2011-01-23, 02:18
Medlem
Foggans avatar
haha jag ska sova på saken sen kanske jag går med borde ju vara några där som är från flashback...någon som heter emil hade gått med han var från flashback
2011-01-23, 03:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hudarns_polare
Kan man göra om psykologen om man vill? Fan vad skönt, får jag behålla min 8:a på inskrivningen iaf

Nej måste gå ett år, var väldigt hårt på det hörde jag av en annan som failat totalt på psyken :/.
Ja 8an ska du fan vara stolt över över hehe, fick en 6 och fattade nada men det räcker ju typ.
2011-01-23, 03:22
Medlem
Hur många av dom som söker kommer faktiskt få genomföra GMU:n? Och hur många av dom som genomför GMU:n med bra vitsord/resultat får faktiskt anställning efter GMU:n?
2011-01-23, 03:26
Medlem
Jag är lite nojjig över att inte fixa fysen under GMUn. Är stark, men har dålig kondition och syreupptagningsförmåga. Uthålligheten är som sagt viktigast.....
Är det genomförbart om man ger järnet, eller väntar de sig att man är i toppform vid inryck?
2011-01-23, 03:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kazcynski
Jag är lite nojjig över att inte fixa fysen under GMUn. Är stark, men har dålig kondition och syreupptagningsförmåga. Uthålligheten är som sagt viktigast.....
Är det genomförbart om man ger järnet, eller väntar de sig att man är i toppform vid inryck?

Behöver väl inte vara Hulken precis men det hjälper.. Tanken är ju att du ska ha tränat inför inryck. Vet folk som tagit sig igenom lumpen med ren vilja men det är inte alltid det funkar..
2011-01-23, 11:35
Medlem
Taklamakans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kazcynski

Var ska du rycka in? Även om GMU är menat att vara likadan överallt så är det knappast rimligt att ställa samma fysiska krav på sjömännen som gör GMU i Karlskrona som på jägare och skyttesoldater på K3 eller någon annanstans. Fast ja, det är ju dumt att låta sig förvånas när det gäller försvasmakten.
2011-01-23, 11:49
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Tanken med GMU är att bygga upp soldaterna fysiskt och psykiskt ! Förbanden som kommer hålla i GMU kullarna kommer vara mån om att ha kvar sina rekryter och att de sedan skall bli soldater.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-01%2019%20100.67883%20Bilaga%201%20Kursbeskrivning %20f%c3%b6r%20GMU.pdf

Där finns hela upplägget för GMUn.

Frågade yrkesvägledaren hur den fysiska träningen/krav kommer skilja mot icke jägarförband.
Inte mycket egentligen. Kommer succesivt att få vänja kroppen till att bära utrustningen, exempel: Marschering till skyttebana m.m med packningen.

Ifråga om testerna till att få provanställning hos AJB så skulle det inte vara några knäckande tester ala baskerprov, det är inte syftet med testerna att knäcka rekryterna. De knäcker allihop på 24 timmar ifall de vill, det är i detta fallet inte syftet. Någon som har nya siffror på antalet sökande till AJB ?

Jag är preliminärt antagen till I19/Jbat, den 20/1. Då var det 75 platser och 12 sökande (med mig)
Jag tackade nej till en plats på K3, mönstrade om och fick som jag ville.

Slapp psyk intervju, jägartest, I-testet förutom pyskfrågorna och halva läkar intervjun.

OBS: Detta är vad yrkesvägledaren sa till mig. Saker kan ändras. Men utifrån vad jag kan första av kursplanen för GMU så skall övningar och fysisk träning vara i den form att rekryten ej blir skadad och sjuk, vilket får följderna att man ej kanske kan närvara vid all utbildning.

Sen vet man ju aldrig vad befälen hittar på
2011-01-23, 12:02
Medlem
Att hänga upp sig på sina preliminära befattningar är lite som att säga Jag har preliminär befattning som Kirurg på Karolinska Sjukhuset" dagen innan man börjar gymnasiet. Det är en hel del som måste hända innan man hamnar där.
Det man får är en förtursbiljett vid händelsen av att två kandidater är lämpliga för en utbildningsplats men endast en har gjort sin gmu på gällande förband.
Vore ju onekligen att skjuta sig själv i foten att ta in någon med sämre resultat för att dom har "lovat" någon på pliktverket någonting flera månader innan det faktiskt är aktuellt.
2011-01-23, 12:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftii
Hur många av dom som söker kommer faktiskt få genomföra GMU:n? Och hur många av dom som genomför GMU:n med bra vitsord/resultat får faktiskt anställning efter GMU:n?
Och hur hade du tänkt att någon skulle kunna svara på det? Rena gissningsleken...
2011-01-23, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Och hur hade du tänkt att någon skulle kunna svara på det? Rena gissningsleken...
Tänkte mer om någon hade varit och pratat med yrkesväglederan för GMU1 kunde svara på det. För det stod i tidningen för ett tag sedan att försvarsmakten hade failat totalt och det var inte så många intresserade som det fanns platser för.
2011-01-23, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Tanken med GMU är att bygga upp soldaterna fysiskt och psykiskt ! Förbanden som kommer hålla i GMU kullarna kommer vara mån om att ha kvar sina rekryter och att de sedan skall bli soldater.

http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-01%2019%20100.67883%20Bilaga%201%20Kursbeskrivning %20f%c3%b6r%20GMU.pdf

Där finns hela upplägget för GMUn.

Frågade yrkesvägledaren hur den fysiska träningen/krav kommer skilja mot icke jägarförband.
Inte mycket egentligen. Kommer succesivt att få vänja kroppen till att bära utrustningen, exempel: Marschering till skyttebana m.m med packningen.

Ifråga om testerna till att få provanställning hos AJB så skulle det inte vara några knäckande tester ala baskerprov, det är inte syftet med testerna att knäcka rekryterna. De knäcker allihop på 24 timmar ifall de vill, det är i detta fallet inte syftet. Någon som har nya siffror på antalet sökande till AJB ?

Jag är preliminärt antagen till I19/Jbat, den 20/1. Då var det 75 platser och 12 sökande (med mig)
Jag tackade nej till en plats på K3, mönstrade om och fick som jag ville.

Slapp psyk intervju, jägartest, I-testet förutom pyskfrågorna och halva läkar intervjun.

OBS: Detta är vad yrkesvägledaren sa till mig. Saker kan ändras. Men utifrån vad jag kan första av kursplanen för GMU så skall övningar och fysisk träning vara i den form att rekryten ej blir skadad och sjuk, vilket får följderna att man ej kanske kan närvara vid all utbildning.

Sen vet man ju aldrig vad befälen hittar på
Jag har läst upplägget innan men jag förstår inte riktigt hur det fungerar efter GMUn. Du sa att efter GMUn så kommer dom vilja ha kvar en som provanställd soldat, inte sant? Var har du källa på det? Jag har inga problem med att genomföra jägarutbildning med bra betyg eller liknande (har gjort 80% av den, sen gick knäskålen av). Ursäkta att jag skröt. Men iaf, om man sköter sig bra och får bra betyg så får man antagligen provanställning efteråt?

Tänkte mer att eftersom dom som genomfört hela värnplikten tidigare kan ju söka direkt, och då tar dom alla platser från oss på GMUn ju?

Mvh
2011-01-23, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saftii
Jag har läst upplägget innan men jag förstår inte riktigt hur det fungerar efter GMUn. Du sa att efter GMUn så kommer dom vilja ha kvar en som provanställd soldat, inte sant? Var har du källa på det? Jag har inga problem med att genomföra jägarutbildning med bra betyg eller liknande (har gjort 80% av den, sen gick knäskålen av). Ursäkta att jag skröt. Men iaf, om man sköter sig bra och får bra betyg så får man antagligen provanställning efteråt?

Tänkte mer att eftersom dom som genomfört hela värnplikten tidigare kan ju söka direkt, och då tar dom alla platser från oss på GMUn ju?

Mvh

Om man gör bra ifrån sig och dessutom VILL fortsätta så ser jag inget annat problem än att konkurrens kan hindra än.

Det andra du säger där angående de tidigare värnpliktiga så kan man ju jämföra hur det kommer bli för oss som gör GMU och vill in på specifika platser: Folk som gör GMU vid AJB har förtur framför andra till vidareanställning på samma ställe (med förutsättning att dom presterat bra) eftersom befäl etc. vet vad dom går för.
Så där tror jag att en som gjort GMU lika gärna kan gå före en med fullgjord värnplikt!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in