2013-01-14, 17:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisunge
Ska snart svara på rekryttestet. Jag har allergi mot nötter, dock så vet jag inte om jag ska dra en chansning o svara att jag inte har någon allergi så jag har större chans att komma in på det jag vill. Är det någon rutinerad räv som kan svara vad som är bäst att göra? Är verkligen nötallergi ett stort minus i antagningarna som så många säger?

Exakt hur allergisk är du? Om du kan få anfall och måste läggas in på sjukhus så kanske det kan vara bra att nämna. Dessutom kanske du "tar någon annans plats" genom att ljuga dig fram. Lite samvete, lite förnuft. Du känner nog bäst själv
2013-01-14, 18:10
Medlem
grisunges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aNKone
En utav mina bästa vänner fick ett E i tjänstbarhet för att han var allergisk mot jordnötter. Just sayin'..
Förbannade jävla dynga, far åt helvete med allergi!

Citat:
Ursprungligen postat av Asp17
Exakt hur allergisk är du? Om du kan få anfall och måste läggas in på sjukhus så kanske det kan vara bra att nämna. Dessutom kanske du "tar någon annans plats" genom att ljuga dig fram. Lite samvete, lite förnuft. Du känner nog bäst själv

Jag blir tät i bröst/hals vid mindre mängder, får jag i mig mer så måste jag ta adrenalinspruta...
Är det vanligt att man äter nötter när man är ute i fält osv?
2013-01-14, 18:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grisunge
Jag blir tät i bröst/hals vid mindre mängder, får jag i mig mer så måste jag ta adrenalinspruta...
Är det vanligt att man äter nötter när man är ute i fält osv?

Det ska ju inte vara några problem om du förklarar vad symptomen blir. Det finns fältmat som ej innehåller spår av nötter. Tycker det är knas om man sållar bort en bra soldat för att han är lite allergisk mot nötter, när vi idag har såpass "bra" fältmat. Gäller det ALLA sorters nötter förresten?

Säg som det är, men säg det lite lindrigare om du tror dig klara av att kanske få i dig någon enstaka av misstag. Var ärlig, men inte för ärlig. Det ska nog går bra ändå!
2013-01-14, 18:44
Medlem
tintin-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Warmupp
Okej tack! Tycker dock det är viktigare att vara på sin enda systers bröllop än att vara den bästa rekryten under min GMU! Har ändå toppresultat och kommer sikta in mig på en karriär inom försvaret så vad gör en eller två dagar av GMU:n då..

Jag tycker det är en märklig syn på militär verksamhet. Tror du man i andra länder med seriösa militära verksamheter "tar ledigt" från en militär grundutbildning? Aldrig!
2013-01-14, 18:54
Medlem
MacheteRampages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tintin-
Jag tycker det är en märklig syn på militär verksamhet. Tror du man i andra länder med seriösa militära verksamheter "tar ledigt" från en militär grundutbildning? Aldrig!

Håller med. Men som sagt, det finns en vecka då man kan komplettera det man missat så det ska ju inte vara några större problem..
2013-01-14, 19:38
Medlem
viking29s avatar
Tjena grabbar! Ett par funderingar:

Enligt försvarsmakten så arbetar man med 5 strimmor under GMU:n, varav en heter Fortsatt engagemang. Hittar inte så mycket info om vad det går ut på rent praktiskt - eftersom att det är 1 av 5 strimmor borde det rimligen ta upp en hel del av utbildningen? Det enda jag hittar nu är man diskuterar kring vad ens framtid i FM kan innebär, är det allt?

Källa: http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/broschyrer/fm_nittiodagar_web_01.pdf

Hur lång tid kan det ta efter att GMU:n att få en fast anställning? Har läst att det är som att söka ett vanligt jobb och då kan det ju ta sin lilla tid. Det bör vara så att förbanden ganska aktivt försöker knyta rekryter till sig relativt snabbt ändå, tycker jag.

Vilka vattentester görs under GMU? Har för mig att det i alla fall är ett livräddningstest då det skall dykas ner 4 meter och hämtas en docka, någon som besitter lite kunskap inom detta område?
2013-01-14, 19:44
Medlem
Badassoverheres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Little.Geezer
På tisdag hoppas jag att vi kan säga följande till varandra: Ses på F17
Hoppas det med
2013-01-14, 20:23
Medlem
Usch nu har jag en riktigt jobbig situation.

Fick diagnos Belastningsskada/hopparknä idag. Ska egentligen göra gmu om 2 veckor på k3.

Sjukgymnasten tyckte att jag skulle rehaba upp det och söka in när det läkt.

Är det någon här som gått igenom gmu knäskadad?

Det är inte så att det gör sjukt ont, men efter en hård träning känns det ju kan man säga.

Känns ju dumt att chansa, men vill verkligen bli jägare i framtiden

Vad tycker ni?
2013-01-14, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Peear
Usch nu har jag en riktigt jobbig situation.

Fick diagnos Belastningsskada/hopparknä idag. Ska egentligen göra gmu om 2 veckor på k3.

Sjukgymnasten tyckte att jag skulle rehaba upp det och söka in när det läkt.

Är det någon här som gått igenom gmu knäskadad?

Det är inte så att det gör sjukt ont, men efter en hård träning känns det ju kan man säga.

Känns ju dumt att chansa, men vill verkligen bli jägare i framtiden

Vad tycker ni?

Det stora problemet med knäskador och andra skador är att de kan förvärras väldigt mycket om man fortsätter att utmana ödet. Vad vi tycker är ganska irrelevant. Hur känner du själv? Förstår frustrationen och hoppas att jag klarar mig från samma - rentutsagt - skit.

Hoppas det löser sig för dig!

//A
2013-01-14, 20:44
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viking29
Tjena grabbar! Ett par funderingar:

Enligt försvarsmakten så arbetar man med 5 strimmor under GMU:n, varav en heter Fortsatt engagemang. Hittar inte så mycket info om vad det går ut på rent praktiskt - eftersom att det är 1 av 5 strimmor borde det rimligen ta upp en hel del av utbildningen? Det enda jag hittar nu är man diskuterar kring vad ens framtid i FM kan innebär, är det allt?

Källa: http://www.forsvarsmakten.se/upload/Rekrytering/broschyrer/fm_nittiodagar_web_01.pdf

Hur lång tid kan det ta efter att GMU:n att få en fast anställning? Har läst att det är som att söka ett vanligt jobb och då kan det ju ta sin lilla tid. Det bör vara så att förbanden ganska aktivt försöker knyta rekryter till sig relativt snabbt ändå, tycker jag.

Vilka vattentester görs under GMU? Har för mig att det i alla fall är ett livräddningstest då det skall dykas ner 4 meter och hämtas en docka, någon som besitter lite kunskap inom detta område?

Som jag fattat det får nästan alla som vill och klarar gmun fortsätta som soldater direkt, vill man ta en liten paus kan man göra det med tror jag.
2013-01-14, 20:55
Medlem
Vad är det man bedöms på under GMU? För visst får man något form av "betyg" efter utbildningen?
2013-01-14, 22:06
Medlem
Quiksilverrs avatar
jaha men vi får väll se om det finns några fler då

Facebook för GMU 1 2013 @ Kvarn

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här