2010-11-20, 13:22
Medlem
Chinaboxs avatar
Jag har också ansökt till gmu, har fyllt i testen på nätet och väntar på att bli kallad till sista testet.

Min fråga är, hur är det med drogtest när man mönstrar? Har gamla narkbrott pga depression, men sluta för 2 år sedan och jag har mycket bra omdöme från kriminalvården osv, det enda jag fortsatte med var att röka lite ved oregelbundet men det har jag nyss slutat med inför gmu. Men cannabis sitter tyvärr i väldigt länge.

Någon som vet när de sista testerna är på ett ungefär om man har sökt till den sista gmu som börjar i april?

Mvh
2010-11-20, 13:29
Medlem
Det är inget drogtest när man mönstrar, men någon sa att de kan dyka upp under GMUn. Dina chanser att bli antagen lär vara ytterst små om inte obefintliga med narkotikabrott i bagaget.
2010-11-20, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chinabox
Jag har också ansökt till gmu, har fyllt i testen på nätet och väntar på att bli kallad till sista testet.

Min fråga är, hur är det med drogtest när man mönstrar? Har gamla narkbrott pga depression, men sluta för 2 år sedan och jag har mycket bra omdöme från kriminalvården osv, det enda jag fortsatte med var att röka lite ved oregelbundet men det har jag nyss slutat med inför gmu. Men cannabis sitter tyvärr i väldigt länge.

Någon som vet när de sista testerna är på ett ungefär om man har sökt till den sista gmu som börjar i april?

Mvh

Om du har varit i kontakt med kriminalvården så lär du väll finnas med i belastningsregistret, eller? Då är det tyvärr ganska kört nu när det är så många som söker. Fm har nolltolerans som de säger
2010-11-20, 13:36
Medlem
Citat:

Mvh
Att bli drogtestad under mönstringsdagarna lär inte ske. Däremot är chansen nog ganska liten att komma in för dig när de drar en koll i belastningsregistret.
2010-11-20, 13:37
Medlem
Chinaboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simper02
Om du har varit i kontakt med kriminalvården så lär du väll finnas med i belastningsregistret, eller? Då är det tyvärr ganska kört nu när det är så många som söker. Fm har nolltolerans som de säger

Borde dom inte ha nekat en direkt då? Jag är alltså inte någon knarkar tattare som svinar sig utan bara en vanlig stabil kille som trampa snett en gång, det står även i alla mina papper. Har aldrig varit arbetslös, har fina betyg, körkort osv osv.

Belastningsregister står man väll med i 5 år efter avtjänat straff?
2010-11-20, 13:42
Medlem
Citat:
Borde dom inte ha nekat en direkt då? Jag är alltså inte någon knarkar tattare som svinar sig utan bara en vanlig stabil kille som trampa snett en gång, det står även i alla mina papper. Har aldrig varit arbetslös, har fina betyg, körkort osv osv.

Belastningsregister står man väll med i 5 år efter avtjänat straff?

tyvär så ser FM/Pliktverket det på ett annat sätt.

ja det ska vara med i upp till 5år. kan hålla längre om man begår något mer brott som jag förstått det.
2010-11-20, 13:43
Medlem
Citat:

Dom kör en koll i registret när man mönstrar, om jag inte minns helt galet så frågar dom t.om om du själv tillåter det.
Men så är det om man är med i registret, brukar nästan kvitta vad det är, så går andra fläckfria personer före!
2010-11-20, 13:48
Medlem
Någon som vet vilken testmetod Försvarsmakten använder?
2010-11-20, 13:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nabukov
Någon som vet vilken testmetod Försvarsmakten använder?

Om det är drogtester du syftar på så är det gamla hederliga urinprov.
2010-11-20, 14:18
Medlem
Chinaboxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1
Dom kör en koll i registret när man mönstrar, om jag inte minns helt galet så frågar dom t.om om du själv tillåter det.
Men så är det om man är med i registret, brukar nästan kvitta vad det är, så går andra fläckfria personer före!

Så det är alltså bara att hoppas på att man får göra testerna och sedan överbevisa dom att man är en stabil grabb?
Annars är jag nästan säkert körd fram tills jag är ute ur belastningsregistret?

När de tittar i registret, står där tex bara vad man har gjort för brott, eller står där även om div. tjänstemens samlade tankar och uttalande om en?

Jag trodde dom kolla sådant innan man ens fick göra Internet-testerna, så jag blev riktigt glad när jag fick papperna, nu känns det djävulskt grått.
2010-11-20, 14:23
Medlem
http://www.polisen.se/Service/Registerutdrag/

bara beställa ett och se vad som står.

psykologen kommer pressa som fan på det iaf. sen får du se om du får forsätta efter psykologen eller blir hemskickad.

sen är det inte så stor chans att du kommer bli kallad om du kryssade i att du blivit dömd för ett brott de senaste 5 åren eller att du tagit andra droger än alkohol de senaste 2 åren.
Senast redigerad av thund 2010-11-20 kl. 14:26.
2010-11-20, 15:02
Medlem
Disciplines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Synergy
Väldigt bra resultat utöver psykologen! Förstår att det måste vara helt osannolikt störande. Detta är ett exceptionellt fall och jag vill därför veta mer om vad du tror psykologen reagerade negativt på. Vad för meriter saknade du? Vad för laster har du som psykologen gav dig minus på? Lust att klargöra varför du tror du fick en 4:a där?

Tack.

Hos yrkesvägledaren så fick jag se anteckningarna psykologen hade skrivit under vårt möte. Och det enda negativa på de ca 10 rader med text var att jag skulle ha svårt att hantera stress. Vilket naturligtvis är väldigt dåligt om man ska jobba inom försvarsmakten och göra eventuell utlandstjänst.

Hur han kom fram till detta ska jag försöka klura ut (återkommer med svar). Jag bad att få tala med psykologen så att jag kunde få ett lite mer utvecklat svar om det fanns tid till detta men det fanns det tydligen inte

På tal om psykologen så ska man tydligen inte säg att man gått arbetslös under en lång period.
En av de jag mönstrade med hade inte jobbat sedan han tog studenten. Vilket han gjort för typ 2 år sedan. Istället hade han hållit med ett personligt projekt som gick ut på att gå ner i vikt. Han hade vägt hela 120kg och hade på dessa två år gått ner till 75kg. Visst är det bra att ha jobberfarenhet men det han hade gjort är ju inte så jävla dåligt det heller.

Min flickvän (samma fb-konto) hade problem med synen.
Hon mönstrade också ganska nyss och lyckades iaf vända sitt f.d C till ett B genom att ha linser under ett par glasögon med bara vanligt glas i. Sköterskan frågade ju hur detta kom sig och köpte förklaringen att min flickvän hade nån infektion första gången hon mönstrade och därför inte såg såpass bra som hon egentligen borde.

Citat:
Ursprungligen postat av Hesten1

Du ska väl fortfarande ha en hyffsad chans att inte behöva utbilda dig i Hemvärnet om du inte vill, visa bara vad du går för på GMU'n så ska det nog gå bra, inget är ju bestämt ännu!

Vad jag inte vill är att göra någon slags b-variant av GMU där folk med samma resultat som mig hamnar. Nån som vet hur det funkar? Jag vill ju göra samma GMU som alla andra gör.

Det där första du skrev om att jag kanske inte behöver utbilda mig i just hemvärnet sen efteråt. Vart har du fått den informationen? Det vore ju jättebra isåfall. Då kommer jag ju verkligen att satsa järnet under GMU:n.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in