2011-01-23, 16:05
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Tanken är ju att man efter GMUn, beroende på vitsord, lämplighet och godkända tester ska få en provanställning vid det förband man har sökt till. Provanställningen är alltså BU = Befattningsutbildning, som sträcker sig över 6 månader.

GMU -> Provanställning/BU -> Anställning
3mån 6mån 4-8år

Ta AJB som exempel. Rekryterna måste först genomföra GMU och sedan söka provanställning/BU. Om de nu söker den på AJB så får de förtur på platserna ifall den sökande har samma resultat som en från Amf1 som söker platsen.

Jag TROR att även de som redan genomfört värnplikt vid exempel AJB konkurrerar även dem om platserna för provanställning eller blir de direkt anställda?

Källor på detta är bland annat PDFen, yrkesvägledare och ett militärt forum ett stenkast iväg :P

Ajaj synd om knät där, har du sökt GMU eller "genomförde" du värnplikten?
2011-01-23, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Om man gör bra ifrån sig och dessutom VILL fortsätta så ser jag inget annat problem än att konkurrens kan hindra än.

Det andra du säger där angående de tidigare värnpliktiga så kan man ju jämföra hur det kommer bli för oss som gör GMU och vill in på specifika platser: Folk som gör GMU vid AJB har förtur framför andra till vidareanställning på samma ställe (med förutsättning att dom presterat bra) eftersom befäl etc. vet vad dom går för.
Så där tror jag att en som gjort GMU lika gärna kan gå före en med fullgjord värnplikt!
Det ligger mycket i det du säger och jag tror jag måste tycka likadant faktiskt. Ger man bara 110% hela vägen och gör som man blir tillsagd och gör det bra så går det om man vill. Det är väl som på andra ställen, gör man bra ifrån sig så får man bra respons. Tackar
2011-01-23, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Tanken är ju att man efter GMUn, beroende på vitsord, lämplighet och godkända tester ska få en provanställning vid det förband man har sökt till. Provanställningen är alltså BU = Befattningsutbildning, som sträcker sig över 6 månader.

GMU -> Provanställning/BU -> Anställning
3mån 6mån 4-8år

Ta AJB som exempel. Rekryterna måste först genomföra GMU och sedan söka provanställning/BU. Om de nu söker den på AJB så får de förtur på platserna ifall den sökande har samma resultat som en från Amf1 som söker platsen.

Jag TROR att även de som redan genomfört värnplikt vid exempel AJB konkurrerar även dem om platserna för provanställning eller blir de direkt anställda?

Källor på detta är bland annat PDFen, yrkesvägledare och ett militärt forum ett stenkast iväg :P

Ajaj synd om knät där, har du sökt GMU eller "genomförde" du värnplikten?
Läkaren sa att det vore för min framtids skull bäst att jag avbröt, då hade vi bara slutövningen kvar vilket är ett helvete att gå igenom. Jag valde att hoppa av och göra om värnplikten istället, men nu försvann värnplikten och GMU infördes. Jag såg inga problem med att göra om värnplikten då jag verkligen trivdes i miljön. Så jag har sökt GMU, ska mönstra nu den 2:e februari =)
2011-01-23, 16:17
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Läkaren på mönstringen går väldigt hårt åt på skador, de kommer fråga varför du avbröt din värnplikt m.m. Bästa du kan göra är att fixa intyg! Kan ju finnas nåt sparat i datorn hos läkarn...

Träffade ett flertal som fick nedsatt tjänstbarhet bara för småsaker. Dålig mage, allergisk mot husdjur och en opererad axel plus laktos = tjänstbarhet E.
Jag visste inte ens att man kunde få E, gradskalan gick ändå ner till J tror jag.

Vart det på AJB du gjorde värnplikt? Dit du vill söka igen ?
2011-01-23, 16:23
Medlem
Citat:
Läkaren på mönstringen går väldigt hårt åt på skador, de kommer fråga varför du avbröt din värnplikt m.m. Bästa du kan göra är att fixa intyg! Kan ju finnas nåt sparat i datorn hos

Exakt, fixa ett intyg ifrån en läkare där det står att skadan inte hindrar dig från fysisk aktivitet eller liknande (om så är fallet dvs.), annars antar dom med säkerhet att skadan kan påverka tjänsten och 'betyget' sänks!
2011-01-23, 16:25
Medlem
Citat:
Läkaren på mönstringen går väldigt hårt åt på skador, de kommer fråga varför du avbröt din värnplikt m.m. Bästa du kan göra är att fixa intyg! Kan ju finnas nåt sparat i datorn hos läkarn...

Träffade ett flertal som fick nedsatt tjänstbarhet bara för småsaker. Dålig mage, allergisk mot husdjur och en opererad axel plus laktos = tjänstbarhet E.
Jag visste inte ens att man kunde få E, gradskalan gick ändå ner till J tror jag.

Vart det på AJB du gjorde värnplikt? Dit du vill söka igen ?
Ajdå, får väl ljuga ihop en historia om att jag inte har några känningar längre. Jag hade något konstigt med mitt EKG också, läkaren kollade det 3 gånger men sa sen att "har du inte ont så ser jag ingen anledningen till att jag ska hindra dig". Ska nog få högre tjänstbarhet än E, tror jag kommer få ett A ändå faktiskt, har kört rehab på knäet. Jag hoppas på att komma in där ja, men jag tar vad som helst faktiskt, bara jag får komma ifrån det civila mörkret hehe. När mönstrar du? Eller du har redan? Vad fick du för resultat etc?
2011-01-23, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Exakt, fixa ett intyg ifrån en läkare där det står att skadan inte hindrar dig från fysisk aktivitet eller liknande (om så är fallet dvs.), annars antar dom med säkerhet att skadan kan påverka tjänsten och 'betyget' sänks!
Ajdå.. Men jag ska mönstra den 2:e februari, känns som att det är för sent ute med att fixa ett intyg. Skulle det gå käpprätt åt helvete med läkaren denna gången så söker jag GMU3 istället med intyg.
2011-01-23, 16:31
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Jag mönstrade både till omgång 1 och omgång 2. Tackade nej till en plats på K3(omgång1) och sökte nu i omgång 2 till AJB.

Mina resultat:

I-testet: 6
Styrka: 8
Cykeltest: 7
Psyk: 8

Jägartest : G
Tjänstbarhet: A

Jag mönstrade den 19e Januari.
170 cm
70kg
24 bmi
2011-01-23, 16:38
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av saftii
Ajdå.. Men jag ska mönstra den 2:e februari, känns som att det är för sent ute med att fixa ett intyg. Skulle det gå käpprätt åt helvete med läkaren denna gången så söker jag GMU3 istället med intyg.

Försök verkligen att fixa fram ett intyg, vet du ifall det står nåt sparat i deras databas att du sluta?
Läkarundersökning är den som gallrar bort mycket folk. De har sina regler de följer stenhårt. Vem vet de kanske inte finns nåt....

I värsta fall så far dit och gör mönstringen, se hur det går. Återkom annars till GMU 3 med intyg och hela fadderullan. Men om dom får nys om knät så sparas det i system till nästa gång. Gäller ha ett bra intyg ! =)

Kan du inte söka provanställning direkt utan att göra GMU ? Du fullgjorde ju nästan din värnplikt.
2011-01-23, 16:47
Medlem
Citat:
Försök verkligen att fixa fram ett intyg, vet du ifall det står nåt sparat i deras databas att du sluta?
Läkarundersökning är den som gallrar bort mycket folk. De har sina regler de följer stenhårt. Vem vet de kanske inte finns nåt....

I värsta fall så far dit och gör mönstringen, se hur det går. Återkom annars till GMU 3 med intyg och hela fadderullan. Men om dom får nys om knät så sparas det i system till nästa gång. Gäller ha ett bra intyg ! =)

Kan du inte söka provanställning direkt utan att göra GMU ? Du fullgjorde ju nästan din värnplikt.
Jag tror det finns i deras databas, jag följde med som åskådare ett tag men det gick inte så bra. Eftersom sjukan på regementet skickade mig vidare till akuten direkt så borde det stå något. Men jag kan nog inte sitta och ljuga om att det inte har hänt på läkarundersökningen. Dom ställer ju frågor om sånt, och ser dom det senare i journalen så är jag ju körd på riktigt. Så får väl säga som det är och att det absolut inte påverkar mig någonting nu.

Nej det går inte enligt mitt förra befäl, i och med att slutövningen hade en stor betydelse, alla helvetes moment genomförs där som annars varit utspridda över hela lumpentiden. Det var en del som faila där, så jag tror inte det är en möjlighet.

Annars får jag gå berserk inne hos läkaren och hota honom med en stor spruta eller något. Haha.

Okej, det gick ju bra för dig! Hoppas jag också kommer in till AJB........... 3 månader går som en semester på ett spa hoppas jag =)
2011-01-23, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftii
Läkaren sa att det vore för min framtids skull bäst att jag avbröt, då hade vi bara slutövningen kvar vilket är ett helvete att gå igenom. Jag valde att hoppa av och göra om värnplikten istället, men nu försvann värnplikten och GMU infördes. Jag såg inga problem med att göra om värnplikten då jag verkligen trivdes i miljön. Så jag har sökt GMU, ska mönstra nu den 2:e februari =)

Ska du dyka upp på GMU:n med en jägarbåge då?
2011-01-23, 16:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Ska du dyka upp på GMU:n med en jägarbåge då?
HAHA, varför skulle jag det?

Edit: Eller du menar att det hade hjälpt mig under mönstringen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in