2010-10-29, 18:22
Medlem
Foggans avatar
oswaldo jag har ochså valt precis samma som du då kanske vi ses
2010-10-29, 18:44
Medlem
Disciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oswaldo

Arbetstest (cykel) 5 - Otroligt besviken här med. Cyklandet i sig var inte ett dugg jobbigt konditionsmässigt men mjölksyran tog kål på mig. Får skylla det på min egen träning då jag inte tränat ben (annat än löpning) på hur länge som helst. Om ni endast löper kommer ni få det tufft här.
.

Så du menar att för att få bort mjölksyran så ska man träna ben?

Jag har bara kört kondition, typ intervallspinning på gymmet, det kommer jag inte långt på alltså?

edit: sen hur ska jag träna inför styrketestet?

Öva Marklyftsteknik, och träna axlar och rygg?
Gör man lyftet i en enda rörelse och drar upp till hakan eller får/kan man "byta grepp" mitt i så att man kommer under stången och trycker på på så sett istället? (jävligt dåligt formulerat men de som kört riktiga marklyft förstår kanske vad jag menar med det där sista :P)
Senast redigerad av Discipline 2010-10-29 kl. 18:49.
2010-10-29, 18:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discipline

Jag har bara kört kondition, typ intervallspinning på gymmet, det kommer jag inte långt på alltså?

Tror han menar att en hög mjölksyretröskel är mer värt än konditionen på just detta test!
2010-10-29, 18:56
Medlem
Disciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimekylg
Tror han menar att en hög mjölksyretröskel är mer värt än konditionen på just detta test!

jo, ja. Men det måste vara något man kan öva upp eller öva bort eller vad man nu gör?
2010-10-29, 19:12
Medlem
Citat:

edit: sen hur ska jag träna inför styrketestet?

Öva Marklyftsteknik, och träna axlar och rygg?
Gör man lyftet i en enda rörelse och drar upp till hakan eller får/kan man "byta grepp" mitt i så att man kommer under stången och trycker på på så sett istället? (jävligt dåligt formulerat men de som kört riktiga marklyft förstår kanske vad jag menar med det där sista :P)

Fortsätt med spinning, fast börja med en lätt nivå, kör några minuter (ca 5) sedan ökar du styrkan ett snäpp efter varje minut, tills du får en sådan mjölksyra att du knappt kan gå! Gör detta 2-4 ggr per vecka (beroende på hur bra resultat du vill ha) så kommer du garanterat få ett toppenresultat!

Och sen styrkan, som jag kanske är mer kvalificerad att svara på, eftersom man drog en 9:a (JA JAG KOMMER SKRYTA OM DETTA EN TID FRAMÖVER XD), där borde du träna marklyft, rygg och axlar.
Man börjar med marklyft när man gör testet, och när stången kommit till midjan fortsätter man bara att dra den ända upp till hakan, i en och samma rörelse, utan att byta grepp eller försöka "komma under" stången... Detta kräver alltså att man övar axlar på ett sådant sätt att man börjar med en markstång från midjan, med lagom mycket vikter som man bara lyfter horisontelt längst med magen rakt upp mot hakan. Hoppas du förstår, annars kan jag nog försöka förklara igen.
2010-10-29, 19:33
Medlem
s3vens avatar
felpost
2010-10-29, 19:42
Medlem
Disciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Hoppas du förstår, annars kan jag nog försöka förklara igen.

Tack!

Kan jag inte kombinera mina gruppintervallspinningpass (långt ord ) och "din" övning som jag antar är exakt den som man får göra på mönstringen?

Hur hur många repititioner ska man köra per dag/gång? Det verkade som att du tyckte man skulle köra en. Kör man ut sig helt totalt så kankse det räcker? Fast är det inte skadligt att göra det för ofta? Ta ut sig till max alltså..

förstod precis hur du menade med marklyftet! Det blir till att öva på det!
2010-10-29, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av willhelmut
Valde självklart ING 2, vilket också heter GA917 (då är det inte ing, men man inriktas till det då man är klar med GMU).

jag fick också GA917, vad sa yrkevägledaren om din befattning?
2010-10-29, 20:36
Medlem
Citat:
Tack!

Kan jag inte kombinera mina gruppintervallspinningpass (långt ord ) och "din" övning som jag antar är exakt den som man får göra på mönstringen?

Hur hur många repititioner ska man köra per dag/gång? Det verkade som att du tyckte man skulle köra en. Kör man ut sig helt totalt så kankse det räcker? Fast är det inte skadligt att göra det för ofta? Ta ut sig till max alltså..

förstod precis hur du menade med marklyftet! Det blir till att öva på det!

Ja övningen är densamma som på mönstringen, vilket är exakt varför man bör träna på det

Saken är ju den att du måste pressa din mjölksyre gräns, vilket du gör genom att nästan få mjölksyra om och om igen, vilket är svårt att göra på en och samma dag... Fast du har nog rätt i att man inte ska köra slut sig helt och hållet 3-4 ggr per vecka, men 2 tyngre pass klarar man ju lätt av i veckan sen kan du ju värma upp med lättare pass innan du påbörjar din intervallsspinning...

Skadligt är det inte såvitt jag vet, har spelat ishockey i många år och de sista 3 åren hade vi en helt grym tränare, man fick sådan träningsverk att man knappt kunde gå samma kväll som träningen men dagen efter så kunde man köra igen, dock med lite träningsverk som försvann efter en ordentlig uppvärmning! (Det var dock mest styrka som man fick en sådan träningsverk av, t. ex då vi sprang med varandra på ryggen uppför en brant lång backe som intervall och gjorde benböj med varandra på ryggen mm...)
2010-10-29, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
jag fick också GA917, vad sa yrkevägledaren om din befattning?

Inte mycket, mestadels var det om att jag skulle bli ingengör efter GMU, som jag förstod det... Är glad så länge jag kommer in, så att man får en chans att visa vad man går för och avancera! Helt stört vad taggad jag är på att börja nu alltså!! Hoppas verkligen att jag kommer in!!!
2010-10-29, 20:45
Medlem
Jag är också sjukt taggad. har även sökt till GMU2 nu om man inte kommer in denna.

vad min förrättare sa så var min placering GA917 skyttesoldat.
står det Markstrid Soldat / Armèn på din också?

besviken att jag inte drog en 9a i styrka, då jag vet att jag har kapaciteten att dra den. fick inte in någon bra "stance" när jag skulle dra.

hade nog fått bättre på provet om jag inte stressat och varit så förbannat trött.
2010-10-29, 21:06
Medlem
Jag har min mönstring om ett par veckor och även jag fick brev idag om att söka ytterliggare en gång för att öka mina chanser att komma in.

Minskar mina chanser att komma in eftersom jag mönstrar så sent?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in