Citat:
Ursprungligen postat av Bossebus92
Hej! jag har många frågor som jag tänkte fråga, troligtvis så står det redan någonstans under alla 870 sidor men hittar de inte.
Jag ska börja min GMU utbildning 20 augusti på P4 i Skövde och undrar hur sena dagarna blir och hur tidiga morgonar blir, hur många dagar i veckan man är där och hur det fungerar med boendet.
Hur ser "ge aldrig upp veckan ut" är det bra att veta vad man kan äta ute i skogen så att man kan få i sig lite extra energi eller kommer man ha tid att tänka på sådant?
Mitt mål är att bli anställd efter GMU som fordonsmekaniker. Kommer jag att kunna börja som det direkt efter eller kommer jag få bli vad någon annan tycker passar eller kanske inte ens bli erbjuden något jobb alls? Hur fungerar det?
Andra tips och erfarenheter vill jag väldigt gärna också höra
tack i förhand
Ps: Ursäkta för eventuella stavnings fel
Hej! Ska försöka besvara dina frågor utifrån min GMU, men det behöver inte betyda att det går till likadant för dig.
Du bor på ett logement precis som under värnplikten, du har tillgång till dusch och våtutrymme samt diverse vårdlokaler. Din säng och ditt skåp finns inne på logementet som du delar med ca 10 pers. Vi hade alltid revelj 06.00, inte ett enda undantag förutom i fält. Hur sena dagarna blir beror helt på hur man skött sig och vad som ska göras under dagarna. Men första halvan av GMU slutade vi nog aldrig innan 21.00. Sista veckorna så var det lite slappare, då blev vi kanske släppta 17.00-18.00 nån gång.
Angående Aldrig Ge Upp så finns det bra videos på Försvarsmaktens youtubesida. Du kommer generellt ha tid att tänka på att du är hungrig ja, kommer du hinna göra något åt det? Generellt nej, vi hade inte mycket tid att lalla runt i skogen för oss själva. Dessutom är det ju en krigssituation så springa runt och plocka blåbär är ju ingen hit när man ska försöka hålla sig undan onödig fientlig kontakt. Vill du veta mer exakt hur min Aldrig Ge Upp såg ut så får du skicka ett PM.
Jag vet att dom som skulle bli tekniker i min GMU inte alla fick fortsätta som just det. Det beror väl dels på hur man skött sig under GMU:n samt att man bör ha någon typ av behörighet. Annars blir det jobbigt för dom att ta dig heeelt från scratch. Men generellt så är det så att vill du fortsätta jobba inom försvaret så får du det till det du är uttagen till, om du inte klantat till det på vägen.
Är det något mer du undrar så fråga gärna så får vi se om jag kan svara på hur vi gjorde. Glöm inte att kämpa på hårt nu och aldrig ge upp! Det kommer bli ditt livs tre bästa månader