2011-02-18, 22:25
Medlem
Någon rekryt som är hemma över helgen och har lust att rapportera om hur veckan såg ut?
2011-02-19, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av saltgurkaan
Någon rekryt som är hemma över helgen och har lust att rapportera om hur veckan såg ut?
Fys och teorilektioner på måndagar, som vanligt. Tisdagar och onsdagar spenderas på skjutbanan med diverse examinationer; tre skott på fem sekunder inom fyra cm, och sådant. Under torsdagen övade vi sammanstöt (duell) i bebyggelse och fick skjuta löst för första gången. Det var sjukt roligt. Fredagen består av plutonens timme och fys, typ. Det är en kort sammanfattning av hur en vanlig vecka ser ut för mig, i alla fall. Nästa vecka väntar två-tre dygn i fält, dock.
2011-02-19, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Fys och teorilektioner på måndagar, som vanligt. Tisdagar och onsdagar spenderas på skjutbanan med diverse examinationer; tre skott på fem sekunder inom fyra cm, och sådant. Under torsdagen övade vi sammanstöt (duell) i bebyggelse och fick skjuta löst för första gången. Det var sjukt roligt. Fredagen består av plutonens timme och fys, typ. Det är en kort sammanfattning av hur en vanlig vecka ser ut för mig, i alla fall. Nästa vecka väntar två-tre dygn i fält, dock.

hur ser fysen ut är det mest löpning eller styrka?
2011-02-19, 15:41
Medlem
ViGillarHinkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix

Använder ni AK5 C? Hur pass nya är vapnen? har någon haft otur med sitt vapen och fått ett gammalt o slitet?

(Har sökt och kollat igenom tråden, tror inte detta har nämnts tidigare)
2011-02-19, 16:30
Medlem
Gruppenfuhrers avatar
Hur är det med all utrustning ni får ut ? Är det sprillans saker, eller får man nöja sig med en ryggsäck som sjunger på sista versen och ett par kängor som är rejält slitna ?

Nåt som är helt nytt ?
2011-02-19, 16:45
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
hur ser fysen ut är det mest löpning eller styrka?

Det är blandat, mycket BRAK där man tränar t.ex Plankan.

Citat:
Ursprungligen postat av Gruppenfuhrer
Hur är det med all utrustning ni får ut ? Är det sprillans saker, eller får man nöja sig med en ryggsäck som sjunger på sista versen och ett par kängor som är rejält slitna ?

Nåt som är helt nytt ?

Ingen har fått ut direkt dåliga grejer. En kille fick ett par kängor där sömmarna sprack, självklart fick han byta ut dom direkt. Vissa saker man får är helt nya medans andra saker har hängt med ett tag. Vänta bara tills ni får se dom skitsnygga fyskläderna
2011-02-19, 16:49
Medlem
Freshprinces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ViGillarHinkar
Använder ni AK5 C? Hur pass nya är vapnen? har någon haft otur med sitt vapen och fått ett gammalt o slitet?

Ja vi använder AK5C, vapnen är självklart använda sedan tidigare, men inte såpass att dom är "gamla och slitna".

Blev dubbelpost nu, ursäktar det.
2011-02-19, 16:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViGillarHinkar

AK5C med ett rödpunktssikte som har ett år på nacken. När det kommer till utrustningen så känns den ny, till viss del. Våra kök var helt oanvända, kängorna är så klart nya, handskarna med. Min stridsväska ser ny ut.

Som någon annan nämnde så är våra vapen så klart inte helt nya, men de är inte allt för gamla heller. Däremot är det en del som har fått ta emot dåligt vårdade vapen, vilket har lett till en del eldavbrott och akuta besök till vapenteknikerna. Jag själv fick erfara en dag utan mitt vapen när en lös patron gick av i patronläget och hela insidan av lådan och mekanismen fylldes med krutslagg och träflis. Det var inte roligt att göra rent i efterhand.
2011-02-19, 17:25
Medlem
Själv mailade jag RM och fick svar nästan direkt, att man har en ordinarie plats i Boden! Känns skönt, nu väntar man bara på brevet så man kan in och acceptera sin plats.

2011-02-19, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av annaan90
Själv mailade jag RM och fick svar nästan direkt, att man har en ordinarie plats i Boden! Känns skönt, nu väntar man bara på brevet så man kan in och acceptera sin plats.

Grattis!
Befattning?
2011-02-19, 20:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Grattis!
Befattning?

Till att börja med logistik gruppbefäl, men ska se efter om det är något för mig, annars försöka visa att jag faktiskt har styrkan för nåt annat, är ju tjej så det räckte bara till en trea på styrkan... något sur över det men får visa vad jag kan på gmun
2011-02-19, 21:56
Medlem
Har inte orkat läsa igenom den massiva tråden så svaret finns möjligtvis redan..

Är GMU en utbildning som ser likadan ut för alla som går den? Jag menar, söker man GMU som ex skyttesoldat, sjukvårdare eller annat eller kommer det i ett senare skede? Jag vill gå GMU och bli sjukvårdare, utbildas jag som sjukvårdare i GMU eller får jag inrikta mig på sjukvård efter en 3 månaders militär introduktion som ser likadan ut för alla?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in