2011-03-14, 12:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
det kan man inte vara

Va, kan man inte vara det? De ju många som har sökt till det :S
2011-03-14, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaflash
Va, kan man inte vara det? De ju många som har sökt till det :S
nej det går inte att vara gruppbefäl på AJB under befattningsutbildningen om man går vägen GMU-provanstälning. Det går såklart inte att söka gruppbefäl heller så då har någon ljugit för dig.

OBS jag pratar nu om vägen GMU-BU. har du gjort värnplikt så kan man va gruppbefäl under provanställningen.
Senast redigerad av simper02 2011-03-14 kl. 12:47.
2011-03-14, 12:52
Medlem
Citat:
nej det går inte att vara gruppbefäl på AJB under befattningsutbildningen om man går vägen GMU-provanstälning. Det går såklart inte att söka gruppbefäl heller så då har någon ljugit för dig.

Men detta gäller bara på AJB då va? Hade jag haft tid hade jag bläddrat bak 30-40 sidor och lagt fram bra källor till dig, på att folk har sökt till gruppbefäl. Så med andra ord, man är vanlig soldat under hela befattningsutbildningen?
2011-03-14, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sveaflash
Men detta gäller bara på AJB då va? Hade jag haft tid hade jag bläddrat bak 30-40 sidor och lagt fram bra källor till dig, på att folk har sökt till gruppbefäl. Så med andra ord, man är vanlig soldat under hela befattningsutbildningen?

JA! Detta gäller som jag har skrivit på AJB, hur det är upplagt på andra ställen har jag inte brytt mig om så det vet jag inte.
Senast redigerad av simper02 2011-03-14 kl. 13:58.
2011-03-14, 14:10
Medlem
Om jag förstått det rätt så kommer flera förband (KJ, FJS, K3, AJB, FBJS) kräva SANS för att bli anställd där efter GMU, varpå KJ (och FJS?) även kommer att ha kravet att man skall ha varit anställd i minst ett år?
2011-03-14, 14:51
Medlem
Efter GMU ska man få en provanställning för att sedan arbeta 6 månader, därefter kan man få fortsatt(?). Men vad innerbär anställning hos Försvarsmakten, är det utbildningssyfte eller "jobbar" du med något, och isåfall... vad, internationelt eller inrikes?

Med vänliga hälsningar
Marcus
2011-03-14, 15:15
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis
Om jag förstått det rätt så kommer flera förband (KJ, FJS, K3, AJB, FBJS) kräva SANS för att bli anställd där efter GMU, varpå KJ (och FJS?) även kommer att ha kravet att man skall ha varit anställd i minst ett år?

Du svarade precis på din egen fråga

FJS hänger lite löst men lär vara ungefär som KJs antagning.

Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Efter GMU ska man få en provanställning för att sedan arbeta 6 månader, därefter kan man få fortsatt(?). Men vad innerbär anställning hos Försvarsmakten, är det utbildningssyfte eller "jobbar" du med något, och isåfall... vad, internationelt eller inrikes?
Med vänliga hälsningar
Marcus

Efter provanställning blir du anställd, du tillhör då förbandet. Du kommer alltså då arbeta på förbandet, fortsätta att utbildas inom din befattning.

De utländska missionerna roterar mellan förbanden, med rotationstid ett år ? ungefär. Om du nu vill åka iväg på mission när ditt förband tar över ansvaret så kommer du att utbildas för det. Ett tips är att kolla www.mil.se och kika igenom lite gamla och nya inlägg på förbanden så får du en bild av vad de ANSTÄLLDA soldaterna gör
2011-03-14, 15:24
Medlem
keeperss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jim-Luther-Davis

Konstigt att man kan söka dessa befattningarna när man fyller i sin gmu ansökan ifall de ändå inte ger folk ifrån GMU chansen att göra en provanställning.
2011-03-14, 15:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepers
Konstigt att man kan söka dessa befattningarna när man fyller i sin gmu ansökan ifall de ändå inte ger folk ifrån GMU chansen att göra en provanställning.

Man får ju visst chansen? Det gäller bara att klara testerna? Eller hur menar du?

Kj kan du ju inte söka efter GMU eller på antagningsprövningen eftersom du måste ha jobbat i ca 1 år.
Senast redigerad av simper02 2011-03-14 kl. 15:37.
2011-03-14, 15:52
Medlem
keeperss avatar
Citat:
Man får ju visst chansen? Det gäller bara att klara testerna? Eller hur menar du?

Kj kan du ju inte söka efter GMU eller på antagningsprövningen eftersom du måste ha jobbat i ca 1 år.

Som jag förstod hans inlägg så var man först tvungen att vara anställd inom FM ett år innan man fick möjligheten att söka sig dit även att de står att de rekryterar folk till de platserna efter en viss GMU.
2011-03-14, 16:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av keepers
Som jag förstod hans inlägg så var man först tvungen att vara anställd inom FM ett år innan man fick möjligheten att söka sig dit även att de står att de rekryterar folk till de platserna efter en viss GMU.

ja du har missuppfattat något.

KJ går INTE att söka på antagningsprövningen.
vanlig Jägare kan du söka som vilken tjänst som hälst men innan du bli provanställd måst du klara vissa tester.
2011-03-14, 16:12
Medlem
Citat:
ja du har missuppfattat något.

KJ går INTE att söka på antagningsprövningen.
vanlig Jägare kan du söka som vilken tjänst som hälst men innan du bli provanställd måst du klara vissa tester.

De som sökte till K3 på GMU1, kommer de utbildas till vanliga jägare under provanställningen (6mån) eller kommer de utbildas till t.ex fallskärmsjägare redan efter GMU, på befattningsutbilningen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in