2011-04-13, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Dem har ju bara ett test att titta på. Och efter att ha sätt er debatt och länken så borde du ha svarat att du använt droger de 2 närmsta åren? Du kanske till och med har begått något brott (Det är vanligt bland folk som använder droger eller ha testat droger) och då är du körd spelar ingen roll hur bra du svarat på dem andra frågorna.

Och det du fick är ett brev om att du har blivit nekad dessa brev skickas alltid ut först.

Så det är bara att bita i det sura äpplet och gå vidare.

Jo jag svarade ja på det, och nej jag har inte begått något brott och det skulle aldrig falla in mig. Men det som förvånade mig var att det stod att s"ista anmälningsdatum var den 10 April, sök igen", och när jag försökte söka samma dag och dagarna efter stod det att min ansökan är under behandling och att det inte gick att söka igen pga av det. Därför tycker jag det bara lät jäkligt mysko. För innan jag flyttade till aussie förra året sökte jag också, men då när jag skulle fylla i webbtestet så ångrade jag mig för jag planerade att stanna där borta längre en att jag kunde delta i någon gmu, så då sket jag i att fylla i webbtestet.
Och då fick jag hem ett vitt brev ett bra tag efteråt där det stod att jag inte kommit med, och då stod namn adress och allting med. Inget jäkla oranget brev då alltså.
2011-04-13, 14:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Whitesnake
Beror helt på. Nu för tiden skickar man ner hela förband. Så till exempel nu nästa mission så åker LG ner, och 2013 kommer Amf 1 åka ner. Så det beror helt på vilket regemente man arbetar på. Sen är det vissa regementen som inte kommer åka ner till Affe av vissa skäl.

förlåt att jag är en inkompetent idiot som frågar detta men kan man söka sig till dom förbanden som åker ner te Afghanistan efter man gjort klart GMU?
2011-04-13, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chanaral
Hallå allihopa! jag har ett par frågor som jag gärna skulle vilja att de blev besvarade!

Okej, here we go :
Jag fick hem ett brev på posten för några dagar sen som var oranget, och där stod det att jag inte antagits till mönstringen (!?!?!) och att jag är välkommen att söka igen!
Det stod varken mitt namn eller adress på själva brevet (alltså det orange brevet som fanns i när man öppnade brevet) eller något kontaktsnummer, utan såg mer eller mindre ut som ett reklamutskick av försvarsmakten.
Är det någon överhuvudtaget som kan förklara vad fan jag fått hem? eller är det helt enkelt så tragiskt att jag blivit utsållad? Skulle vilja lägga till att jag är 191 cm lång och väger runt 85-86 kilo, är ruskigt vältränad gällande muskelstyrkan och massan samt konditionsmässigt. Sen har jag inga sjukdomar alls och dricker aldrig alkohol heller. ända som skulle falla emot är att jag har lite taskig syn, but that's it. Linser och glasögon löser ju det problemet!
Anser också mig själv besitta vettig moral och etik, så försvarsmaktens värdegrunder är inga problem att hålla med om.
I en utopisk soldatvärld låter det ju som om jag vore den perfekta soldaten! Om jag inte minns fel heller så ska dom ju skicka ut kallelserna till mönstringen i slutet av denna månad och början av maj, så det låter ytterst skumt.

Någon vänlig kunnig själ som kan hjälpa att besvara dessa frågor?

Du verkar onekligen tränad och typiskt soldat material fyskiskt. Det är absolut svårt att säga vad som du behöver öva på, det bästa är väl att reflektera över de svar du gjorde på testet och tänka över dom(?). Det är väl bara söka till nästa omgång gissar jag på, kanske har du "utvecklats" på de punkter som du kanske vart nekad på nu. Sedan kan du haft otur angående med synen, om en person utan glasögon söker går han säkert före dig.

Inlägget vart väl lite allmänt, men hoppas att något vettigt kom ut ialf..

Citat:
Ursprungligen postat av Aphyro
förlåt att jag är en inkompetent idiot som frågar detta men kan man söka sig till dom förbanden som åker ner te Afghanistan efter man gjort klart GMU?

GMU är grunden som du kanske vet, sedan söker du till ett Förband. Om detta förband ska ha internationella insatser kommer du förmodligen med, du kan söka enskilda tjänster som inte blivit fylda, oftast kräver dom både erfarenhet och utbildning som t.ex Skyttesoldat, Fordonsförare etc. Och denna utbildning får du inte under GMU (om jag inte missupfattat) utan denna gör du efter på AMF1-Prickskytte etc eller Arméns jägarbataljon med inriktning skytte!

/Adrastus
Senast redigerad av Adrastus 2011-04-13 kl. 14:23.
2011-04-13, 14:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Adrastus
Du verkar onekligen tränad och typiskt soldat material fyskiskt. Det är absolut svårt att säga vad som du behöver öva på, det bästa är väl att reflektera över de svar du gjorde på testet och tänka över dom(?). Det är väl bara söka till nästa omgång gissar jag på, kanske har du "utvecklats" på de punkter som du kanske vart nekad på nu. Sedan kan du haft otur angående med synen, om en person utan glasögon söker går han säkert före dig.

Inlägget vart väl lite allmänt, men hoppas att något vettigt kom ut ialf..

GMU är grunden som du kanske vet, sedan söker du till ett Förband. Om detta förband ska ha internationella insatser kommer du förmodligen med, du kan söka enskilda tjänster som inte blivit fylda, oftast kräver dom både erfarenhet och utbildning som t.ex Skyttesoldat, Fordonsförare etc. Och denna utbildning får du inte under GMU (om jag inte missupfattat) utan denna gör du efter på AMF1-Prickskytte etc eller Arméns jägarbataljon med inriktning skytte!

/Adrastus

Tackar då är mina funderingar besvarade
2011-04-13, 15:04
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Jo jag svarade ja på det, och nej jag har inte begått något brott och det skulle aldrig falla in mig. Men det som förvånade mig var att det stod att s"ista anmälningsdatum var den 10 April, sök igen", och när jag försökte söka samma dag och dagarna efter stod det att min ansökan är under behandling och att det inte gick att söka igen pga av det. Därför tycker jag det bara lät jäkligt mysko. För innan jag flyttade till aussie förra året sökte jag också, men då när jag skulle fylla i webbtestet så ångrade jag mig för jag planerade att stanna där borta längre en att jag kunde delta i någon gmu, så då sket jag i att fylla i webbtestet.
Och då fick jag hem ett vitt brev ett bra tag efteråt där det stod att jag inte kommit med, och då stod namn adress och allting med. Inget jäkla oranget brev då alltså.

Så du menar att använda illegala droger inte är ett brott?

Citat:
Ursprungligen postat av Aphyro

Säg att du gör GMU på Livgardet och sen efter GMUn vill söka dig till Amf 1 så går det. Däremot så har dom som gjort GMU på Amf 1 företräde till dom tjänsterna som är sökbara efter GMU omgång 2. Men du kommer inte kunna söka till missionerna som man kunde förut (dvs utlandstjänst) utan nu är det hela förband som åker ner med anställda soldater. Man kommer eventuellt om det finns vakanser fylla upp dessa med annat löst folk
2011-04-13, 15:11
Medlem
Citat:

Ifall du befinner du utomlands och är i en delstat där det är lagligt, är det fortfarande ett brott?

Dom flesta har väl någon gång brytit mot lagen, medvetna om det eller ej. Jag tror knappast du är någon helgon själv whitesnake.
I detta fall antar jag att simper02 syftade på att folk som nyttjar droger har en tendens att begå grövre brott en att röka på någon enstaka gång.
2011-04-13, 15:23
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ifall du befinner du utomlands och är i en delstat där det är lagligt, är det fortfarande ett brott?

Dom flesta har väl någon gång brytit mot lagen, medvetna om det eller ej. Jag tror knappast du är någon helgon själv whitesnake.
I detta fall antar jag att simper02 syftade på att folk som nyttjar droger har en tendens att begå grövre brott en att röka på någon enstaka gång.

Står det i brevet du fått varför du blev nekad? Maila dit nu och fråga
2011-04-13, 15:28
Medlem
Citat:
Står det i brevet du fått varför du blev nekad? Maila dit nu och fråga

Det är ju de det inte gör, ser ut som ett reklamutskick! jag har mejlat nu för ungefär 1 timme sedan, håller tummarna!
2011-04-13, 15:33
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Det är ju de det inte gör, ser ut som ett reklamutskick! jag har mejlat nu för ungefär 1 timme sedan, håller tummarna!

Ta en bild vet ja och släng upp här!
2011-04-13, 15:33
Medlem
Citat:

Säg att du gör GMU på Livgardet och sen efter GMUn vill söka dig till Amf 1 så går det. Däremot så har dom som gjort GMU på Amf 1 företräde till dom tjänsterna som är sökbara efter GMU omgång 2. Men du kommer inte kunna söka till missionerna som man kunde förut (dvs utlandstjänst) utan nu är det hela förband som åker ner med anställda soldater. Man kommer eventuellt om det finns vakanser fylla upp dessa med annat löst folk

Så du kan inte söka utlandtjänst som enskild soldat? Kanske jag som blandar ihop det. För om vi tittar igenom "sök jobb" och väljer utlandstjänst kan du söka flera tjänster i utlandet som t.ex Skyttesoldat, Fordons tekniker etc. Vad jag fattat det som är det platser som blivit över och måste fyllas (förbandet har inte kunnat fylla dom). Men detta kräver att du har lång erfarenhet inom försvaret och oftast en tid inom tjänst på den internationella planen!

/Adrastus
2011-04-13, 15:51
Medlem
Citat:

jo det var väll typ det jag syftade på, men faktum är att chansen för fortsatta brottslighetbeteende ökar kraftigt (Enligt statistiken) även om man ”bara” har testat.
Så det var därför du försviner på en gång vid första gallringen, speciellt nu när det är så många sökande till gmu 3 och 4.
på mönstringen får man ju svara på frågan ”har du tagit droger” typ 10 gånger (överdriver lite) så detta är något dem är mycket noga med.
Senast redigerad av simper02 2011-04-13 kl. 15:57.
2011-04-13, 16:54
Medlem
_Shakermakers avatar
Citat:
Nej jag har inte problem med droger så det faller bort.

Enligt försvarsmaktens har du det;

Citat:
Ursprungligen postat av Försvarsmaktens Värdegrund
Vi värnar om vår fysiska och mentala hälsa och därmed säkerheten i våra uppdrag. Vi tar aktivt
avstånd från alla olagliga droger
och är måttfulla och ansvarstagande när vi använder alkohol, nikotin
eller andra lagliga droger.

Citat:
Anser också mig själv besitta vettig moral och etik, så försvarsmaktens värdegrunder är inga problem att hålla med om.

Men du har inga problem att hålla med om försvarsmaktens värdegrunder?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in