Tanken med GMU är att bygga upp soldaterna fysiskt och psykiskt ! Förbanden som kommer hålla i GMU kullarna kommer vara mån om att ha kvar sina rekryter och att de sedan skall bli soldater.
http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/HKV%202010-12-01%2019%20100.67883%20Bilaga%201%20Kursbeskrivning %20f%c3%b6r%20GMU.pdf
Där finns hela upplägget för GMUn.
Frågade yrkesvägledaren hur den fysiska träningen/krav kommer skilja mot icke jägarförband.
Inte mycket egentligen. Kommer succesivt att få vänja kroppen till att bära utrustningen, exempel: Marschering till skyttebana m.m med packningen.
Ifråga om testerna till att få provanställning hos AJB så skulle det inte vara några knäckande tester ala baskerprov, det är inte syftet med testerna att knäcka rekryterna. De knäcker allihop på 24 timmar ifall de vill, det är i detta fallet inte syftet. Någon som har nya siffror på antalet sökande till AJB ?
Jag är preliminärt antagen till I19/Jbat, den 20/1. Då var det 75 platser och 12 sökande (med mig)
Jag tackade nej till en plats på K3, mönstrade om och fick som jag ville.
Slapp psyk intervju, jägartest, I-testet förutom pyskfrågorna och halva läkar intervjun.
OBS: Detta är vad yrkesvägledaren sa till mig. Saker kan ändras. Men utifrån vad jag kan första av kursplanen för GMU så skall övningar och fysisk träning vara i den form att rekryten ej blir skadad och sjuk, vilket får följderna att man ej kanske kan närvara vid all utbildning.
Sen vet man ju aldrig vad befälen hittar på