMU'n dock.
2011-03-14, 17:52
Medlem
Vanlig jägare på K3 och Ajb söks likt vilken tjänst som helst. Du börjar alltså din befattningsutbildning direkt efter din GMU. Vet dock att man som amfibiesoldat kommer testas efter GMU för att säkerställa den fysiska standarden och således lämplighet innan befattningsutbildningen börjar. Vilket jag gissar även kommer ske på K3 och Ajb.

För att bli KJ krävs som sagt att man varit anställd ett vis tidsperiod och det kommer i princip enbart rekryteras Amfibiesoldater till förbandet då deras tidigare utbildning är önskvärd merit. Så för folk som vill bli KJ rekommenderar jag starkt att söka er till Amfbats stridande delar (Amfskytte).
2011-03-14, 18:19
Medlem
Hahah, det är inte lätt alltså . Hela systemet är ganska komplicerat. Fast som jag känner nu så har jag fått en hyfsad bild hur det funkar

Jag är väldigt tacksam för alla svar jag fått!
2011-03-14, 18:54
Medlem
Jag har en fråga till; Jag vill helst söka amfibie men den tjänsten finns inte att söka GMU3/4, kan jag då göra GMU på något helt annat reglemente och sedan söka amfibie? eller måste jag ha sökt amfibie från första början?
2011-03-14, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erico21
Jag har en fråga till; Jag vill helst söka amfibie men den tjänsten finns inte att söka GMU3/4, kan jag då göra GMU på något helt annat reglemente och sedan söka amfibie? eller måste jag ha sökt amfibie från första början?
Det går men chansen är dock väldigt liten.
2011-03-14, 19:29
Medlem
Ripcurlauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av erico21

Jag är inte 100 men vad jag fattat det som: "När du gör din gmu har du en rättighet till en plats inom försvarsmakten, denna platsen gäller dock endast på den plats du gör gmun på. Gör du exempelvis GMUn på K3 men känner att du sen vill söka till P4 efteråt istället så har du ingen garanterad plats där utan får brottas med andra sökande som gjort värnplikten tidigare, andra civila, NBGare osv. Det är alltså bara ditt GMU- regemente som du har en garanterad plats på, vill du ha en annan plats sen får du söka vakansplatser och konkurera med alla andra. Detta har rekryteringmyndigheten extremt dålig koll på, men jag som ska söka vidare nu efter min GMU har fått detta svart på vitt och kan säga att många i min pluton känner sig lurade då de fick höra annat på mönstringen. " - Det här skrev en kompis.

Min yrkesvägledare sa något liknande, dock inte att det skulle vara svårare och det andra så känner mig också lite lurad men skulle tro att detta stämmer då hon antagligen fått den informationen under GMUn. Så detta är vad jag tror, rätta mig om jag har fel. Oavsett så ska jag också söka vidare efter GMUn.
Senast redigerad av Ripcurlaus 2011-03-14 kl. 19:40.
2011-03-14, 19:55
Medlem
Är det bra att välja hemvärns utbildningsplatserna också? Eller är mina chanser lika stora fastän jag bara väljer de "normala" förbanden?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in