2012-06-19, 21:08
Medlem
931328s avatar
Var hos den som bestämmer tjänstbarheten när jag mönstrade och han frågade mig om astma då jag svarade att jag hade det i 13-14års ålder pga att vi skaffade katt, detta är helt borta nu och endå fick jag E på tjänstbarhet, vilket han motiverade med att försvaret vill inte ha några med astma symtom, vilket jag tyckte var lite märkligt då jag inte längre har några symtom kvar, är jag körd nu eller vad kan jag komma in på för utbildningar?
(Skriver på telefon så stavfel kan förekomma)
2012-06-19, 21:29
Medlem
AndersLils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 931328
Var hos den som bestämmer tjänstbarheten när jag mönstrade och han frågade mig om astma då jag svarade att jag hade det i 13-14års ålder pga att vi skaffade katt, detta är helt borta nu och endå fick jag E på tjänstbarhet, vilket han motiverade med att försvaret vill inte ha några med astma symtom, vilket jag tyckte var lite märkligt då jag inte längre har några symtom kvar, är jag körd nu eller vad kan jag komma in på för utbildningar?
(Skriver på telefon så stavfel kan förekomma)

Aj.

Säker på att det var astma? Hade något liknande, men det var ju inte astma, utan en reaktion som liknar en astma attack... Är du säker på att du inte har tolkat det fel alla dessa år?
2012-06-19, 21:35
Medlem
931328s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AndersLil
Aj.

Säker på att det var astma? Hade något liknande, men det var ju inte astma, utan en reaktion som liknar en astma attack... Är du säker på att du inte har tolkat det fel alla dessa år?

Jag hade astma liknande symtom enligt doktorn och fick astma medicin för det, sen undrat jag om man verkligen kan ge mig E för ett symtom som sedan länge är försvunnit? Och finns det några tjänster jag kan söka förutom hv som han sade? Fick förövrigt 7 och 6 på styrka och kondition så bevisligen lider jag inte av mitt 8 år gamla symtom
2012-06-19, 21:40
Medlem
931328s avatar
Och jag kan erkänna att nämna min så kallade astma var det dummaste jag gjort på länge, jag är och mönstrar nu, kan jag prata med en annan läkare och kanske ändra tjänstbarheten och vad kan jag söka för tjänster? Tacksam för snabbt svar :-)
Senast redigerad av 931328 2012-06-19 kl. 21:46.
2012-06-19, 21:53
Medlem
Citat:
Och jag kan erkänna att nämna min så kallade astma var det dummaste jag gjort på länge, jag är och mönstrar nu, kan jag prata med en annan läkare och kanske ändra tjänstbarheten och vad kan jag söka för tjänster? Tacksam för snabbt svar :-)
Jag vet inte om det går att ändra betyg, men jag hade försökt snacka med annan läkare.
Om det inte funkar kan du väll göra GMU som hv-soldat och sen söka annan tjänst?
2012-06-19, 22:04
Medlem
931328s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Jag vet inte om det går att ändra betyg, men jag hade försökt snacka med annan läkare.
Om det inte funkar kan du väll göra GMU som hv-soldat och sen söka annan tjänst?

Funderade på att göra gmu som hv-soldat men hänger tjänstbarhetsbetyget kvar när jag skall söka någon annan tjänst? :-)
2012-06-19, 22:08
Medlem
Citat:
Funderade på att göra gmu som hv-soldat men hänger tjänstbarhetsbetyget kvar när jag skall söka någon annan tjänst? :-)
Skulle tro att den gör det i början, men inte för alltid. Mönstringsvärdena är bara giltiga i ett år om jag fattat rätt.
Men bättre att du frågar någon på Rekryteringskontoret nu när du ändå är där
2012-06-19, 23:08
Medlem
AndersLils avatar
Citat:
Jag hade astma liknande symtom enligt doktorn och fick astma medicin för det, sen undrat jag om man verkligen kan ge mig E för ett symtom som sedan länge är försvunnit? Och finns det några tjänster jag kan söka förutom hv som han sade? Fick förövrigt 7 och 6 på styrka och kondition så bevisligen lider jag inte av mitt 8 år gamla symtom

Hmm... En sådant sak man andas i? Det fick jag med.

Det var inte astma.

Citat:

Du borde kunna ta upp det med en läkare och se vad de säger. Några kan vara jävligt paranoida när det gäller astma.
2012-06-20, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Alla betyg du har som ligger över det som krävs för det du sökt ger 50poäng.
jag har sökt till markstrid I19 Boden. Jag ligger på 22a plats av 98 sökande, jag har 450+ poäng och han som ligger på första plats hade just då 650+.

Markstrid = 4a på Styrka, jag fick 9a. = 250+ poäng.
Sen rangordnas alla efter dessa poäng simple as that

Hur vet du denna informationen? Har du ringt? Vilka ringde du isåfall?
2012-06-20, 13:28
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nithian
Hur vet du denna informationen? Har du ringt? Vilka ringde du isåfall?

Ringde handläggar numret som finns på samma papper där du har din personliga kod om du är preliminärt antagen
2012-06-20, 13:32
Medlem
Ribbentrops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bubbaflex
Ringde handläggar numret som finns på samma papper där du har din personliga kod om du är preliminärt antagen
Vet du om det går att få reda på hur kan ligger till i konkurrensen? Alltså veta hur många som har sökt samma som en själv och var man själv ligger? Nej jag vågar inte ringa och fråga själv...
2012-06-20, 13:42
Medlem
Bubbaflexs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ribbentrop
Vet du om det går att få reda på hur kan ligger till i konkurrensen? Alltså veta hur många som har sökt samma som en själv och var man själv ligger? Nej jag vågar inte ringa och fråga själv...

haha va fan skrev det ju nyligen .
Ja det går att få veta om man får en trevlig handläggare.
Min gav mig all info jag ville om hur jag låg till etc etc, fick hans nummer så jag slipper växeln o ringt han 1 gång i veckan och fått höra hur jag ligger.

En vän till mig ringde men fick en mindre trevlig herre som sa att det var helt onödigt o veta hur han ligger till för många som ska söka kvar och ville därför inte ge någon info

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in