2012-12-16, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Vad uppgår vikten till med packning, vapen, ammunition etc hos en GMUare(på ett ungefär)?

Ex.
Stridsele med ammunition osv?
Ryggsäcken?
Kroppsskydd?
....med mera.

Vad kan totalvikten uppkomma till i normalfall?

Lite nyfiken på hur mycket vikt man kommer asa runt på nu när man rycker in i januari till P7

för mig de blir kanske 25 kg, sen sista fältveckan så kanske det blir 35 kilo för då har man i stort sätt med sig allt i sin stridssäck.
2012-12-16, 13:35
Medlem
Joliet-Jakes avatar
Vad är det för vapen man har i GMU? Det man får ha o bära med sig på alla stridsövningar allltså?
2012-12-16, 13:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake
Vad är det för vapen man har i GMU? Det man får ha o bära med sig på alla stridsövningar allltså?
Det bör nog vara FMs standardvapen: AK5c
http://www.soldf.com/ak5c.html

Ksp 90, ksp 58, granatgrevär och allt vad det heter kommer väll senare när man vidareutbildar sig?
2012-12-16, 14:13
Avslutad
Någon som gjort GMU och har en uppfattning om hur mycket löpträning/marsch det är?
2012-12-16, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av etux
Någon som gjort GMU och har en uppfattning om hur mycket löpträning/marsch det är?

Har inte gjort någon GMU, men har efter att läst igenom tråden och talat med vänner som gjort GMU, värnplikt etc att det lär bli mycket marsch och löpträning. De börjar förhoppningsvis försiktig så att de som är i mindre bra skick har möjlighet att få upp flåset. Hoppas du är i någorlunda bra skick, syftar på bål, axlar och rygg och inte minst ben. Börja göra din BRAK redan nu. Dessutom är det jobbigare i att marscha när det är snö som underlag. Jag föredrar helt klart vinterkängan med grå och vit strumpa framför sommarkängan med enbart grå strumpa.

Lycka till.
2012-12-16, 15:01
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Prabaker
Har inte gjort någon GMU, men har efter att läst igenom tråden och talat med vänner som gjort GMU, värnplikt etc att det lär bli mycket marsch och löpträning. De börjar förhoppningsvis försiktig så att de som är i mindre bra skick har möjlighet att få upp flåset. Hoppas du är i någorlunda bra skick, syftar på bål, axlar och rygg och inte minst ben. Börja göra din BRAK redan nu. Dessutom är det jobbigare i att marscha när det är snö som underlag. Jag föredrar helt klart vinterkängan med grå och vit strumpa framför sommarkängan med enbart grå strumpa.

Lycka till.
Vad är BRAK?
2012-12-16, 15:09
Medlem
Citat:
Marsch sker flera gånger i veckan, framför allt till och från skjutbanan. Min systerpluton var dock bortskämda och åkte 20-bil överallt de skulle, så det varierar även nere på kompaninivå. Löpträning genomförs vanligtvis två gånger i veckan ledd av ett befäl. För oss var träningen förlagd på måndag och fredag förmiddag innan lunch.
2012-12-16, 15:10
Medlem
Citat:
Vad är BRAK?
Mini-fys som genomförs varje morgon i samband med uppställning. Armhävningar, situps, plankan, etc.
2012-12-16, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Det bör nog vara FMs standardvapen: AK5c
http://www.soldf.com/ak5c.html

Ksp 90, ksp 58, granatgrevär och allt vad det heter kommer väll senare när man vidareutbildar sig?

Citat:
Ursprungligen postat av Joliet-Jake

ja det är ak5c och dem andra vapnen får man utbilda sig på när man tagit fast anställning!
2012-12-16, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Marsch sker flera gånger i veckan, framför allt till och från skjutbanan. Min systerpluton var dock bortskämda och åkte 20-bil överallt de skulle, så det varierar även nere på kompaninivå. Löpträning genomförs vanligtvis två gånger i veckan ledd av ett befäl. För oss var träningen förlagd på måndag och fredag förmiddag innan lunch.

hade samma fysupplägg! aNGÅENDE MARCH SÅ va de ju när man skulle gå till skjutbanan tex, skjutbanan låg typ 20 min från regementet så de va inte direkt några hardcore marcher man genomförde! Vi hade 3 längre marcher under min gmu! (:
2012-12-16, 15:16
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av The-Lix
Hur långt sprang man?
2012-12-16, 15:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mansory
hade samma fysupplägg! aNGÅENDE MARCH SÅ va de ju när man skulle gå till skjutbanan tex, skjutbanan låg typ 20 min från regementet så de va inte direkt några hardcore marcher man genomförde! Vi hade 3 längre marcher under min gmu! (:
Vi låg nog strax över, kan minnas i alla fall fem stycken marscher på över sex kilometer varav en nattmarsch på strax över en mil som genomfördes under fältvaneveckan.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in