2010-11-19, 19:45
Medlem
Synergys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Discipline
Jaha, då har jag mönstrat. Kom hem igår.

Kondition: 8
Styrka:8
Inskrivning:8
Syn: A
Färgseende Godkänd
Hörsel: Godkänd

Kändes ju helt okej det här tänkte jag när jag gick till yrkesvägledaren i slutet..

Då visar det sig att
psykologen gett mig två 4: or i befälslämplighet och psykisk funktionsförmåga

Så det enda jag kunde välja var bevakningssoldat/skyttesoldat på typ 4 olika ställen i landet med Hemvärnet som arbetsplats efter avslutat GMU. Han sa att enda skillanden under själva GMU:n är att jag skulle få skjuta Ak4 istället för Ak5.

Så vad är det för skit jag sagt ja till, Kommer jag att beblandas med normalt folk eller kommer vi psykiskt efterblivna hamna i en stor hög allihop?

Väldigt bra resultat utöver psykologen! Förstår att det måste vara helt osannolikt störande. Detta är ett exceptionellt fall och jag vill därför veta mer om vad du tror psykologen reagerade negativt på. Vad för meriter saknade du? Vad för laster har du som psykologen gav dig minus på? Lust att klargöra varför du tror du fick en 4:a där?
2010-11-19, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Discipline
Jaha, då har jag mönstrat. Kom hem igår.

Kondition: 8
Styrka:8
Inskrivning:8
Syn: A
Färgseende Godkänd
Hörsel: Godkänd

Kändes ju helt okej det här tänkte jag när jag gick till yrkesvägledaren i slutet..

Då visar det sig att
psykologen gett mig två 4: or i befälslämplighet och psykisk funktionsförmåga

Så det enda jag kunde välja var bevakningssoldat/skyttesoldat på typ 4 olika ställen i landet med Hemvärnet som arbetsplats efter avslutat GMU. Han sa att enda skillanden under själva GMU:n är att jag skulle få skjuta Ak4 istället för Ak5.

Så vad är det för skit jag sagt ja till, Kommer jag att beblandas med normalt folk eller kommer vi psykiskt efterblivna hamna i en stor hög allihop?

Äh det var tråkigt det, förstår att du är lite missnöjd. Men kämpa hårt under GMU så ska det nog lösa sig =) Förresten ungefär hur lyder frågorna som psykologen ställer?
2010-11-19, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nova1990
Äh det var tråkigt det, förstår att du är lite missnöjd. Men kämpa hårt under GMU så ska det nog lösa sig =) Förresten ungefär hur lyder frågorna som psykologen ställer?

finns i tråden.

Citat:
jag fick:
hur gick det i grundskolan?
var du mobbad/hade vänner`?
hur gick det på gymnasiet? vänner? betyg? trivdes du?
vad gör dina föräldrar? sen kommer det frågor om du säger att någon av den är sjukskriven, hur det på verkar/påverkat dig

hur är går det för er ekonomiskt?
bor föräldrarna tillsammans?

har du flickvänn/sambo/gift
bor du hemma?
har du vänner av motsatta könet?
har du utländska vänner?

har du testat droger/steroider?
röker/snusar du?

är du vänner med någon som är kriminell/tar droger etc?

hur känner du inför utlandstjänst? hur resonerar du om det?
vad säger dina föräldrar om det? vad tycker du om det?

har någon närstående i din familj dött?

syskon?

sen var det lite frågor om vänner och hur du är som person.

vad har du jobbat med?
hur trivdes du på jobbet?
och massa frågor relaterat till det.

fritidsintressen?
naturvana?

varför vill du jobba inom försvarsmakten?

är det jag komma ihåg på rakt arm.

fobier?

vad tycker du om stället du bor på?

sen är det en massa frågor om security clearance.
dock så är det självklara.
2010-11-19, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KustomKulture
Kan säga så här: på de MINDRE attraktiva platserna (läs logistik) så är det ungefär 6-9 sökande per plats. Söker du sedan strid så kan du lista ut resten själv...

Oj! Så det var dit alla tagit vägen då.
2010-11-19, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thund
finns i tråden.

Tack så hemskt mycket. Letat länge efter den informationen.
2010-11-19, 23:41
Bannlyst
till discipline: kan bara säga att jag lider med dig, vet hur det känns när helhetsbetyget dras ner och man inte kan påverka det ( i mitt fall var det synen). Lycka till iaf!
2010-11-20, 00:08
Medlem
Hur kan man klanta sig hos psykologen? Någon som vet? Bedömer hon utifrån hur lämplig man är eller hur man är som person? D.v.s hur man svarar på frågorna, ögonkontakt osv? Kan man träna på något sätt för att få ett bra resultat? tack på förhand.
2010-11-20, 00:23
Medlem
Ögonkontakt, Röst, Kroppspråk. säger mycket om en.

De viktigaste frågorna att ha ett riktigt bra svar på är Utlandstjänst och Varför man vill jobba inom FM.

du kan öva med en kompis.

märker psykologen en svaghet så hugger de direkt och pressar på den.
2010-11-20, 02:09
Bannlyst
Eller så bara är ni er själva när ni snackar med psykologen och på det sättet bidrar ni till Sveriges försvar genom att inte bidra med att fler trattar kommer in.
2010-11-20, 08:00
Medlem
thede.palms avatar
Tycker inte att det gör något att träna inför Psykologen, är man allt för pantad lär han/hon genomskåda det i alla fall. Jag var nervös inför min session hos psykologen, och de gör det inte lätt för en kan jag lova. Fick trots det rätt bra betyg av honom.
Hittar de en svaghet så pressar de en på det, de vill se hur du klarar sådana situationer och i mitt fall blev han väldigt närgången och faktiskt lite elak. I slutet sa han dock att det gick bra och att han var lite elak mot mig.
Det är så klart svårt att "träna" inför detta, men ett sätt är att bara vara medveten om att frågor kommer att ställas som är jobbiga, man kommer att bli tvungen att utveckla alla svar och psykologen kommer att spänna blicken i sig samt utöva vissa tekniker för att få dig ur balans.

Nu vet jag också att det är lite sent att påpeka inför denna GMU, men inför nästa och för er som skall mönstra nästa vecka - läs på innan om vilka tjänster som finns! Att bara vilja bli skyttesoldat är som att skriva under att inte bli antagen då trycket på sökande till dessa tjänster är stort.
Var noga med att ta med diverse intyg om utbildningar ni gått, certifikat etc då dessa kan vara viktiga i urvalsprocessen. Bara något så simpelt som truckkort kan vara meriterande även om man inte söker en tjänst där sådant kan vara behövligt.

Själv blev jag GB/Systemtekniker, Flottan. Någon annan som fått samma tjänst eller haft den innan?

/T.P
2010-11-20, 10:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thede.palm
Själv blev jag GB/Systemtekniker, Flottan. Någon annan som fått samma tjänst eller haft den innan?
/T.P

Samma här. Vi får hoppas alla de marksoldater som bla P4 har stort överskott på vill hålla sig kvar på land även om de får erbjudande om annat
2010-11-20, 11:10
Medlem
Jag misstänker att psykologen i övrigt ÄLSKAR folk som spelat lagsport. Jag är säker på att jag gjorde ett bra intryck, men jag har aldrig riktigt spelat lagsporter eller varit vidare föreningsaktiv och då hamnade jag på två femmor i betyg. :/

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in