2013-01-31, 21:03
Medlem
bothniensiss avatar
Ja, jag undrar kan man söka GMU 4 om man samtidigt väntar på besked för GMU 3?
2013-01-31, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bothniensis
Ja, jag undrar kan man söka GMU 4 om man samtidigt väntar på besked för GMU 3?

Tror att man får "hoppa av" sökningen till GMU 3, och "hoppa på" den till 4 istället. Dock känns det som att det är hårdare konkurrens på 4-5 än 3.
2013-01-31, 21:21
Medlem
bothniensiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asp17
Tror att man får "hoppa av" sökningen till GMU 3, och "hoppa på" den till 4 istället. Dock känns det som att det är hårdare konkurrens på 4-5 än 3.

Man kan ju hoppas att det är mindre konkurrens under GMU 3!
2013-01-31, 21:22
Medlem
Dramatistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Asp17

Det är betydligt fler som sökt 4-5 än 3an. Tror det beror dels på att folk tar studenten nu till sommar.
2013-01-31, 21:29
Medlem
Fyllde nyss i Rekryttestet. Fyllde i att jag hade jämlik styrka och något bättre kondition än mina kompisar. Ångrar mig i efterhand, borde man ha överdrivit lite smått på just dessa två frågor?
2013-01-31, 21:45
Medlem
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av qUad94
Fyllde nyss i Rekryttestet. Fyllde i att jag hade jämlik styrka och något bättre kondition än mina kompisar. Ångrar mig i efterhand, borde man ha överdrivit lite smått på just dessa två frågor?

Skulle gissa att de uppskattar ärlighet istället för att få det något märkliga slutresultatet att alla är starkare och har bättre kondition än sina kompisar...
2013-01-31, 22:19
Medlem
c0lonEl-bATgUan0s avatar
Har nu fått hem papperna för att söka in till GMU 4/5 men har några funderingar kring vad det är som gäller som jag helst vill reda ut innan jag gör min ansökan.

Finns det olika slags GMU-utbildningar att söka till eller är allt exakt likadant? Hade för mig att det var samma sak överallt men tror även att jag läste någonstans att det faktiskt inte var så.

Ifall det nu är samma utbildning överallt, hur bestäms det var i Sverige man får göra utbildningen? Försöker de ge en det som ligger närmast där man bor eller är det till och med så att man själv får ange var man helst hamnar?

Om jag söker nu till GMU 4/5, när kan jag (eventuellt) förvänta mig att bli inkallad att göra de första testerna? Och hur många testomgångar är det? Är det fler efter att man gör testen på cykeln och allt det eller är det allt man använder när man sållar bort inför vilka man till slut tar in på utbildningen?

Är tacksam för svar och ursäktar om något kanske redan har svarats på längre bak i tråden.
2013-01-31, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0lonEl-bATgUan0
Har nu fått hem papperna för att söka in till GMU 4/5 men har några funderingar kring vad det är som gäller som jag helst vill reda ut innan jag gör min ansökan.

Finns det olika slags GMU-utbildningar att söka till eller är allt exakt likadant? Hade för mig att det var samma sak överallt men tror även att jag läste någonstans att det faktiskt inte var så.

Ifall det nu är samma utbildning överallt, hur bestäms det var i Sverige man får göra utbildningen? Försöker de ge en det som ligger närmast där man bor eller är det till och med så att man själv får ange var man helst hamnar?

Om jag söker nu till GMU 4/5, när kan jag (eventuellt) förvänta mig att bli inkallad att göra de första testerna? Och hur många testomgångar är det? Är det fler efter att man gör testen på cykeln och allt det eller är det allt man använder när man sållar bort inför vilka man till slut tar in på utbildningen?

Är tacksam för svar och ursäktar om något kanske redan har svarats på längre bak i tråden.

GMU ska vara lika överallt men det blir skillnader pga terräng (avstånd till skjutbana osv) och annat får man väl anta (har inte stenkoll) Du får när du har mönstrat prata med yrkesvägledare och sen får du söka till de förband som behöver folk för dom omgångarna, vart du bor spelar ingen som helst roll.

Du får nog mönstra någon gång mellan runt mars/april, inga fler tester efter mönstringen.
2013-01-31, 23:39
Medlem
c0lonEl-bATgUan0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prz11
GMU ska vara lika överallt men det blir skillnader pga terräng (avstånd till skjutbana osv) och annat får man väl anta (har inte stenkoll) Du får när du har mönstrat prata med yrkesvägledare och sen får du söka till de förband som behöver folk för dom omgångarna, vart du bor spelar ingen som helst roll.

Du får nog mönstra någon gång mellan runt mars/april, inga fler tester efter mönstringen.

Detta är alltså om jag förstår det rätt innan man påbörjar själva GMU?? Är det isåfall något som påverkar upplägget på GMU:n eller är det bara efter man är klar med utbildningen?
2013-01-31, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av c0lonEl-bATgUan0
Detta är alltså om jag förstår det rätt innan man påbörjar själva GMU?? Är det isåfall något som påverkar upplägget på GMU:n eller är det bara efter man är klar med utbildningen?

Du pratar med yrkesvägledaren på samma ställe som du mönstrar, det ska inte påverka upplägget men alla ställen ser ju olika ut som jag nämnde innan. Vet inte riktigt hur stor skillnad det kan vara men den ska vara lika överallt, http://www.forsvarsmakten.se/Jobba/Bli-soldatsjoman/Filmer-om-GMU/ På den länken kan du se filmer över vad gmu innehåller.
2013-02-01, 04:56
Medlem
försämras chansen att komma in på GMU om man är färgblind (röd/grön)?
2013-02-01, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av applejuice
försämras chansen att komma in på GMU om man är färgblind (röd/grön)?
Tror tyvärr att du nekas helt då...

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in