2013-01-12, 00:37
Medlem
Chestbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Passadvind
Har ett par frågor om antagningsprovet, ursäktar ifall de tagits upp förut.

1. Vad för slags frågor kan man förvänta sig inför pratstunden med psykologen? Vad bör man fokusera på, ta fram, och vad skall undvikas?

2. Hur hårt är styrke- och uthållighetstestet? Har inte haft möjlighet att träna på ett par månader och därmed tappat en hel del på konditionen.

3. Om man nu inte skulle bli antagen, har man möjlighet att komma med under nästa period?

1.) Psykologen kommer att fråga om allt mellan himmel och jord. Var dig själv, visa att du verkligen vill göra GMU och framhäv gärna saker som ledarskap inom skola och jobb tidigare i livet. Framhäv träning om du har haft tidigare sådan. Var dig själv och visa din starka sida. Var inte för ärlig när det gäller saker som att du är höjdrädd och shit, om du verkligen inte är rädd för det.

2.) Styrke testet är rätt lätt skulle jag säga. Kolla in formen på marklyft och sen är det bara göra som instruktören säger, men ta i så jävla hårt du kan. Det är en maskin, men dessto hårdare du drar dessto hårdare blir det. Så dra så hårt du kan bara.

3.) Absolut. men du blir antagen
2013-01-12, 00:38
Medlem
Chestbrahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Attax
Har en liten simpel fråga.
Är det möjligt att utföra antagningsprövningen men välja att inte göra GMU?
Det vill säga att resultatet på testerna sparas till nästa gång man söker?
Fått förhinder denna sommar, utbildningen börjar i Juni, så kommer vara tvungen att avboka.

Absolut. Du kommer senare få ett besked om du kommit in eller inte, och då är det bara tacka nej om du vill det. Då får en reserv platsen istället.
2013-01-12, 01:07
Medlem
GC990s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayorn
Anledningen till att jag skulle föredra en Fällkniven före en Mora beror främst på två saker.
1. Stålets kvalité gör att Fällkniven gör jobbet lättare(sparar energi) och den kan göra det längre utan speciellt mycket vård.
2. Du får ett längre blad vilket gör kniven mer mångsidig då du kan använda de ihop med tex en tjockare pinne och på så sätt fälla ett mindre träd om det skulle behövas.

Detta är väl kanske mindre relevant inom just GMU men rent allmänt. Något jag lärt mig om knivar och friluftsliv överhuvudtaget är att priset säger ofta mycket om produkten. Du får faktiskt en bättre kniv för mer pengar, inte bara ett märke/hype som du får med tex den kniven Bear Grylls utvecklade med Gerber

1. Rostfrittstål = ingen rost = ingen vård. Du kan behöva slipa den någon gång då o då om du vill ha den sylvass men det får du göra med alla knivar oavsett vilket stål de är gjorda utav.

2. Längre blad = längre slida = längre skit som skall hänga ner på ditt lår, och så kort är inte moran.
Du kan utan problem använda en grövre pinne eller en sten för den delen och banka på kniven med för att fälla slanor & klyva ved osv osv. Skall du ge dig på träd så har försvarsmakten sågar vilket gör jobbet 1000ggr snabbare och inte lika högljutt.

Något jag lärt mig om knivar och friluftsliv och FM är att Mora 2000 är allt du behöver.
Men som sagt du får göra vad du vill med dina pengar, kan inte bry mig mindre.
Blir bara så förbannat provocerad när du indirekt säger att det är en dålig kniv och funderar på att köpa ramboknivar istället, när du inte har någon som helst aning om vad du kommer använda kniven till eller ens känner till dess arbetsförmåga. För det gör du uppenbarligen inte.
Sluta va sån MÖP, du kommer bara bli utskrattad.

Nog om detta, har gått alldeles för off topic nu.
Vill du ha tips om knivar så finns det forumtrådar om det.
2013-01-12, 03:43
Medlem
RevisionistChannels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cuchullain
Det står det ju visst:

Alltså, anställd i sex månader för SO, nio månader för officer. Inga konstigheter. Jag tror du blandar ihop insatsförband med att åka på insats utomlands. Det är inte samma sak.

Nej. Här har du listan på förbanden som anställer efter GMU 4 (och 5) och AJB är inte bland dem.

http://www.forsvarsmakten.se/sv/Jobba-har/Bli-soldatsjoman/Aktuell-information-om-GMU/Forband-som-anstaller-efter-omgang-45---2013/

Du skulle ha sökt till omgång 2. Men du har samma chans som alla andra att söka in till AJB (och påbörja själva jägarutbildningen) efter GMU:n, oavsett var du gör den, även om det så klart hade varit en stor fördel att vara i Arvidsjaur från början. Om inte annat för att se om du hade stått ut med att bo i Arvidsjaur.

Så i den svenska försvarsmakten kan man som anställd soldat i te.x trängregementen eller något annat logistikförband i några år, INTE söka till officierprogrammet? Har det svenska försvaret seriösa ambitioner med sin verksamhet? Att man ens kan SÖKA officierprogrammet med 6 månaders grundutbildning är skrattretande och visar på "försvarsmaktens" inkompetens. I tex främlingslegionen kan du efter 5 års tjänstegöring inte ens tänka ordet officer, i Sverige blir man det på mindre än 5 år Att civila skolmeriter dessutom tas hänsyn till i antagningen till officierkadett, och inte endast militära kompetenser är ett totalt misslyckande och nästintill skrattretande.
2013-01-12, 10:10
Medlem
Finns det någon sida som har tester liknande intelligens testen som man brukar få sitta med på mönstringen. Mönstade förra gången nångång 2009 eller 2010 så är väl förmodligen ändrats sen dess dessutom. Någon som vet av något om testet eller har nåt liknande test? / Tack på förhand.
2013-01-12, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pinecut
Finns det någon sida som har tester liknande intelligens testen som man brukar få sitta med på mönstringen. Mönstade förra gången nångång 2009 eller 2010 så är väl förmodligen ändrats sen dess dessutom. Någon som vet av något om testet eller har nåt liknande test? / Tack på förhand.
Jag mönstarde också vid samma tid. Sen inför GMUn. Testet har INTE ändrats. Det är precis vad jag minns från 2009/2010
2013-01-12, 10:50
Medlem
Configurations avatar
Tjenare gubbar, ingen annan som ska rycka in till p4 skövde markstrid den 28 jan? Isf pma mig
2013-01-12, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Jag mönstarde också vid samma tid. Sen inför GMUn. Testet har INTE ändrats. Det är precis vad jag minns från 2009/2010

vad är det för typ av frågor på testet? är det iq frågor eller mer vanliga frågor inom vissa ämnen? :-)
2013-01-12, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 0scarr
vad är det för typ av frågor på testet? är det iq frågor eller mer vanliga frågor inom vissa ämnen? :-)
Både språkliga frågon; vad är synonymen till.... Så finns det ett antal svarsalternativ.
Sen IQ-frågor; typ du ser 4 figurer, hur ska då den 5e se ut etc.
Och så var det även "fysikaliska/allmänbildningsfrågor"; hävstångsprincipen, vikter liknande. (Du ligger och solar, var blir du mest solbränd: på gräset, i öknen eller på snön? )

Sen får du fråga på lite om din skolgång etc. Som psykologen sen använder sig av
2013-01-12, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skateollie
Både språkliga frågon; vad är synonymen till.... Så finns det ett antal svarsalternativ.
Sen IQ-frågor; typ du ser 4 figurer, hur ska då den 5e se ut etc.
Och så var det även "fysikaliska/allmänbildningsfrågor"; hävstångsprincipen, vikter liknande. (Du ligger och solar, var blir du mest solbränd: på gräset, i öknen eller på snön? )

Sen får du fråga på lite om din skolgång etc. Som psykologen sen använder sig av

Tack för svar!!

Tror att detta kommer passa mig hyffsat bra! Låter som om det är ett "roligt" prov att göra :-)

Snön! ;-)
2013-01-12, 12:42
Medlem
Till alla som nyligen gjort rektyttestet/webbenkäten, de inriktningar nu väljer där spelar ingen större roll egentligen. Det är bara ett intresseformulär för att se belastningen på förbanden. Ni kommer att tillsammans med yrkesvägledaren att hitta en plats som passar just er. Men vill ni in på något speciellt, så håll hårt på detta på en del YVs kan försöka sätta in er på annat! Lycka till, hoppas att vi ses i höst!
2013-01-12, 15:12
Medlem
Hur ser det ut efter man har gjort GMU 3mån ?
Säg att jag valde ex. Amfibie/strid - Göteborg. Gör man då grundläggande uppgifter först innan man blir helt klart till Amfibie/strid. Är lite förvirrad och osäker på vad jag ska välja och hur det går till.

Skulle kunna tänka mig välja Amfibie/strid - Göteborg eller någon form av markstrid (?) .
Helst inget med explosion röjning, ingenjör/IT eller Artilleri.

Tacksam för svar !

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in