2012-12-03, 22:27
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Badassoverhere
Tänkte göra ett "experiment" eller vad man nu ska kalla det.

Imorgon sticker jag till Göteborg för att mönstra min andra gång inför GMU2 2013.
Anledningen till att jag gör detta experiment är för att jag gång på gång har sett personer fråga hur jobbigt det är att få en 9a, oroar sig för att deras styrka/kondition inte kommer räcka och så vidare. Nu gör jag detta för att ni ska få ett referensvärde, senare när jag mönstrat kommer jag tillbaka med mina nya resultat så kommer ni se hur långt min styrka räckte, kommer då också försöka svara lite mer djupgående om intelligenstestet, psykologen osv (är inte helt säker på att jag kommer få göra om de två testerna)

Jag kommer skriva följande; Mina gamla mönstringsresultat, dåvarande & nuvarande vikt och längd, hur mycket jag lyfter i marklyft, squats, stående militärpress, bänkpress (av någon anledning tyckte min vän att detta var relevant), hur länge jag klarar att cykla med ökande motstånd, hur lång tid jag klarar milen på.

Gamla testresultat:
Intelligensprovet: 6
Psykolog: 7
Befälslämplighet: 6
Felfri syn och hörsel
Kondition: 7
Styrka:7
Tjänstbarhet: A
Dåvarande vikt var 80KG (morgonvikt) på 179CM

Alla mina viktresultat är med 5 repetitioner x 5 set med perfekt form utan några hjälpmedel, inga stödbälten, ingen partner osv. Inklusive skivstång.
Nuvarande vikt är 72KG (morgonvikt) på 179CM
-Marklyft: 75KG
-Squats: 100kg
-Bänkpress: 75KG
-Stående militärpress: 40KG
-Löpning: Personbästa på 43minuter/milen, nuvarande kondition klarar jag troligen milen på 47/48 minuter.
-Cyklingen: Cykeln jag kör på har 20 nivåer. 5 minuter uppvärmning på nivå 6, och sedan ökar jag 1 nivå per minut tills jag cyklat 9 nivåer. Alltså: 5 minuter uppvärmning + 1 minut per nivå tills jag kört 9 nivåer. Minst 82 RPM på cykeln.

För en mer visuell uppfattning av min fysiska form skickar jag iväg er till tränings-delen av forumet där jag länkat en dagsfärsk bild på min fysiska form: https://www.flashback.org/t427347p882
Känner ni att jag har missat något som ni tycker är relevant så ska jag försöka svara på det innan jag åker imorgon förmiddag.

/Badass

Okej, då var jag tillbaka från mina tester. Hade förväntat mig att få sova över i Göteborg men hann med sista tåget hem.

Jag gjorde om kondition- & styrkeprovet samt syn och hörsel. Ni kan se mina gamla resultat ovan.

Intelligensprovet: 6
Psykolog: 7
Befälslämplighet: 6
Felfri syn och hörsel
Kondition: 9
Styrka: 8
Tjänstbarhet: A
Jägartest: Godkänd
Vägde in på 73KG och 179CM

Förstahandsvalet blev Jägare på F17 i Ronneby
Andrahandsvalet blev Jägare på I19 i Arvidsjaur
Preliminärt antagen.

Lite mer djupgående om testerna i sig:

Intelligenstestet: Det börjar med en film där du introduceras för vad som kommer hända under dagen, bland annat så får du se en instruktionsfilm på hur Isokai-testet aka styrkeprovet genomförs (tror denna film finns på youtube).
Testet har olika delmoment så som ordförståelse, sifferförståelse, kunna se kuber/figurer ur olika vinklar, vika ihop en kub med huvudet, talföljder fram och baklänges, abstrakta följder. Efter ett tag sätts några utav dessa delmoment under tidspress.
Tips: Du har mer tid än vad du tror på dig, så slappna av och tänk efter riktigt noga. Har du ingen aning om vad svaret kan vara så är det alltid bättre att chansa då ett "vet ej" är lika mycket värt som ett fel!
Hemsidan http://www.fibonicci.com/ har mycket bra hjärnövningar för att förbereda dig inför provet, de har även lite tips och tricks för hur man löser t ex olika talföljder.
Testet på www.officer.nu kan även hjälpa dig förbereda dig, speciellt för talföljder fram och baklänges under tidspress.

Psykologen: Psykologen kommer fråga massa olika saker, och beroende på hur ditt liv sett ut så kan det vara: Hur din uppväxt var, skilda föräldrar och relationer till dom, relationer till vänner, om du känner någon som kommer från en annan kultur/land än dig själv, traumatiska upplevelser, skogsvana (ingen aning varför men denna fick jag), vad du gör på fritiden, hur du ställer dig till att göra utlandstjänst, och den uppenbara hur det skulle kännas att döda någon, och så vidare.
Psykologen kommer även sitta och skriva ner massa saker hela tiden. Detta är INTE fel som han upptäcker, utan det är bara så att han ska kunna göra en rättvis bedömning utav dig när ni är klara.
Tips: Slappna av, att sitta darrig i rösten kommer inte hjälpa dig. Ge ett intryck av att du är trygg i dig själv, och har du haft för dig massa dumheter som liten är detta kanske inte det bästa tillfället att berätta det. Uppenbarligen; är du psykiskt instabil eller en bråkstake med kort stubin hör du inte hemma i försvarsmakten.

Syn, hörsel och hälsotest: Synen är uppenbar, du kommer få kolla på en tavla och upprepa bokstäver fram och baklänges, dom kommer även testa ditt färgseende.
Hörseltestet kommer du få sitta i ett ljudisolerat bås med ett par hörlurar på dig. I dessa hörlurar kommer det skickas in svaga ljudsignaler, och när du hör en ton så ska du trycka på en knapp.
Hälsotesterna är bara grundläggande. Dom kommer göra ett EKG och du kommer få ditt blodtryck & vilopuls testad. Under testerna så kommer dom fråga lite angående allergier, benbrott och dyl.
Tips: Synen och hälsotesterna har jag inget att tipsa om, antingen så har du det eller inte. Hörseltestet däremot så sitter man lätt och lurar sig själv att man hörde en ton, fall inte för detta då tonerna är uppenbara när dom kommer.

Cykeltestet: Du får ha på dig en pulsmätare runt bröstet. Efter du ställt in cykeln så börjar testet med 5 minuter uppvärmning. När du har gjort uppvärmningen så har du nivå 2, och för att få jobba inom försvarsmakten är nivå 4 minimum. Du ska hålla ett varvtal som indikeras mellan två gröna linjer. Ligger du för lågt varnas du, och efter ett tag avbryts testet. Jag låg dock ca 2 snäpp över dessa sträck då det är enklare att trampa på när man har lite momentum, var till och med uppe och trampade så den varnade mig att sänka hastigheten några gånger.
Din vikt och längd avgör hur långt du får cykla mellan nivåerna, i mitt fall var det 1 minut mellan varje nivå. Jag försökte nosa lite hur dom räknade när dom ställde in det, men dom gav inte upp någon info.
Tips: Vänj dig vid att cykla med ökande motstånd, då hanterar du mjölksyran i benen bättre när den väl kommer. När det är riktigt tungt så körde jag händerna på knäna och tryckte, sköterskan sa inte till mig så antar att det är tillåtet. Du kan även prova att gunga lite åt sidorna med kroppen för att hålla ditt momentum uppe.

Styrkeprovet: Vid styrkeprovet får du mäta längd och vikt, efter det så får du dra ett par provdrag för att testa på hur man gör. Stången går bara i en hastighet och dom mäter i kWh hur hårt du drar. Samma teknik som för marklyft är en bra början på testet.
Tips: Jag märkte att ju mer du kan ta i med benen i början desto högre får du i snitt. Så lågt ner med benen, rak i ryggen, kolla upp och ta i för kung och fosterland. Är du snäll & trevlig mot sköterskan så kan du få ett extra lyft för att bättra på ditt resultat.

Tjänstbarhet: Vad du får på tjänstbarheten beror på vad du har för syn, allergier, skador eller andra eventuella hälsoproblem. Har du perfekt syn och hörsel, inga allergier eller skador så får du ett A.

Jägartest:
Jägartestet börjar med att du får se på en film hur det genomförs. Efter du har sett klart på filmen så kommer du få börja testet med att resa dig upp från en 40CM hög bänk, ett ben upp i luften och armarna rakt fram, 5 repetitioner per ben. Du får inte ta hjälp med armarna.
Efter det slänger du på dig en 25KG tung ryggsäck och gör 75 step-ups på varje ben på samma 40CM höga bänk, du ska följa takten av ett klickande ljud som dom sätter. Du har ca 1 sekunds vila där uppe innan du måste gå ner igen, likadant med där nere.
Detta var faktiskt riktigt jobbigt för mig då jag fick göra det 10 minuter efter jag cyklat. Det är inte tungt så att man inte orkar trycka upp sig, men mjölksyran kom efter bara 10 repetitioner då jag inte fått någon nämnvärd vila mellan testerna.
Mellan varje ben så får du stretcha.
Tips:När du är i den nedre positionen så kan du stödja hela din kroppsvikt på benet för att få mjölksyran att släppa i ½ sekund tills du måste gå upp igen. Det kanske inte låter som mycket, men bara känslan av att tappa mjölksyran i en halv sekund när det är riktigt jobbigt gör att man orkar trycka på.

Mina träningsvanor inför testerna var att påbörja passet med cyklingen som jag beskrev i mitt tidigare inlägg. Sedan så tränade jag måndag-torsdag 2 muskelgrupper per dag. Fredagar så körde jag löpning där jag löpte 10 km, varierande tempo beroende på hur jag mådde. Lördagar brukar det vara lite slapp fotbollsträning med den lokala klubbens c-lag. Söndagar vilar jag.

Detta blev ett rejält inlägg, och förhoppningsvis är det läsbart. Mod får gärna klistra detta om det känns som att inlägget är informativt/nyttigt, så slipper folk fråga hela tiden vad som krävs. Nu har dom ett referensvärde + info om hur testerna går till.

Har jag missat något eller om ni hittar något som verkar väldigt fel så får ni säga till så kan jag ändra det.

/Badass
2012-12-03, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av friggan
ja klarar nog fan inte ens 2. har aldrig direkt provat. Vart fan gör man det om man inte har tillgång till gym? Nån lekplats kanske :>

Fan bara hitta en stång man kan lyfta sig själv i :P

Jag kunde inte göra en enda Chin i slutet av sommaren, kan nu göra 10st utan problem!
2012-12-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MR.ALTT
Mail från en YVL, "nomineringen sker 4-5 dec"

Har för mig att nomineringen var förra veckan och att man från och med nu och någon vecka framåt kan få ett sms. Ni som fått sms hur lyder det exakt, vill gärna höra både antagna och icke antagnas version?
2012-12-03, 23:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pangew
Jägartestet går väll ut på "step-ups" när du går upp och ner på en bänk med 20 kg packning.

20kg? Vet inte hur det ser ut på andra förband men på Amf består det av 30kg packning, 3min upp/ner med samma fot uppe på bänken. Därefter nästa ben.

Testet görs parallellt med övriga fystester, exempelvis sit-ups och böj-streck/armhävningar, och har även samma tempo. Upp, ner, upp, ner...ja du förstår. Det är ett klickande ljud som spelas upp och representerar takten. Prova göra böj-streck i ett förhållandevis långsamt tempo så får du en känsla för hur snabbt/långsamt testet går.

Tips är att träna på det innan eftersom det kan bli ganska jobbigt efter ca 2min.
2012-12-04, 00:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Har för mig att nomineringen var förra veckan och att man från och med nu och någon vecka framåt kan få ett sms. Ni som fått sms hur lyder det exakt, vill gärna höra både antagna och icke antagnas version?

Från och med nu? Från och med imorgon alltså, eller vadå? Går själv i väntans tider. Ingen verkar dock ha fått något SMS än, har hållt koll både på FB och Flashback.
2012-12-04, 00:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jakeclawson
Från och med nu? Från och med imorgon alltså, eller vadå? Går själv i väntans tider. Ingen verkar dock ha fått något SMS än, har hållt koll både på FB och Flashback.

Ett tips kan vara att logga in på rekryteringsmyndighetens hemsida med din privata inloggninskod. Där brukar beskedet komma både före SMS:et och brevet.
2012-12-04, 00:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apologi
Ett tips kan vara att logga in på rekryteringsmyndighetens hemsida med din privata inloggninskod. Där brukar beskedet komma både före SMS:et och brevet.

Under vilken flik ska ett eventuellt besked hittas?
2012-12-04, 00:34
Bannlyst
Citat:
Under vilken flik ska ett eventuellt besked hittas?

Nu har jag inte loggat in där på ett tag så kommer inte riktigt ihåg. Men du går in under e-tjänster och om du fått något meddelande ser du det. Står ganska stort över skärmen om jag inte minns fel.
2012-12-04, 00:38
Bannlyst
Citat:
Nu har jag inte loggat in där på ett tag så kommer inte riktigt ihåg. Men du går in under e-tjänster och om du fått något meddelande ser du det. Står ganska stort över skärmen om jag inte minns fel.

Har man olika e-tjänster för varje specifik ansökan? För jag loggade in med mina senaste uppgifter som är för den GMU jag ännu inte har mönstrat till...
2012-12-04, 00:41
Bannlyst
Citat:
Har man olika e-tjänster för varje specifik ansökan? För jag loggade in med mina senaste uppgifter som är för den GMU jag ännu inte har mönstrat till...

När du har mönstrat får du utskrift på bland annat tjänst du sökt, vilka mönstringsvärden du hade + inloggningsuppgifter till deras hemsida. En personlig kod.
2012-12-04, 00:44
Bannlyst
Citat:
När du har mönstrat får du utskrift på bland annat tjänst du sökt, vilka mönstringsvärden du hade + inloggningsuppgifter till deras hemsida. En personlig kod.

Tyvärr inget svar än, varken positivt eller negativt
2012-12-04, 00:44
Bannlyst
Citat:
Tyvärr inget svar än, varken positivt eller negativt

Vilken tjänst har du sökt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem