2011-01-26, 21:14
Medlem
Om jag förstått det hela rätt, så kan man rycka in till GMU:n med befattning X för att sedan söka tjänst Z inom ett annat förband, annan anläggning & annan befattning än vad man ryckte in som under GMU:n?
Har jag fått det hela om bakfoten eller är det såhär?
2011-01-26, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av roflcakez
Om jag förstått det hela rätt, så kan man rycka in till GMU:n med befattning X för att sedan söka tjänst Z inom ett annat förband, annan anläggning & annan befattning än vad man ryckte in som under GMU:n?

GMU och Tjänsten du får efter är två olika saker..
Du är förmodligen preliminärt antagen till en Utbildning efter, men måste först bli godkänd under GMU.
Om du inte längre vill ha tjänsten/utbildningen så kan du söka annan tjänst!
2011-01-26, 21:23
Medlem
Happoradios avatar
Notera att GMUn skall vara i princip samma utbildning på samtliga platser runt om i Sverige.
2011-01-26, 21:26
Medlem
thede.palm:
Det enda jobbiga är att man antagligen inte ens får mönstra om du har något i ditt register? även om det är något skit som du gjort för några år sedan hehe.
Men jag ska söka till GMU 3, får se vad som händer!
2011-01-26, 21:42
Medlem
antagningsprövning
Resultat:

prov: 6 Helt sjuk vad nöjd jag är, fick en 3a för 1 år sedan. Så ni som säger att man inte kan träna upp sig inför provet kan ta och gräva ner er Tur att jag inte trodde på er.

Hälsa: A, allt var prima

Syn: A, Lasek operation grymt värt!

färgseende: 9

Styrka:9

kondition:9

psykolog:7

befäl:7

Jägartest: G

Sökte Jägarbataljonen i Arvidsjaur just nu är det 20 sökande
Senast redigerad av simper02 2011-01-26 kl. 22:18.
2011-01-26, 21:43
Medlem
Whitesnakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av roflcakez

Du rycker inte in till GMU med någon befattning alls! Du rycker in som rekryt. Efter genomförd GMU med godkända resultat så är det meningen att du ska vidare utbilda dig vid den befattning du fick på mönstringskontoret som en preliminär plats!
2011-01-26, 21:57
Medlem
Tackar så hemskt mycket för svaren! Och för er som undrade är jag jättenöjd över min PRELIMINÄRA befattning som skyttesoldat, ska bli sjukt kul! Säkerhetsbataljonen på Livgardet är dock också lockande!
2011-01-26, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
antagningsprövning
Resultat:

prov: 6 Helt sjuk vad nöjd jag är, fick en 3a för 1 år sedan. Så ni som säger att man inte kan träna upp sig inför provet kan ta och gräva ner er Tur att jag inte trodde på er.

Hälsa: A, allt var prima

Syn: A, Lasek operation grymt värt!

färgseende: 9

Styrka:9

kondition:9

psykolog:7

befäl:7

Jägartest: G

Sökte Jägarbataljonen i Arvidsjaur just nu är det 20 sökande så det ser ljust ut, blev mer eller mindre garanterad en plasts

Kollade du hur det såg ut hos Amf1?
2011-01-26, 22:08
Avslutad
En fråga som högst troligt finns på FM's hemsida, men som jag inte lyckats hittat efter lite snabbläsning är att om jag som aldrig gjort lumpen, är sugen på en utlandstjänst som soldat så ska jag först göra en GMU, och sedan? Eller jag hoppar på en GSU US (vill jag minnas att det var aktuellt med förr åtminstone)?

Tacksam för svar!
2011-01-26, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Kollade du hur det såg ut hos Amf1?

nej kollade inte med yrkesvägledaren om det. Men det var en annan som sökte amf1 han sa att det nästan var fult vilken befattning det var vet jag inte men tror inte alla 95 platser för amfibiesoldater var fyllda. utan det verkade som att det mest var ledning och teknik som var populärt på Berga.
2011-01-27, 00:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Tror du det så får det stå för dig. Den psykologiska utvärderingen är den absolut, utan undantag viktigaste i mönstringsprocessen/selektionen och om en utbildad psykolog anställd av FM har ett underlag från en tidigare utvärdering av en kollega så gör det sannolikt hans bedömning mer exakt, inte tvärt om.

Och det här med att du vill att psykologen ska bedöma din "nuvarande personlighet" (sic!): med väldigt få undantag och då oftast pga trauma eller psykisk sjukdom så ändrar inte vuxna människor personlighet på 3 år eller ens senare i livet. De ändrar beteende och det är psykologens främsta uppgift att se bakom beteendet.

Du faller fortfarande tillbaks i argumentation som i grund och botten handlar om att du anser dig vara missförstådd, att du i själva verket är utmärkt soldat och befälsämne, att du är mogen och har ledaregenskaper och att psykologernas bedömning som säger motsatsen inte ska tas på allvar för att de enligt dig är inkompetenta och misslyckade.

Jag tycker du ska fråga dig varför psykologerna bedömer dig som de faktiskt gör?

Kan det vara för att om du inte klarar av motgångar utan att skylla ifrån dig och att du blir känslomässigt engagerad och upprörd om din egen uppfattning om mognad och ledaregenskaper ifrågasätts vid en intervju under avslappnande förhållanden, så blir det en helt öppen och potentiellt farlig fråga när du ställs inför samma situation efter 8 dagar i fält med minimalt med sömn och kalorier? Eller ännu värre i en livshotande/skarp situation?

Måste bara få inflika lite och delvis försvara "Dr.Doom" lite grann.
När jag gjorde min mönstring för första gången så bodde jag på fosterhem och hade väl mer eller mindre spytt ur mig hela min barndom osv och sen hade jag tydligen enligt den psykologen sagt att jag ogillar folk i skolan osv. håller mig för mig själv m.m. Fick då ett nekande med förklaringen att jag inte skulle kunna hantera att ta order, höra befäl skrika till mig etc.

När jag nu gjorde min GMU-mönstring så fick jag ta del av anteckningarna och blev helt ställd och undrade varför hon hade skrivit en massa lögner som inte alls stämde, då jag mycket väl minns vad jag sa. Det där med order osv. stod inte alls i anteckningarna dock, som jag hade fått som motivering.

Det slutade med att psykologen och jag gick igenom allt från gymnasiet och framåt och sedan sa hon själv att den tidigare psykologen måste ha haft en dålig dag eller helt enkelt varit inkompetent i sin bedömning. Så visst finns det rötägg som inte bryr sig på pliktverket vill jag lova.

Blev lite långt, men men.
2011-01-27, 00:38
Medlem
mackz0rs avatar
Ska mönstra idag, nervigt som fan. Kommer jag hela vägen till YV ska jag försöka se över platser kvar iaf till amf1.

Har mönstrat tidigare.
Ang. psykologsamtalen tyckte jag det kändes som att hon följde en mall till punkt och pricka. Det är ju såklart vissa grundfrågor om t.ex. vapen, skolgång och kriminalitet osv. Som att hon bockar av för varje grej man säger och för vissa saker får du ett lägre eller bättre omdöme. Ett exempel är om man har varit lagkapten för ett idrottslag eller om man varit tränare för något knattelag eller liknande vilket jag tror höjer omdömet avsevärt.

Jag fick själv en 6a, jag är övertygad om att det hade räckt med att säga att jag varit lagkapten i innebandy/fotboll så hade betyget blivit en 7a. Det var så jag uppfattade samtalet iaf. Dock håller jag med om att man sållar bort "skiten" så att säga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in