2012-07-30, 13:38
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
Är det att rekomendera att man tar med sin dator? Gött att kunna se film och surfa dyl.

Får du tid över så är det alltid najs. Men räkna inte med att du kommer ha särsklit mycket tid till detta. Men sen kan det alltid vara bra om man behöver göra bankärenden etc. Du kommer att få ett skåp enbart för dina civila saker, och en dator tar inte allt för mycket plats.

Citat:
okejokej, när man gymmar, hur går det till då? Kör man marklyft och bänkpress med egenvikt eller är det typ av rundpass, där man ska köra intensivt i några sekunder för att sedan byta till nästa övning -.-

När du gymmar? Då gör du väl som du själv brukar.. Vet itne hur GMU är riktigt, men under lumpen så fick man tid till att fysa själv, exempel en fredag när det inte var så mycket att göra. Då lägger du upp din träning själv.

Sen kommer det att vara en del gemensam fys. Då blir det mer att ta en löprunda, och lite annan fysisk fostran. Typ armhävningar situps etc.
2012-07-30, 20:14
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Du får allt du behöver! Men som man lärde sig under lumpen så är det alltid bra att ha en bättre kniv än vad du får ut. En multitång är nästan ett måste att skaffa. Skaffa en bra modell, typ Gerber. Skavsårsplåster är bra att ha extra, en bra ficklampa.

Sen ska du om du inte kan nu lära dig att läsa karta och orientera, stor fördel att kunna det bra!

Men generelt sett så behöver du inte ha med något, du får som sagt allt du behöver.

Nu får man ut Gerber, skavsårsplåster, samt morakniv modell bättre än den gamla. Iaf i boden
2012-07-30, 20:21
Medlem
oRuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REALIN
Nej du har fel. Efter GMU (oavsett vilken) så kan man söka sig vidare inom alla spår. Man kan dock göra GMU med planerad off utbildning efteråt vilket betyder har du sökt en sån utbildning och kommer in och klarar GMU så är du garanterad en plats i off utb.

Gör man GMU-Hv måste man alltså själv söka sig till offutb och konkurrera mot gamla värnpliktiga, anställda soldater mm.

Ok då är det ändrat, för jag vet när GMU var nytt så var det soldater och officerare som klagade på att man endast kunde söka officer om man gjort GMU mot just officer då
2012-07-30, 20:39
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oRuse
Nu får man ut Gerber, skavsårsplåster, samt morakniv modell bättre än den gamla. Iaf i boden

Gerber multitång?
2012-07-30, 21:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
Får du tid över så är det alltid najs. Men räkna inte med att du kommer ha särsklit mycket tid till detta. Men sen kan det alltid vara bra om man behöver göra bankärenden etc. Du kommer att få ett skåp enbart för dina civila saker, och en dator tar inte allt för mycket plats.

När du gymmar? Då gör du väl som du själv brukar.. Vet itne hur GMU är riktigt, men under lumpen så fick man tid till att fysa själv, exempel en fredag när det inte var så mycket att göra. Då lägger du upp din träning själv.

Sen kommer det att vara en del gemensam fys. Då blir det mer att ta en löprunda, och lite annan fysisk fostran. Typ armhävningar situps etc.
okej låter gött, så då kan man gymma som man brukar göra, alltså köra många reps Hur många gånger kommer man få egen tid till gymmet så att säga?

Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Inte de första tre veckorna. Då kommer den bara att få ligga och skräpa i skåpet då du är i tjänst långt in på nätterna. I alla fall enligt min erfarenhet ifrån värnplikten. Jag vet inte hur GMU funkar men det bör ju vara likadant.
Därefter får du nog mer tid över på kvällarna men det är i nio fall utav tio roligare att sätta sig på soldathemmet och glo på film med plutonskamraterna istället för att ligga på sängen och titta själv.

Okej, vet ju inte hur de går till. Men det låter trevligt med lite gruppfilm! Alltid kul att skratta tsm
2012-07-30, 21:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wohoftw
I matsalen så var maten snäppet över skolmat. Det är ju storköksmat liksom, men riktigt god sådan i matsalen! I fält när vi fick isolerat käk så var det typ alltid gulasch med potatis, skulle säga ett eller två snäpp under skolmat. Frystorkat, ja det smakar ju inte alltid så bra om man säger så. Vi fick dock ut dom nya 24h mealsen under Aldrig Ge Upp, om dom var riktigt nice faktiskt!

jaja, de duger säkert, man har ju egna pengar också så antar att en pizza går att beställa?
2012-07-30, 23:23
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Hur många gånger kommer man få egen tid till gymmet så att säga?

Under GMU vet jag inte alls, då jag gjorde vpl. Men det är väl fortfarande så att man ska ha minst tre timmar fys i veckan, sen hur mycket av detta som blir egen träning vet jag inte. Kanske en timme

Citat:
jaja, de duger säkert, man har ju egna pengar också så antar att en pizza går att beställa?

Ytters sällan du kommer ha tid till det. Det skulle kunna vara om du är ledig en kväll. Men i skogen ska du räkna med att du inte kommer ha en chans till det! Då är det bara trycka den frystorkade maten, vilken jag personligen tycker smakar kalas! Akta dig för Royal Thai bara! Då spyr du upp mer än vad du får i dig, smakar skit!
2012-07-31, 02:49
Medlem
Hej,

Jag har sökt runt lite och även hittat information i denna tråd om synfel men eftersom det pratas annorlunda överallt så vill jag ställa frågan här. Jag har synfel och använder därmed linser. Jag är dock rädd att detta ska slopa mina chans att bli jägare alternativt skyttesoldat. Jag läste även på GMUs facebook sida att en person med synfel ej kunde söka stridande tjänst (en person hade gjort ett inlägg.).

Hur är det egentligen med synfel i försvarsmakten? Jag ser perfekt med linser men innebär det att jag ändå inte kan bli jägare / skyttesoldat bara för att jag använder linser?

Hoppas verkligen inte det då jag längtat efter detta i cirka 2 år nu. Ska inte mönstra förens nästa år, men vill gärna veta nu.

Mvh
2012-07-31, 03:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Woltaire
Hej,

Jag har sökt runt lite och även hittat information i denna tråd om synfel men eftersom det pratas annorlunda överallt så vill jag ställa frågan här. Jag har synfel och använder därmed linser. Jag är dock rädd att detta ska slopa mina chans att bli jägare alternativt skyttesoldat. Jag läste även på GMUs facebook sida att en person med synfel ej kunde söka stridande tjänst (en person hade gjort ett inlägg.).

Hur är det egentligen med synfel i försvarsmakten? Jag ser perfekt med linser men innebär det att jag ändå inte kan bli jägare / skyttesoldat bara för att jag använder linser?

Hoppas verkligen inte det då jag längtat efter detta i cirka 2 år nu. Ska inte mönstra förens nästa år, men vill gärna veta nu.

Mvh

Det är nog inga problem att få en "stridande" tjänst med linser finns massa folk som är anställda med synfel bara du är ok i övrigt( och att du inte är helt jävla blind).

Skytteslusk är det inte så höga krav på direkt vore annat om du har synfel och vill bli pilot.

Många i tråden oroar sig skitmycket för mönstringsresultaten det är bara ge järnet och få hyffade siffror så är du välkommen lite överallt
dom på förbanden vet att mönstringssiffror inte säger så mycket i slutändan vet folk som hadde skitbra siffror på mönstringen men är/var kassa soldater och folk som hade skitdåligt som är hur bra som hällst
Bättre att ha social kompetens och allmän hyffs när du kommer ner till "snubben som erbjuder platser"
2012-07-31, 03:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av chillhunter
Det är nog inga problem att få en "stridande" tjänst med linser finns massa folk som är anställda med synfel bara du är ok i övrigt( och att du inte är helt jävla blind).

Skytteslusk är det inte så höga krav på direkt vore annat om du har synfel och vill bli pilot.

Många i tråden oroar sig skitmycket för mönstringsresultaten det är bara ge järnet och få hyffade siffror så är du välkommen lite överallt
dom på förbanden vet att mönstringssiffror inte säger så mycket i slutändan vet folk som hadde skitbra siffror på mönstringen men är/var kassa soldater och folk som hade skitdåligt som är hur bra som hällst
Bättre att ha social kompetens och allmän hyffs när du kommer ner till "snubben som erbjuder platser"

Tack för det snabba svaret. Det låter bra och jag behöver inte oroa mig så mycket som jag gjort i dagarna. Försvarsmakten är något jag vill jobba med inom framtiden och något jag tror skulle passa mig enormt. Mönstringsresultaten ser jag lite lätt på faktiskt. Jag har iofs cirka 10 månader innan jag lär mönstra (ungefär när jag tar studenten eller när chansen ges så att säga.) och all tid i världen till att träna och förbereda mig fysiskt och psykiskt.

Ser verkligen fram emot den dagen då jag får visa vad jag går för och slutligen får veta vilka platser det är som jag kan nå.

EDIT: Vill dock säga att jag ser väldigt dåligt utan linser. Med linser är det inga problem. Hur ser försvarsmakten på detta ?
Senast redigerad av Woltaire 2012-07-31 kl. 03:34.
2012-07-31, 03:43
Medlem
Citat:
Tack för det snabba svaret. Det låter bra och jag behöver inte oroa mig så mycket som
EDIT: Vill dock säga att jag ser väldigt dåligt utan linser. Med linser är det inga problem. Hur ser försvarsmakten på detta ?

Jag är endå uppe och har inget att göra så det är ingen fara!

Jag skall inte säga för mycket nu men tror inte att det är så stor fara faktiskt mönstringen numera är inte lika "svår" som den var sista åren med värnplikt då var det minsta lilla fel och hem direkt typ
har mönstrat för både lumpen (dock la dom ner allt så hela min kull fick mönstra men inget mer) och GMU så vet lite om skillnaderna.

Sen så helt ärligt kommer du inte in i en typiskt "stridande" tjänst så var inte ledsen för det det finns massa andra tjänster som inte är typiskt stridande ( förare tross mekaniker etc) som får skjuta massor endå plus att du tjänar mera lär dig massa saker som man har nytta av i det civila sen när du gjort din tid i FM. Skyttesoldat är kanske kul ibörjan men efter något år blir det nog tjatigt.

Så för att sammanfatta gå in och mönstra och försök få någon stridande tjänst om det inte finns så kör på något annat går alltid att byta senare efter GMU.

ps, fixa brillor om tills GMU alla mina kollegor kör brillor i fält tydligen mycket lättare och så.
Senast redigerad av chillhunter 2012-07-31 kl. 03:47.
2012-07-31, 09:01
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Hej,

Mvh

Vad jag vet så är det hårda synkrav för en jägarutbildning. Där accepterar de inte linser eller glasögon. Skyttesoldat vet jag inte så ska inte yttra mig. Kan iaf säga att jag hade en stridande befattning i lumpen men hade flertalet som i praktiken var blinda utan glasögon..

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in