Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn
Anledningen till att jag skulle föredra en Fällkniven före en Mora beror främst på två saker.
1. Stålets kvalité gör att Fällkniven gör jobbet lättare(sparar energi) och den kan göra det längre utan speciellt mycket vård.
2. Du får ett längre blad vilket gör kniven mer mångsidig då du kan använda de ihop med tex en tjockare pinne och på så sätt fälla ett mindre träd om det skulle behövas.
Detta är väl kanske mindre relevant inom just GMU men rent allmänt. Något jag lärt mig om knivar och friluftsliv överhuvudtaget är att priset säger ofta mycket om produkten. Du får faktiskt en bättre kniv för mer pengar, inte bara ett märke/hype som du får med tex den kniven Bear Grylls utvecklade med Gerber
1. Rostfrittstål = ingen rost = ingen vård. Du kan behöva slipa den någon gång då o då om du vill ha den sylvass men det får du göra med alla knivar oavsett vilket stål de är gjorda utav.
2. Längre blad = längre slida = längre skit som skall hänga ner på ditt lår, och så kort är inte moran.
Du kan utan problem använda en grövre pinne eller en sten för den delen och banka på kniven med för att fälla slanor & klyva ved osv osv. Skall du ge dig på träd så har försvarsmakten sågar vilket gör jobbet 1000ggr snabbare och inte lika högljutt.
Något jag lärt mig om knivar och friluftsliv och FM är att Mora 2000 är allt du behöver.
Men som sagt du får göra vad du vill med dina pengar, kan inte bry mig mindre.
Blir bara så förbannat provocerad när du indirekt säger att det är en dålig kniv och funderar på att köpa ramboknivar istället, när du inte har någon som helst aning om vad du kommer använda kniven till eller ens känner till dess arbetsförmåga. För det gör du uppenbarligen inte.
Sluta va sån MÖP, du kommer bara bli utskrattad.
Nog om detta, har gått alldeles för off topic nu.
Vill du ha tips om knivar så finns det forumtrådar om det.