2010-10-18, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Frapzzor
Sure.

jag kom 1timme för tidigt och blev satt framför en dator och börjar inskrivningstestet. man har 80min på sig. jag vart klar efter 30min och lyckades få en 6:a (Y). sen så blev jag iväg skickad för att käka.

Tebax och går för att prata med sjuksköterskan. hon tittar på mina fötter och min rygg så allt är 100% frågar om jag haft problem med fötter/rygg/axlar/knän etc. sen skulle jag mätas (insert otrevlig svordom!) och vägas. sedan mätte hon muskel styrka. 2 drag och sedan drar man snittet och får ut ett värde. scora en solid 8:a och nöjde mig.

iväg till nästa rum för att kolla synen. 1.0 på båda, och så jag kunde se alla färger. gick snabbt och smärtfritt. Traskar vidare till ett litet bås för att se så man kan höra ordentligt. Hon ställde ett par frågor om jag haft astma och lite sånna frågor. samt även om jag tränar isf vad och när.

Sen var det att ta Puls, Ekg och BT.

sedan var det att tjöta med psykologen. tog väll en timme tror jag.

iväg för att tjöta med läkarn som typ tittade på mina papper och mummlade 'bra, åhh, mhh, bra..' medans han titta i min journal. tog typ 3min. han lyssna på mitt hjärta och fortsatte mummla. iväg för att göra konditionstestet. byta om till träningskläder. upp på cykeln och börja trampa och låt mig säga en sak, när det tar stop på den jävla super cykeln tar det fan stop!

Duscha för att prata med yrkesvägledare.

konstatera att jag inte fick bli skyttesoldat

där imellan var det ganska mycket vänta. det var väll pretty much it.

Det verkar ju för i helvete vara exakt samma tester som under mönstringen.. HR-direkt gav mig intrycket av att det mesta skulle ändras.

Vad fick du för sammanvägd tjänstbarhet? Om man fick det så att säga. Ska finnas längst ner på mönstringsresultatet.
2010-10-18, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Vore super om ni kunde dela med er lite om vad ni pratade med psykologen om

Förra året så fick jag frågor om jag hade varit mobbad och hur jag såg på mig själv som person. Vad man gör på fritiden, intressen och vad jag kunde tänkas vilja hålla på med i framtiden.
Även familjerelationen har jag för mig att jag fick svara på, hur det var att växa upp etc.

Om jag inte minns helt fel så fick jag även beskriva mig själv, med egna ord (såklart), vilket var jävligt svårt enligt mig!
2010-10-18, 20:52
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cania
Fan, vissa har ju inte fått ett satans brev ännu!

Ringer fan imorrn om jag inte fått det.

Har inte mönstrat än för GMUn, men mönstrade ju för ett tag sen inför värnplikten.
Då snackade vi länge. Mycket om uppväxt, idrottande (hon gillade att jag varit lagledare osv i min sport) droger & alkohol, hur jag fungerade med okända människor. Varför jag ville göra lumpen, hur jag trodde det var att vara kvinna i försvaret, vilka framtidsplaner jag hade osv. Jag sa nog allt rätt för psykologen älskade mig
Det enda negativa psykologen hade om mig var att jag hade tidigare elitsatsat på min idrott men nu lagt ner den nästan helt. Psykologen kunde inte förstå hur jag kunde lägga så många år (ca 15 år) på en idrott och sen bara sluta.
Säg att ni inte gillar droger och att kvinnor och invandrare har en självklar plats i försvaret så kan väl inget gå fel sen.
Ah just ja, psykologen kände flera i min familj, vet inte om det påverkade.
2010-10-18, 21:08
Medlem
Hittade detta från ett annat forum, skrivet idag:

Citat:
Var och mönstrade idag(Kristianstad). Jag är 28 år och var lätt bland de yngsta som var där.
Det som gäller är cykling som konditionstest och det vanliga styrkeprovet. Godkänd är du om du drar minst en trea och cyklar minst en fyra.
Alla började med ett begåvningstest och fick sedan antingen gå till psykolog(där du får reda på ditt resultat på det teoretiska testet och prata barndom, familjeförhållande och tidigare sysselsättning mm) eller sjuksköterskan(där dom kollar syn, hörsel, EKG, blodtryck, fötter rygg ben m.m)sen ska du träffa läkaren som godkänner dig att få göra konditionstestet(inga infektioner i kroppen osv) skattning på cykel är borttagen så cyklar du inte får du inget betyg i det heller.
Sist träffar du en mönstringsförättare men vem du går igenom vad du är intresserad av att jobba inom...

Många av er vet säkert redan hur det går till men om det är någon liten nisse som sitter och undrar så vet han/hon det nu.
2010-10-18, 21:10
Medlem
Canias avatar
Tack Carrie och Hesten!

Däremot 28 år och bland dem yngsta? Menar han tvärt om?
2010-10-18, 21:12
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Tack Carrie och Hesten!

Däremot 28 år och bland dem yngsta? Menar han tvärt om?

Tänkte detsamma, fan jag är 20 och trodde att jag skulle vara bland de äldsta
Trodde det mest skulle vara 91 och 92or. Fast 92orna har ju inte tagit studenten än kom jag på nu.
2010-10-18, 21:22
Medlem
Frapzzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Qendrim
Det verkar ju för i helvete vara exakt samma tester som under mönstringen.. HR-direkt gav mig intrycket av att det mesta skulle ändras.

Vad fick du för sammanvägd tjänstbarhet? Om man fick det så att säga. Ska finnas längst ner på mönstringsresultatet.

Sammanvägd tjänstbarhet: A.
2010-10-18, 21:23
Medlem
Citat:
Fan, vissa har ju inte fått ett satans brev ännu!

Ringer fan imorrn om jag inte fått det.

Fick mail av dom idag om att dom skickade breven (inte alla men endel antar jag) i fredags och skulle förhoppningsvis vara hos alla senast onsdag!
2010-10-18, 21:27
Medlem
CarrieBradshaws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Fick mail av dom idag om att dom skickade breven (inte alla men endel antar jag) i fredags och skulle förhoppningsvis vara hos alla senast onsdag!

Jag har jobbat på Posten, aldrig att det tar så lång tid för brev postade på fredagen att komma fram. De brev som kommer fram på onsdag är de som postas imorgon. Alltså har de inte skickat alla brev än.
2010-10-18, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarrieBradshaw
Jag har jobbat på Posten, aldrig att det tar så lång tid för brev postade på fredagen att komma fram. De brev som kommer fram på onsdag är de som postas imorgon. Alltså har de inte skickat alla brev än.

Okok, ne jag har faktiskt inte en aning, dom skrev något sånt iallafall, får väl hoppas man får sitt imårrn då

Edit: Sist träffar du en mönstringsförättare men vem du går igenom vad du är intresserad av att jobba inom?

Om man inte vet då? jag vet knappt vad allt heter och är!?!?!
Senast redigerad av Nimekylg 2010-10-18 kl. 21:33.
2010-10-18, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Förra året så fick jag frågor om jag hade varit mobbad och hur jag såg på mig själv som person. Vad man gör på fritiden, intressen och vad jag kunde tänkas vilja hålla på med i framtiden.
Även familjerelationen har jag för mig att jag fick svara på, hur det var att växa upp etc.

Om jag inte minns helt fel så fick jag även beskriva mig själv, med egna ord (såklart), vilket var jävligt svårt enligt mig!

Dags att förbereda! tackar
2010-10-18, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nonpoint
Dags att förbereda! tackar

Varsågod!

Läste nyss detta, en kille som ringt till Pliktverket och fick höra:
Citat:
"Alla som inte har kallats har fått brev med besked, ni som har kallats att mönstra har istället fått en kallelse direkt, det är därför det kan ha dröjt lite."

Om man dessutom kan boka resa på pliktverket så pekar det ju mot att man iallafall får mönstra.
Dock hade jag inte varit hundra procent säker, men hoppas verkligen att detta stämmer!

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in